Mówiący automat do kawy

Mówiący automat do kawy01.07.2009 14:34
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Ta maszyna potrafi nie tylko zaparzyć osiem różnych rodzajów kawy, ale także mówić i udzielać informacji. Uczeni i studenci z Uniwersytetu Bremeńskiego skonstruowali mówiący automat do kawy, który wita klientów i na żądanie odczytuje swoją ofertę – niemal tak jak prawdziwy kelner

Ta maszyna potrafi nie tylko zaparzyć osiem różnych rodzajów kawy, ale także mówić i udzielać informacji. Uczeni i studenci z Uniwersytetu Bremeńskiego skonstruowali mówiący automat do kawy, który wita klientów i na żądanie odczytuje swoją ofertę - niemal tak jak prawdziwy kelner.

"Zaprogramowaliśmy maszynę w ten sposób, by rozpoznawała odpowiednie wyrazy i konstrukcje gramatyczne" - wyjaśniła Hui Shi z Niemieckiego Centrum Badań nad Sztuczną Inteligencją (DFKI). Co więcej, automat zna numery telefonów pracowników instytutu, potrafi wskazywać gościom drogę do ich biur, a nawet wie, kiedy spod uczelni odjeżdża najbliższy tramwaj.

Źródło zdjęć: © (fot. heise-online)
Źródło zdjęć: © (fot. heise-online)

Prototyp mówiącego automatu został zaprojektowany kilka lat temu przez studentów. Później maszyną zajęli się pracownicy uczelni. Z przodu urządzenia jest umieszczony mikrofon, dzięki któremu automat słyszy pytania kawoszy. Następnie specjalne oprogramowanie przetwarza sygnały głosowe na odpowiednie polecenia - i uwzględnia przy tym życzenia specjalne. "Można na przykład zamówić kawę ze spienionym mlekiem" - twierdzi Shi.

Polecenie powinno się jednak składać ze stosunkowo prostych wyrazów. "System rozpoznawania mowy jest na razie zbyt mało zaawansowany. Może się więc zdarzyć, że zamawiający będzie musiał inaczej sformułować zdania". Także hałas otoczenia potrafi dezorientować automat: na razie nie umie on odróżnić sygnałów ważnych od mniej istotnych.

Jeden ze studentów pracuje obecnie nad przystosowaniem maszyny do rozpoznawania twarzy. Dzięki temu automat mógłby zagadywać klientów osobiście, a także zapamiętywać ich preferencje smakowe. "System rozpoznawania twarzy jest jeszcze w początkowym stadium. Minie kilka lat, zanim będzie w pełni gotowy" - podkreśliła Shi.

Jak mówi Shi, są już pierwsi zainteresowani gadającą maszyną do kawy. W przyszłości urządzenie mogłoby znaleźć zastosowanie między innymi w hotelach, na lotniskach czy w budynkach użyteczności publicznej, gdzie pełniłoby funkcję automatu do kawy i terminalu informacyjnego.

wydanie internetowe www.heise-online.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.