Masz smartfona? Pracujesz dłużej!

Masz smartfona? Pracujesz dłużej!21.11.2012 15:47
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Badania pokazują, że smartfony i tablety wydłużyły nasz czas pracy o kilka godzin

Firma iPass opublikowała wyniki badań przeprowadzonych wśród zdalnych pracowników międzynarodowych firm. Zebrane dane wskazują, że 6. proc. pracowników zdalnych spędza 6 godzin każdego weekendu online, a 33 proc. osób wykonujących telepracę poświęca w trakcie weekendu nawet 20 godzin, które miały być przeznaczone na odpoczynek.

Pracownicy zdalni pracują dłużej niż etatowi

Praca zdalna miała ułatwić pracownikom planowanie obowiązków zgodne z ich rozkładem zajęć, możliwość zmniejszenia wymiaru godzin i działania w rytmie zadaniowym. Tymczasem według badania przeprowadzonego przez iPass, które objęło 167. pracowników mobilnych w 1100 firmach międzynarodowych działających na całym świecie, pracownicy ci poświęcają swoim zadaniom jeszcze więcej czasu niż etatowi.

Według wyników badania dla wszystkich ankietowanych pracowników tydzień pracy przedłuża się na weekend i praktycznie nie mają oni czasu na odpoczynek. _ "Ma to poważne konsekwencje dla ich zdrowia bowiem taka praca online oznacza po prostu stałe siedzenie prawie bez ruchu" _ - stwierdzają analitycy iPass.

Lekarze ostrzegają

Zauważają oni, że według badań lekarzy australijskich zbyt długie siedzenie bez ruchu w jednej pozycji zwiększa znacznie ryzyko ciężkich chorób i nagłej śmierci. Lekarze ci rekomendują aby osoby, które spędzają dzień pracy w pozycji siedzącej "powinny dokonywać dodatkowego wysiłku w czasie odpoczynku", aby utrzymać prawidłową kondycję fizyczną.

Analitycy pracujący dla iPass odkryli, że nawet jeśli pracownicy zdalni mają przerwy, to nie trwają one dłużej niż łącznie 4 godziny w trakcie całego dnia bez łączności smartfonowej z internetem i wykonywania pracy.

Wprowadźcie dni bez e-maila

Badanie wykazało też, że pracownicy mobilni (działający przy użyciu smartfonów, laptopów i tabletów) są zalewani masą e-maili, dlatego iPass rekomenduje, aby firmy zmniejszyły listę tych niedogodności, wprowadzając dni bez e-maili czy narad online.

Analiza iPass pod kątem użycia narzędzi mobilnych wykazała, że jesienią 201. r. 46 proc. ankietowanych pracowników zdalnych musiało używać własnych smartfonów jako jednego z podstawowych narzędzi pracy. Jesienią 2011 roku było to 42 proc. W tym samym czasie użycie telefonów zapewnianych przez pracodawcę spadło z 58 proc. do 33 proc.

Autorzy raportu rekomendują użycie polityki kontroli kosztów opartej o model Bring Your Own Device (BYOD), gdzie pracownik wykorzystuje swój sprzęt i swoje mobilne podłączenie do internetu, ale firma spłaca mu tę część kosztów, która jest związana z pracą. Ułatwia to działania pracownikowi a firma nie zwiększa swoich kosztów.

Pracownicy zdalni używają głównie iPhone'ów

Obecnie, według raportu, pracownicy zdalni najczęściej używają smartfonów z systemem operacyjnym iOS, co oznacza iPhone firmy Apple. Ich użycie wzrosło z 4. proc. w 2011 roku do 53 proc. jesienią bieżącego roku. Z kolei użycie smartfonów z systemem operacyjnym Android spadło z 34 proc. do 21 proc. w tym samym czasie.

Pracownicy mobilni rzadziej stosują smartfony BlackBerry - ich użycie spadło z 3. proc. w 2011 do 26 proc. w 2012 roku. Pojawiły się za to telefony z systemem Windows Phone, których używa obecnie 5 proc. pracowników mobilnych.

Przez telefon tracimy dodatkowe 2 godziny wolnego

Obecny również w Polsce, brytyjski sklep Pixmania opublikował inne badanie, dotyczące czasu, jaki zabierają nam smartfony. Z tej publikacji wynika, że Brytyjczycy, którzy korzystają ze smartfonów przepracowują rocznie o 46. godzin więcej niż pracownicy, którzy nie muszą być dostępni mobilnie.

Ponad 9. proc. angielskich pracowników posiada smartfona, który zapewnia dostęp do e-maila, a 1/3 z nich sprawdza pocztę częściej niż 20 razy dziennie. Niemalże 10 proc. ankietowanych pracowników przyznało, że codziennie spędzają do 3 godzin na czytaniu służbowych maili - nawet niektórzy z tych, którzy nie posiadają smartfona przyznaje się do sprawdzania firmowego konta e-mail z domowego komputera po godzinach pracy.

Przeciętny Brytyjczyk spędza w pracy od 9 do 1. godzin dziennie, ale dodatkowe 2 godziny zajmuje odpisywanie mu odpisywanie na służbowe maile i wykonywanie służbowych telefonów po godzinach pracy. Niektórzy przyznali, że są dostępni "pod telefonem" 24 godziny na dobę, a 9 na 10 z nich przyznało, że stale odbierają maile i telefony po pracy.

Ponad 3. proc. badanych pierwszego służbowego maila sprawdza już między godziną 6:00 a 7:00, zaraz po tym, jak się obudzą, natomiast 25 proc. pracowników ostatniego "sprawdzenia" poczty dokonuje między 23:00 a 24:00. Ponad 1/3 ankietowanych przyznała się do odpowiedzenia na służbowego maila w środku nocy.

Niestety nie dysponujemy na razie podobnymi danymi dla Polski, ale obserwując rosnącą popularność smartfonów, które wg. IDC w maju br. roku stanowiły 4. proc. wszystkich telefonów w naszym kraju, możemy się spodziewać, że skończymy jako pracująca nacja.

_ Grzegorz Barnik - WP.PL _

Źródła: PAP / Pixmania / iPass / Computerworld / IDC

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.