MWC 2013: Czy Facebook zastąpi w Polsce SMS-y?

MWC 2013: Czy Facebook zastąpi w Polsce SMS-y?28.02.2013 14:01
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Podczas tegorocznego Mobile World Congress w Barcelonie Facebook poinformował, że podejmuje współpracę z 18 sieciami komórkowych w 14 krajach, dzięki czemu abonenci tych sieci otrzymają zniżki na transfer danych przy korzystaniu z Facebook Messengera lub bezpłatny dostęp do usługi. Wśród sieci, z którymi FB ogłosił współpracę nie ma polskich operatorów. Czy działania Facebooka spowodują spadek liczby wysyłanych wiadomości SMS?

Najnowsze dane rynkowe wskazują na to, że w Polsce Facebook Messenger nie zagraża pozycji SMS-a. Wyniki badania „Komunikacja SMS w Polsce 2012”. przeprowadzonego przez Platformę SerwerSMS.pl świadczą o tym, że pomimo dostępu do bezpłatnych aplikacji komunikacyjnych użytkownicy smartfonów wolą esemesować, niż korzystać z mobilnych wersji Facebooka czy Gadu-Gadu. Warto przytoczyć również wyniki ostatnich badań Deloitte, z których wynika, że smartfony w Polsce służą do wysyłania SMS-ów. Nawet 30 proc. użytkowników tych aparatów wykorzystuje je tylko do wysyłania SMS-ów i do prowadzenia rozmów.

Poza przyzwyczajeniem użytkowników w Polsce do wykorzystywania SMS-a jako środka komunikacji, nieprzemijającej wciąż modzie na wysyłanie krótkich wiadomości tekstowych sprzyja obawa przez kosztami związanymi z korzystaniem z internetu w smartfonie. Jak wynika z badania Deloitte przeprowadzonego w 1. krajach na świecie, od 26 do 60 procent użytkowników telefonów komórkowych dostało w ciągu ostatniego roku rachunek wyższy niż oczekiwali.

– _ Czy każdy użytkownik smartfona ma konto na Facebooku? Czy jesteśmy pewni, że Facebook przetrwa kolejne lata na telekomunikacyjnym rynku? A może pojawi się jakiś inny, lepszy, bardziej trendy portal społecznościowy, do którego „uciekną” dzisiejsi użytkownicy Facebooka? Tak czy inaczej, jedno jest pewne - niełatwo będzie zastąpić SMS-a, który jest prostym w obsłudze rozwiązaniem komunikacyjnym dostępnym w każdym telefonie komórkowym i smartfonie, bez względu na model, rodzaj i producenta. Uważam, że właśnie dlatego komunikacja SMS należy do ulubionych sposobów komunikowania się Polaków. _ –. powiedział Artur Sadowski, Menadżer ds. Rozwoju, Platforma SerwerSMS.pl

Ważnym czynnikiem hamującym ekspansję komunikatora Facebook Messenger jest poziom umiejętności obsługi smartfonów prezentowany przez ich użytkowników. Co prawda Facebook stara się upraszczać aplikacje na smartfony i tablety, ale w dalszym ciągu dla wielu użytkowników obsługa tego oprogramowania to spore wyzwanie.

– _ Silna pozycja SMS-ów w Polsce i innych krajach bierze się z prostoty rozwiązania, które jest skuteczne i umożliwia szybkie przekazanie informacji. 160 znaków, które użytkownik ma do dyspozycji pozwala na zwięzłe i czytelne sformułowanie myśli, co wpływa pozytywnie na jakość komunikacji _ –. komentuje Artur Sadowski.

W Polsce SMS od początku cieszy się ogromną popularnością, a liczby wysłanych komunikatów z roku na rok wciąż rośnie. Według Urzędu Komunikacji Elektronicznej w 201. roku Polacy wysłali 52 miliardy SMS-ów, natomiast Główny Urząd Statystyczny podał, że wysłano niemal 56 miliardów krótkich wiadomości tekstowych. Statystyczny Polak wysłał w ubiegłym roku ponad 1000 wiadomości SMS.

Dane dotyczące popularności mobilnych komunikatorów pochodzące z naszego raportu porównane z wynikami badania przeprowadzonego w Stanach Zjednoczonych dla firmy Acision w styczniu 201. roku ujawniają podobieństwa między Polakami i Amerykanami. Zdecydowana większość (91 proc.) użytkowników smartfonów w USA mających dostęp do aplikacji mobilnych aktywnie esemesuje, a prawie dwie trzecie z nich (65 proc.) nie wyobraża sobie życia bez krótkich wiadomości tekstowych.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.