Myślisz o nowej elektronice? Za granicą kupisz ją dużo taniej

Myślisz o nowej elektronice? Za granicą kupisz ją dużo taniej10.06.2015 13:41
Źródło zdjęć: © © momius - Fotolia.com

Według danych CBOS, tylko w ub. r. niemal co drugi Polak robił zakupy w sieci. To dwukrotnie więcej niż jeszcze sześć lat temu. Jak obliczyła pracownia badawcza PMR, wartość handlu detalicznego w Internecie w 2014 r. wyniosła prawie 27 mld zł. Dynamika wzrostu wskazuje, że w kolejnych latach ten wynik będzie regularnie poprawiany. Klienci najczęściej kupują elektronikę, odzież, książki i kosmetyki.

Polacy szukając niskich cen coraz częściej odwiedzają zagraniczne sklepy internetowe. Z danych systemu PayPal z 2013 r. wynika, że ok. 16 proc. rodaków kupujących w internecie swoje towary zamawiało z zagranicy. Jak obliczyła pracownia badawcza PMR, wartość handlu detalicznego w internecie w 2014 r. wyniosła już prawie 27 mld zł. Powód jest bardzo prosty - planując zakup sprzętu o wartości w kraju np. 2000 zł, w naszym portfelu może zostać nawet kilkaset złotych, jeśli zakupy zrobimy za granicą.

Sprzęt elektroniczny z całego świata

Międzynarodowa porównywarka cen Idealo wskazuje, że najpopularniejszymi kierunkami zakupów w Europie są Niemcy, Włochy, Francja, Wielka Brytania i Hiszpania. Coraz częściej nie mamy problemów z przeglądaniem ofert, porównywaniem ich i finalizowaniem transakcji w największych sieciach handlowych, takich jak Amazon czy eBay. Warto zwrócić uwagę, że produkty, które kupimy w sklepach zarejestrowanych na terenie Unii Europejskiej, nie podlegają ocleniu. W takim przypadku do ceny produktu musimy doliczyć podatek VAT, który wynosi 23 proc. Istnieje jednak furtka, by zostać zwolnionym z tej opłaty. Aby tak się stało, wartość przesyłki, którą zamawiamy, nie może przekroczyć 45 euro. Paczka ma być niewielkich gabarytów (o tym, czy spełnia ten warunek, rozstrzygają celnicy), a jej zawartość ma być przeznaczona na własny użytek. Dodatkowo takie opakowanie powinno być oklejone opisem "gift", czyli prezent.

Bardzo popularne są również e-zakupy w sklepach ze Stanów Zjednoczonych i Azji. Zwłaszcza ta ostatnia wydaje się bardzo egzotycznym wyborem, mimo że sprowadzanie z elektroniki z tego kontynentu nie jest zbyt skomplikowane, a często okazuje się wręcz niezwykle opłacalne. Tu liderem sprzedaży, który zyskuje wielu klientów w Polsce, jest chiński AliExpress.

Przy zakupach w Stanach lub Azji musimy jednak pamiętać o możliwości nałożenia na nas dodatkowej opłaty w formie cła. Przy okazji zakupu elektroniki (np. aparatów fotograficznych, kamer video, konsol do gier czy telefonów komórkowych) jesteśmy jednak zwolnieni z konieczności jego uiszczania. Podobnie rzecz ma się z przesyłkami, których wartość nie przekracza 150 euro. Naliczanie VAT-u i ewentualne zwolnienia z tego podatku obowiązują na takich samych zasadach, jak w przypadku zakupów dokonywanych w sklepach zarejestrowanych na terenie Unii Europejskiej.

Koszt wysyłki i sposoby płatności

Wiele osób wzbrania się zapewne przed zakupem elektroniki za granicą, obawiając się wysokich kosztów dostawy i długiego czasu oczekiwania na przesyłkę. Jeszcze kilka lat temu tak właśnie było. Dziś rzeczywistość jest zupełnie inna. Na Amazonie koszt wysyłki popularnego czytnika Kindle wynosi ok. 21 dolarów. Za dwa urządzenia zapłacimy już tylko 6 dolarów więcej, zatem najbardziej opłacalne są zakupy zbiorowe.

Z kolei eBay oferuje nam opcję wyświetlania ofert z darmową wysyłką, których nie brakuje. Nawet jeśli zainteresuje nas oferta, która nie zakłada opcji darmowej dostawy, średni koszt wysyłki np. telefonu komórkowego to ok. 60 zł. Przy zakupach na chińskim AliExpress dostawa najczęściej jest bezpłatna. Jest to jednak opcja, którą można polecić osobom bardzo cierpliwym. Dlaczego? Na paczkę możemy czekać nawet 30 dni. Uwaga! Przy niewielkiej dopłacie (ok. 40-60 zł) możemy skrócić ten czas nawet do 4-5 dni.

Zwroty i reklamacje

Najbardziej problematyczną przy e-zakupach za granicą, wydaje się kwestia zwrotów i reklamacji. Najczęściej gwarancja producenta obejmuje tylko jeden kraj. Jeśli okaże się, że musimy złożyć reklamację lub zwrócić towar, będziemy musieli porozumieć się ze sprzedawcą i wysłać mu go i prawdopodobnie za to zapłacić. Na szczęście coraz częściej sprzedawcy oferują pokrycie kosztów. Pomocną dłoń wyciąga również system płatniczy PayPal, który w przypadku otrzymania przez kupującego sprzętu uszkodzonego lub niezgodnego z opisem pokrywa koszty transakcji. W sporach z kupującymi pomocy udziela również Europejskie Centrum Konsumenckie, które oferuje obsługę w języku polskim.

Polacy nie powinni mieć też problemów ze zrealizowaniem płatności. Bardzo popularne stają się kantory internetowe. Największy w kraju serwis oferuje 2. waluty, po kursach niejednokrotnie lepszych niż bankowe.

Ile zaoszczędzisz?

Ile zatem możemy zaoszczędzić na zagranicznych zakupach? Według badań przeprowadzonych przez IPSOS dla PayPal, kupując elektronikę w Chinach i Stanach Zjednoczonych zapłacimy za nią średnio 35 proc. mniej niż w polskich sklepach. Nie trudno policzyć, że nawet doliczając do tego stawkę VAT (23 proc.), przy sprzętach kosztujących ok. 2 tys. zł oszczędność może wynieść nawet kilkaset złotych. Prawdziwą gratką dla szukających okazji są jednak wyprzedaże i oferty specjalne. Obniżki, jakie można znaleźć w niemieckich, angielskich, amerykańskich czy chińskich sklepach potrafią sięgać nawet 50-60 proc. Obok takich okazji trudno przejść obojętnie.

To jest ciekawe - Zakupy dostarczane dronami:

Polecamy w wydaniu internetowym chip.pl: Uawe Boll dosadnie przeżywa porażkę na Kickstarterze

Źródło: Cinkciarz.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.