Mężczyźni i kobiety w społecznościach

Mężczyźni i kobiety w społecznościach25.05.2012 10:32
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Mężczyźni chętniej zapraszają do swoich sieci społecznościowych kobiety niż innych mężczyzn i rzadziej walczą z nimi.

Środowiska gier MMORPG (Massive Multiplayer Online Role Playing Games) stały się wdzięcznymi obiektami dla psychologów i socjologów czy antropologów, badających zachowania ludzkie.

W ramach właśnie takich badań interdyscyplinarny zespół badawczy z Medizinische Universitaet Wien w Austrii pod kierownictwem dr. Michaela Szella i prof. dr. Stefana Thurnera, zbadał zarządzanie sieciami społecznościowymi przez kobiety i mężczyzn. Naukowcy użyli do tego środowiska sieci społecznościowych gry MMORPG o nazwie Pardus.

Pardus jest osadzona w innym Uniwersum –. gracze eksplorują systemy gwiezdne, wzbogacają się dzięki handlowi, grają na galaktycznej giełdzie, mogą także walczyć z innymi graczami. W ramach sieci społecznościowej gry możliwe jest handlowanie z innymi graczami, wymienianie informacji i wiadomości. W Pardus zarejestrowanych jest już 300 000 graczy z całego świata, w tym z Polski.

Działania graczy są zapisywane, nie tylko dla nich, ale także po to, aby uchronić środowisko gry przed oszustami posługującymi się „wspomaganiem”. z nielegalnych skryptów, co ułatwiałoby im grę. Sieci społecznościowe poszczególnych graczy są także niewidoczne dla innych graczy w Pardus, nie mogą też wpływać na siebie. Ułatwiało to także eksperymenty austriackim badaczom.

Jak stwierdzili Szell i Turner, zebrane dane wskazują na „wyraźną i znaczącą różnicę”. w zarządzaniu sieciami społecznościowymi przez kobiety i mężczyzn w grze. Panie i panowie różnie zachowywali się wobec grających odmiennej płci. „Mężczyźni szybko odpowiadali pozytywnie na propozycję zawarcia przyjaźni z graczem-kobietą i wstrzymywali się z kolei z reakcją na jej wrogie działania” – twierdzą w opisie badań austriaccy naukowcy.

Z kolei kobiety starały się zbytnio nie ryzykować, co było widoczne choćby w modelu walki, w której - w przypadku braku wyraźnych szans na powodzenie - najczęściej wybierały ucieczkę, nie zaś walkę do końca. Nie podejmowały też walki w przypadku dużego prawdopodobieństwa śmierci postaci. Łatwiej też zaprzyjaźniały się niż gracze-mężczyźni i najczęściej współpracowały przy eksploracji, nie walczyły. Wśród postaci kobiet mało było „samotnych wilków”.

Z drugiej strony kobiety przywiązywały w grze daleko większą wagę do bogactwa i wykorzystywały każdą możliwość do powiększenia swoich zasobów finansowych. Zwykle też ich postacie były bogatsze niż postacie graczy-mężczyzn, dzięki mniej agresywnemu stylowi eksploracji, współpracy i handlowi.

Według Szella i Turnera potwierdza to hipotezy amerykańskich badaczy sieci społecznościowych, którzy na przykładzie znajomości zawieranych na Facebooku zauważyli, że kobiety i mężczyźni zarządzają swoimi sieciami społecznościowymi w różny sposób.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.