Minecraft pomoże zmienić dzieci w programistów

Minecraft pomoże zmienić dzieci w programistów17.11.2015 12:18
Źródło zdjęć: © Mojang

Microsoft ogłosił nawiązanie współpracy z inicjatywą Code.org. W jej ramach przygotował samouczek, mający pomóc dzieciom w opanowaniu podstaw programowania. Co w całej sprawie najistotniejsze, wykorzystał w tym celu grę "Minecraft", szalenie popularną wśród najmłodszych odbiorców.

Code.org od trzech lat organizuje wydarzenia pod hasłem "Hour of Code" (Godzina Kodu). W ich ramach najmłodsi z całego świata zachęcani są do spędzenia przed komputerem godziny na czymś innym niż rozrywka. A konkretniej – na nauce programowania. Udostępniane na stronach Code.org samouczki zaznajamiają najmłodszych z jego podstawami w przystępnej formie. Są również dostępne w języku polskim.

- Celem jednej godziny jest przekonanie uczestników, że programowanie to coś, czym mogą się zajmować i co może im sprawiać większą frajdę, niż myślą. Tak naprawdę chodzi o zachęcenie ich do dalszego uczenia się. Przez popkulturowe stereotypy ludzie myślą, że informatyka to coś zarezerwowanego dla pewnej konkretnej grupy. Chcemy pokazać, że to nieprawda, zdemitologizować tę dziedzinę, zniszczyć barierę onieśmielenia i pokazać, że to świetna zabawa – stwierdził Hadi Partovi, współzałożyciel Code.org.

Poinformował również, że w ciągu dwóch pierwszych lat istnienia z dostępnych na stronach Code.org samouczków skorzystało ponad 100 milionów uczniów na całym świecie. Liczy na to, że najbliższa edycja, startująca 7 grudnia, okaże się równie wielkim, a nawet większym sukcesem. Jest to jak najbardziej prawdopodobne. Wszystko dzięki współpracy z Microsoftem.

Kiedy we wrześniu 2014 roku gigant z Redmond kupił firmę Mojang, odpowiedzialną za "Minecrafta", chodziło mu oczywiście wyłącznie o zysk. Chociaż za uzyskanie pełnych praw do firmy i jej twórczości zapłacił 2,5 miliarda dolarów, raczej mało kto miał wątpliwości, że inwestycja okaże się opłacalna. "Minecraft" to światowy fenomen, gra, która dzięki prostym zasadom, ale olbrzymim możliwościom, pochłania i fascynuje ludzi niezależnie od wieku i miejsca zamieszkania. Jej fani wykorzystują ją jako narzędzie, pozwalające dać upust ich kreatywności, tworząc w jej obrębie niesamowite konstrukcje, urządzenia, a nawet całe miasta.

Źródło zdjęć: © (fot. Code.org)
Źródło zdjęć: © (fot. Code.org)

Jak jednak słusznie uznał Microsoft, tę niezwykłą grę można wykorzystać w jeszcze jeden sposób. W samouczkach Code.org od początku pojawiają się znane dzieciom marki i postacie. Ich umieszczenie ułatwia zainteresowanie dzieci i skłonienie ich do spróbowania swoich sił. I o ile jest to strategia bardzo skuteczna, to uczniowie również niemal od początku prosili o jedno – o "Minecrafta".

- Niektórzy z nich na kartkach [z podziękowaniami, które wysyłali do organizatora] napisali tylko jedno słowo: Minecraft. Nie trzeba więc mówić, że zainteresowanie czymś takim ze strony uczniów i ich rodziców jest niesamowicie wysokie. Kiedy tylko dowiedziałem się, że Microsoft przejął Mojanga, zacząłem z nimi rozmawiać. O to uczestnicy Code.org prosili najczęściej.

Rozmowy te zakończyły się sukcesem. Microsoft, który od początku istnienia Code.org jest jednym z głównych sponsorów inicjatywy, zgodził się na wsparcie jej również w ten sposób. Kiedy więc 7 grudnia rozpocznie się najnowsza edycja Godziny Kodowania, wśród dostępnych dla uczniów tematów poza m.in. "Gwiezdnymi wojnami" czy "Krainą lodu" znajdzie się również Minecraft. Organizatorzy są przekonani, że pomoże to przekonać kolejne rzesze dzieci o tym, że programowanie może być świetną zabawą.

W samouczku, z którym można się zapoznać już teraz na stronach Code.org, znalazło się 14 poziomów, bazujących na "Minecrafcie". Na pierwszy rzut oka bardzo przypominają one popularną grę, jednak ich ukończenie wymaga ustawiania w odpowiedniej kolejności bloczków, reprezentujących pojedyncze polecenia. W ten sposób dzieci poznać mogą podstawowe zasady działania stosowanych powszechnie języków programowania.

_ Dominik Gąska _

Źródło artykułu:WP Tech
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.