Mobilne aplikacje przyszłością Europy

Mobilne aplikacje przyszłością Europy21.02.2014 12:30

Według najnowszego raportu Komisji Europejskiej, rynek aplikacji mobilnych w krajach Unii Europejskiej do 2018 r. będzie zatrudniać blisko 5 mln osób, a jego przychody sięgną 63 miliardów euro. Jak wykazują badacze, deweloperzy z UE odpowiadają za 43 proc. globalnych przychodów rynku aplikacji konsumenckich. Eksperci rynku IT podkreślają, że dane KE to powód do optymizmu, nie należy jednak zapominać o wyzwaniach, z którymi będzie musiał się zmierzyć rynek aplikacji w najbliższych latach.

Źródło zdjęć: © (fot. Fotolia)
Źródło zdjęć: © (fot. Fotolia)

Rynek aplikacji w UE zatrudnia ok. 1,8 mln osób, w tym 1 mln deweloperów oraz 80. tys. pracowników m.in. działów marketingu. Przychody sektora w 2014 r. w tym regionie mają wynieść 17,5 mld euro. Według raportu GIGAOM and NUI Galway dla Komisji Europejskiej, w ciągu najbliższych czterech lat nastąpi dalszy dynamiczny wzrost rynku aplikacji na terenie Unii. Liczba pracowników wzrośnie do 2018 r. do poziomu 4,8 mln, a przychody sięgną prognozowanego poziomu 63 mld euro. Wzrost ten to w szczególnym stopniu wynik rosnącej popularności mobilnych aplikacji. Jak podkreślają eksperci, duże znaczenie w tym procesie ma łatwa dostępność i niski koszt użytkowania tego typu produktów. Według danych Gartnera, tylko w 2013 r. ściągnięto na całym świecie 102 miliardy aplikacji mobilnych.

– _ Sukces mobilnych aplikacji, przekładający się na niespotykaną wcześniej skalę pobrań programów, wynika m.in. z tego, że niemal każdy produkt obecny w sklepach online posiada swój bezpłatny odpowiednik, którego twórcy dopatrują się szans zysku w tzw. wewnętrznych zakupach, czyli dodatkowych opcjach odblokowywanych po dokonaniu opłaty _ –. wylicza Marcin Majda, Business Development Director w Luxoft Poland.

Mobilne aplikacje ukazują globalną skalę rozwoju rynku informatycznego, na którym coraz większe znaczenie będą odgrywały interaktywne aplikacje.

– _ Popularność tego typu produktów odzwierciedla główny trend, jakim jest dynamiczny rozwój rynku software’owego w skali globalnej. Według Gartnera, wydatki firm na oprogramowanie wyniosą w 2014 r. aż 320 mld USD _ –. mówi Tomasz Kaczyński, Business Development Manager w Capgemini Polska.

Wyzwania i możliwości

Choć sukces unijnego rynku aplikacji daje powody do optymizmu, przed europejskimi deweloperami stają jednak trudne wyzwania, które zadecydują o ich globalnej pozycji w najbliższych latach. 3. proc. deweloperów badanych przez KE twierdzi, że poziom wiedzy informatyków w tym zakresie jest zbyt niski, a 25 proc. uważa, że na rynku wciąż brak wystarczającej liczby deweloperów. Co szczególnie istotne, 38 proc. deweloperów badanych przez KE zwraca uwagę na problemy firm z Europy w zakresie rywalizacji na płace z konkurencją ze Stanów Zjednoczonych. Tymczasem, w sytuacji dużej konkurencji o najlepszych kandydatów, zarobki w informatyce stanowią jeden z głównych czynników decyzji o wyborze pracodawcy.

– _ Popytu na programistów dowodzą szacunki Sedlak&Sedlak. Według nich, rozpoczynający w ubiegłym roku karierę programista Java – czyli znający najbardziej popularny z języków kodowania – może liczyć średnio na pensję w wysokości 3,2 tys. zł brutto. Jednak już mediana zarobków osób legitymujących się 4-5 letnim stażem pracy osiąga wartość 7 tys. _ –. mówi Wojciech Mach, Dyrektor Zarządzający Luxoft Poland.

Eksperci dodają, że sukces ilościowy dotyczący liczby użytkowników aplikacji często nie przekłada się także na wyniki sprzedaży. Obecnie zaledwie 9 proc. ściągnięć dotyczy płatnych aplikacji mobilnych. Dziewięć na dziesięć z produktów dostępnych w sklepach Apple iOS i Google Android zarabia dziennie mniej, niż 125. USD. Dlatego o wzroście zysków rynku aplikacji będą stanowić w dużym stopniu aplikacje dedykowane dla biznesu.

– _ Na rynku przybywa aplikacji na tablety i smartfony, które są dedykowane zarządzaniu relacjami i obsługą klienta. Dostawcy tego typu narzędzi wciąż jednak mierzą się ze pewnymi wyzwaniami, które są związane np. z przejrzystością i przystępnością raportów CRM-owych dostępnych na urządzeniach mobilnych _ –. tłumaczy Michał Grabarz, Dyrektor ds. Usług IT, Infosys BPO Europe.

Rośnie wykorzystanie aplikacji dedykowanych konkretnym sektorom. Branżą coraz częściej chętniej sięgającą po interaktywne rozwiązania jest motoryzacja.

– _ Producenci oferują coraz więcej aplikacji dedykowanych flotom pojazdów, które usprawniają procesy pracy, optymalizują koszty i zwiększają bezpieczeństwo kierowców. Dla przykładu, dzięki przyporządkowaniu pojazdom statusu "online" oraz telemetrii ich systemy nawigacji są w stanie np. wyświetlać informacje o dostępności miejsc na parkingu w pobliżu miejsca docelowego _ –. mówi Bartłomiej Dębski, Prezes Zarządu Cartrack Polska.

Droga do 63 mld euro

Według analiz firmy Gartner, masowy użytkownik aplikacji mobilnych coraz częściej o ich pobraniu decyduje na podstawie ich ceny. Obiecujące sygnały płyną z rynku aplikacji przeznaczonych dla biznesowych użytkowników urządzeń mobilnych. To, jak skutecznie deweloperzy będą promować produkty komercyjne przeznaczone dla firm, może mieć duży wpływ na układ sił na rynku aplikacji w najbliższych latach oraz szanse spełnienia pozytywnych prognoz Komisji Europejskiej.

Polecamy w wydaniu internetowym chip.pl: "Największe afery w branży IT"

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.