Nadchodzi era GPS-u w komórkach

Nadchodzi era GPS-u w komórkach25.05.2007 00:37

Producenci sprzętu telekomunikacyjnego i operatorzy zacierają ręce z powodu rosnącego zainteresowania telefonami z wbudowaną obsługą GPS oraz usługami, które można świadczyć na bazie systemu nawigacji satelitarnej. Szykuje się więc kolejna rewolucja.

Już wkrótce telefony wyposażone w nawigację satelitarną będą pomagały odnaleźć naszych znajomych, pozwolą rodzicom na ciągłą obserwację dzieci oraz spowodują powstanie wielu nowych usług opartych na lokalizacji. GPS przestaje pełnić jedynie funkcję drogowskazu jak dotrzeć z punktu A do punktu B.

_ GPS mówi mi dziś - siedzę w miejscu o współrzędnych 48 stopni północ, 2 stopnie wschód. Czy jest to wartościowa informacja, jeśli wiem, że jestem w Paryżu? _ - mówi Miles Flint, szef SonyEricssona.

Jednak wykorzystanie danych dostarczanych przez GPS będzie się zmieniać.

_ Jedną z najważniejszych rzeczy, jakie mogłyby przydać mi się każdego dnia jest informacja, gdzie w chwili obecnej znajdują się moi przyjaciele _ - powiedział Flint podczas Reuters Global Technology, Media i Telecoms Summit w Paryżu.

Nawigacja satelitarna GPS zyskała wielką popularność w ostatnich latach głównie dzięki niższym cenom odbiorników. Do tej pory szeroko wykorzystywana w samochodach ewoluuje właśnie w stronę integracji z telefonami komórkowymi.

Gdy udostępnimy informacje o naszym położeniu (a właściwie położeniu naszej komórki), nasi przyjaciele i rodzina będą mogli mieli aktualne informacje o miejscu naszego pobytu. Takie dane mogą być dalej przekazywane do Internetu. Będzie to kolejny bodziec dla rozwoju popularnych społeczności internetowych, jak MySpace i jemu podobne serwisy.

_ Twoja społeczność w Twojej kieszeni. Myślę, że te słowa dokładnie mówią o kierunku naszego rozwoju _ - mówił w zeszłym miesiącu podczas spotkania akcjonariuszy prezes Nokii Olli-Pekka Kallasvuo.

Część specjalistów podchodzi jednak bardzo ostrożnie do nowej wizji rozwoju telefonii komórkowej. Barierą okazują się ciągle wysokie ceny chipów GPS. Badania rynku przewidują jednak, że do 2010 roku 25% telefonów będzie miało wbudowany GPS.

W te statystyki gorąco wierzy Nokia. Pierwsze telefony z obsługą nawigacji satelitarnej są już dostępne na rynku. Mile Flint z SonyEricssona nie zdradził jeszcze kiedy jego firma planuje udostępnić pierwsze komórki z GPS.

Pierwsza i podstawowa zaleta połączenia telefonu z odbiornikiem GPS jest umożliwienie ich właścicielom znalezienia właściwej drogi do celu, wielu wierzy jednak, że kwestią czasu jest wykorzystanie tych informacji dla potrzeb serwisów społecznościowych, jak MySpace, Facebook i Flickr. Kwestią zasadniczą jest dostępność terminali na rynku masowym.

W rozwój usług opartych o GPS zaangażowała się niedawno firma Benefon - znany producent sprzętu telekomunikacyjnego. Benefon pracuje nad aplikacją przeznaczoną dla telefonów komórkowych z GPS, dzięki której użytkownicy będą mogli łączyć się w społeczności.

Usługa nazwana _ GyPSii _ pozwoli użytkownikom wysyłać treści multimedialne, które automatycznie będą zaopatrzone w informacje o lokalizacji, w której zostało zrobione zdjęcie lub nagrany film. System będzie klasyfikował treści w celu zróżnicowania wyników wyszukiwania. Czterdziestoletni mężczyzna, który szuka miejsca, w którym mógłby spotkać się z przyjaciółmi na drinka otrzyma inny rezultat wyszukiwania, niż szesnastoletnia dziewczyna, która również poszukuje ciekawego miejsca na spotkanie ze znajomymi.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.