Nagrobki przyszłości statystyką z Facebooka?

Nagrobki przyszłości statystyką z Facebooka?24.02.2015 11:34
Źródło zdjęć: © chip.pl

Nasze telefony śledzą wszystko co robimy, wiedzą dokąd idziemy, a serwisy społecznościowe wyraźnie pokazują to, co najbardziej lubimy. Naszą tożsamość można zaprezentować posiłkując się szeregiem liczb, ale czy to wystarczy by zdefiniować osobowość danego człowieka?

Do tego właśnie pytania skłania nas najnowsza rzeźba, która stanęła w Muzeum Nauki w Dublinie. Reprezentuje ona nagrobek, na którym wyryte zostały statystyki z licznych portali - ilość dopasowań na Tinderze, liczbę spalonych w ciągu życia kalorii, procent pozytywnych komentarzy na eBay'u czy liczbę obserwujących na Twitterze. Człowiek zostaje sprowadzony do suchych danych i liczb, które - i to jest największa ironia lifeloggingu - choć mają nam pomóc w życiu, to tak naprawdę mówią bardzo mało o tym, kim naprawdę jesteśmy. Oczywiście spoglądając na tradycyjne nagrobki wiemy o zmarłym jeszcze mniej, dlatego kto wie jak w przyszłości będą wyglądały cmentarze?

Łatwo też wyobrazić możemy sobie czasy, w których - chociażby - Facebook staje się rodzajem wirtualnej kopalni pozwalającej na odgrzebywanie informacji na temat własnych przodków. To właśnie on jako jeden z pierwszych serwisów udostępnił funkcję testamentu (niedawno o tym pisaliśmy). W niedalekiej przyszłości może zatem stać się jednym, wielkim drzewem genealogicznym, dzięki któremu dowiemy się, co nasz pradziadek lubił robić w porze letniej i która potrawa babci wywoływała wśród znajomych największą furorę. Widząc ich zdjęcia i sposób pisania łatwiej będzie poczuć z przodkami więź. Jeśli Facebook przetrwa kilka pokoleń liczba zmarłych użytkowników przewyższy liczbę żyjących. Z jednej strony wydaje się to przerażające, ale z drugiej strony szukanie informacji o przeszłości swojej rodziny w prosty i wygodny sposób może pomóc ludziom lepiej identyfikować samego siebie. Tylko czy to właśnie
Facebook powinien nam w tym pomóc?

Zobacz nagrobki znanych osób. Czy obraz znany nam z cmentarzy przetrwa próbę czasu?

Polecamy w wydaniu internetowym chip.pl: T-Mobile zdradza jak będzie wyglądał Samsung Galaxy S6?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.