Mi-26 - największy śmigłowiec świata

Mi-26 - największy śmigłowiec świata16.11.2012 12:15
Źródło zdjęć: © UTAir India

Zaprojektowany w latach 70. śmigłowiec do dzisiaj pozostaje największą tego typu maszyną, jaka trafiła do produkcji.

Mi-2. to prawdziwy rosyjski kolos - sama maszyna waży prawie 29 ton. Śmigłowiec powstał w wielu wersjach. Model do transportu dużych i ciężkich ładunków może unieść do 20 ton obciążenia. Mniejsze, ważące do 5 ton pojazdy mogą wjechać do środka śmigłowca, a te większe są podczepiane do jego podwozia. Choć przewożenie ciężkich ładunków to główne zadanie tej maszyny, powstały również wersje pasażerskie, wojskowe, medyczne, strażackie, a nawet wersja przystosowana specjalnie do niszczenia okrętów podwodnych. Śmigłowiec trafił zarówno do armii, jak i sektora prywatnego wielu krajów, w tym republik byłego Związku Radzieckiego, Chin czy Indii.

Mi-12 większy, choć nieudany poprzednik Mi-26

Pierwsze Mi-2. powstały w biurze Michaiła Mila na zamówienie ZSRR. Początkowo prace skupiały się na jeszcze większym śmigłowcu Mi-12 – powstały nawet 2 prototypy tej gigantycznej maszyny. Mi-12 udało się ustanowić niepobity do dzisiaj rekord udźwigu przez śmigłowiec – maszyna uniosła 44205 kg na wysokość 2255 m oraz największego na świecie śmigłowca, jaki kiedykolwiek wzbił się w powietrze. Projekt tego kolosa okazał się jednak nieudany, więc skupiono się nad stworzeniem mniejszej maszyny. Tak powstał „Projekt 90”, który później przybrał, stosowaną do dziś nazwę Mi-26.

Śmigłowiec powstał jako bezpośredni następca modelu Mi-6. a jego głównym celem miało być przenoszenie ciężkiego sprzętu, jak opancerzone transportery piechoty i rakiety balistyczne z lotnisk (gdzie dostarczały je gigantyczne rosyjskie samoloty, jak Antonow An 22) do baz wojskowych. Mi-26 posiada klasyczną konstrukcję z dwoma wirnikami - nośnym oraz ogonowym, przy czym jest to pierwszy na świecie śmigłowiec z 8-płatowym wirnikiem głównym. Dodatkowo, maszyna została wyposażona w automatykę, która pozwala zwiększyć moc jednego silnika, w razie uszkodzenia drugiego.

Spektakularne sukcesy Mi-26…

Chyba najsłynniejszym zadaniem wykonywanym przez śmigłowce Mi-2. były prace po katastrofie w Czarnobylu. Maszyny w wersji Mi-26S zostały wtedy użyte do wykonywania pomiarów oraz zasypywania z powietrza uszkodzonego reaktora nr 4. Choć kabiny pilotów osłonięto ołowianymi płytami, wielu z nich taki tak zmarło później na chorobę popromienną.

Jak na śmigłowiec transportowy przystało, Mi-2. może pochwalić się przenoszeniem różnych nietypowych ładunków. Jednym z nich był amerykański śmigłowiec MH-47E Chinook. Podczas prowadzonej w 2002 roku operacji przeciwko Al-Kaidzie w Afganistanie, dwa śmigłowce Chinook utknęły na zboczach gór. Jeden uznano za niemożliwy do odzyskania, ale drugi postanowiono ściągnąć z wysokości 2,6 km. Tylko jedna maszyna na świecie mogła dokonać tak karkołomnego zadania. Wynajęty od prywatnej, rosyjskiej firmy Mi-26 ściągnął pozbawiony paliwa, wirnika i zbędnego ładunku śmigłowiec ze zbocza afgańskiej góry. Zaledwie pół roku po tej operacji, inny amerykański helikopter – model CH-47 - utknął 160 km od afgańskiego miasta Bagram na wysokości 1,2 km. Ponownie z pomocą przyszedł Mi-26.

Innym nietypowym ładunkiem, jaki miał okazję przenosić „rosyjski kolos”. był… mamut. W 1999 roku Mi-26 użyto do przeniesienia ważącego 25 ton bloku lodu z odnalezionym na Syberii mamutem sprzed 23 tys. lat. Znalezisko przewieziono do laboratorium w syberyjskiej wiosce Chatanga na półwyspie Tajmyr, gdzie naukowcy mogli zbadać mamuta i… podjąć próby jego sklonowania.

... i tragiczne katastrofy

Niestety historia Mi-2. nie jest pozbawiona tragicznych wypadków. W 2009 roku, Mołdawski śmigłowiec został zestrzelony w Afganistanie w prowincji Helmand. W wyniku tej katastrofy zginęło 6 ukraińskich członków załogi. W dodatku ten Mi-26 nie brał udziału w działaniach wojennych – wykonywał misję humanitarną na zlecenie NATO. Mniej tragicznie, bo jedynie zranieniem 9 pasażerów, zakończył się wypadek Mi-26 należącego do indyjskich sił powietrznych. Śmigłowiec spadł z wysokości 15 m, zaraz po oderwaniu się z lotniska w Jammu. Śledztwo przeprowadzone po wypadku wykazało, że przyczyną było złe zamocowanie ciężarówki wewnątrz kadłuba śmigłowca. Jednak największą katastrofą Mi-26 było zestrzelenie śmigłowca przez czeczeńskich separatystów w sierpniu 2002 roku. Maszyna spadła wprost na pole minowe. W tej katastrofie zginęło 127 osób, które były na pokładzie, a z samego śmigłowca zostały tylko zgliszcza.

Chińczycy chcą przerwać dominację Mi-26

Obecnie Rostowska Fabryka Śmigłowców "Rostwiertoł", w której powstają Mi-2. planuje unowocześnienie całej rosyjskiej floty wojskowych śmigłowców Mi-26 do najnowszej wersji porównywalnej z najnowocześniejszym modelem Mi-26T. Choć rosyjska konstrukcja pozostaje największym śmigłowcem świata, dominacja ta może zostać niedługo przerwana przez Chińczyków, którzy w 2010 roku zapowiedzieli stworzenie śmigłowca transportowego, zdolnego przenosić ładunki ważące nawet do 33 ton.

gb/jg/gb

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.