Nadciąga chmura - co ze sobą niesie?

Nadciąga chmura - co ze sobą niesie?12.01.2012 15:05
Źródło zdjęć: © OeilDeNuit / Sxc.hu

Chmura obejmuje swoim panowaniem coraz rozleglejsze obszary branży IT. Jak wynika z globalnych badań przeprowadzonych przez międzynarodową grupę consultingową IDC, około jedna trzecia przedsiębiorstw na świecie korzysta w mniejszym lub większym stopniu z rozwiązań cloudowych, a kolejne 31 proc. zamierza je wdrożyć w ciągu najbliższego roku lub dwóch. Chmura nadciąga również nad Polskę. Sprzyja jej przede wszystkim rosnąca mobilność polskich internautów, z któych prawie jedna trzecia korzysta z szerokopasmowych połączeń w sieci komórkowej.

Ponad 2. proc. polskich internautów przechowuje swoje pliki w Internecie, ok. 30 proc. regularnie tworzy kopie zapasowe swoich danych – wynika z badania podejścia Polaków do kwestii bezpieczeństwa w internecie, przeprowadzonego dla F-Secure przez TNS OBOP. – To wciąż niewiele w porównaniu z rynkami Europy Zachodniej. Weźmy jednak pod uwagę fakt, że 40 do 60 proc. polskich użytkowników internetu chciałoby mieć narzędzie do automatycznego backupu danych. To oznacza, że Polacy nie tylko coraz poważniej myślą o bezpieczeństwie w sieci, ale także będą coraz chętniej sięgać po rozwiązania cloudowe – komentuje wyniki badania Michał Iwan, dyrektor zarządzający F-Secure w Polsce. – Tym bardziej, że 9 na 10 ankietowanych uznało, że bezpieczeństwo ich prywatnych danych jest dla nich bardzo ważne.

Komunikacja ze znajomymi, również poprzez portale takie jak Facebook czy NK.pl, to ulubiony sposób wykorzystania internetu przez Polaków, niezależnie od przedziału wiekowego. Tymczasem sieci społecznościowe mogą stać się zagrożeniem. Portale społecznościowe to tak naprawdę wielkie serwisy cloudowe, przechowujące petabajty zdjęć, filmów i innego rodzaju prywatnych treści. Nie dość, że usunąć z nich raz wprowadzony content jest niezwykle trudno, to w dodatku jeżeli nie wybierzemy stosownego poziomu zabezpieczeń konta, to staną się one dostępne dla wszystkich: wyszukiwarek, marketerów, ale także cyberprzestępców.

- _ Nie ma już kogoś takiego jak „cyberprzestępca”, w XXI wieku nowe technologie są wykorzystywane właściwie w każdym rodzaju przestępczej działalności _ –. podkreśla Sean Sullivan z F-Secure. Jego zdaniem rozwój technologii chmury niesie nie tylko zagrożenia związane z kradzieżą danych czy wykorzystywaniem cudzych zasobów (np. płatnej powierzchni cloudowych dysków), ale także z głęboko idącymi zmianami socjoekonomicznymi.

- _ Używając swojego czytnika ebooków mogę także pobierać pliki MP3. Jeżeli ściągnę je na oferowany przez producenta wirtualny dysk w „chmurze”, mogę później zapisać je na dysku fizycznym w dowolnym kraju, obchodząc lokalne podatki, VAT czy opłatę na stowarzyszenia artystów, np. ZAiKS _ – wylicza Sean Sullivan, przekonując, że taki obrót sprawy nie służy ani rządom ani artystom. – _ Jako użytkownik jestem zadowolony, bo zapłaciłem mniej, ale dzięki temu ktoś stracił należne mu pieniądze. _

Technologia chmury stwarza jednak także nowe możliwości biznesowe, między innymi właśnie dla artystów, którzy mogą wystawiać na sprzedaż swoje dzieła w publicznej chmurze i nie muszą dzielić się zyskiem z takimi pośrednikami jak np. wytwórnie płytowe. –. Jeden z amerykańskich komików wystawił na sprzedaż za pięć dolarów nagranie jednego ze swoich występów podczas tournee. Kupiło go 250 tys. fanów, artysta zarobił milion dolarów. Opłacił trasę, sporo zostało w jego kieszeni, a stać go było jeszcze na przeznaczenie 25 proc. sumy na cele charytatywne – podaje jako przykład Sean Sullivan z F-Secure.

Przed czym chmura może nas uchronić? Brak dysku oznacza, że nie ukradną nam go razem z danymi, nie spali się w pożarze i nie padnie ofiarą afrykańskich gangów. W Afryce istnieją grupy przestępcze specjalizujące się w wydobywaniu wrażliwych danych z dysków starych komputerów, trafiających tam w ramach „recyklingu”. Dane te są później wykorzystywane m.in. do kradzieży tożsamości.

Obawy o bezpieczeństwo danych w chmurze są powszechne zarówno wśród firm na lokalnym polskim rynku, jak i globalnie. To jeden z najważniejszych aspektów przy podejmowaniu decyzji o wdrożeniu rozwiązań cloudowych. – _ Szczególnie często wykorzystują ten argument szefowie i pracownicy działów IT w firmach i działa on nadspodziewanie dobrze _ – mówiła podczas panelu dyskusyjnego Ewa Zborowska, Senior IT Analyst polskiego oddziału IDC. – _ W rozmowach prowadzonych podczas badań bardzo często przewija się pogląd, iż w chmurze nie należy umieszczać procesów i danych kluczowych dla działalności firmy _ –. dodała.

Pomimo to rynek usług chmurowych ma się coraz lepiej. Wzrost liczby użytkowników spowodowany jest między innymi coraz większymi inwestycjami dostawców rozwiązań chmurowych w bezpieczeństwo ich usług. – _ Przychody z produktów zapewniających bezpieczeństwo w chmurze będą stale rosnąć w ciągu następnych pięciu lat, a popyt na nie będzie stale napędzany przez nowe funkcjonalności bezpieczeństwa dostępne w serwisach społecznościowych oraz osobistych i korporacyjnych chmurach _ –. przekonywała Zborowska.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.