Masz pomysł na wynalazek, który rozwiąże jakiś problem? Możesz wygrać 150 tys. zł

Masz pomysł na wynalazek, który rozwiąże jakiś problem? Możesz wygrać 150 tys. zł07.04.2021 13:40
James Dyson
Artykuł sponsorowany

Do 31 czerwca można zgłaszać swoje propozycje do konkursu Nagrody Jamesa Dysona. Plebiscyt istnieje od 2005 r. i trafia do Polski po raz pierwszy.

Konkursowe zadanie jest pozornie proste: skonstruuj coś, co rozwiąże jakiś problem. A tych mamy przecież dookoła bez liku. Przykład? Judit Giró Benet, ubiegłoroczna laureatka stworzyła The Blue Box, czyli urządzenie do samodzielnej diagnostyki raka piersi, wykorzystujące algorytm sztucznej inteligencji do analizy próbki moczu.

"Zostało ono opracowane jako mniej inwazyjna i łatwiej dostępna alternatywa dla konwencjonalnych mammograficznych badań przesiewowych, z których kobiety coraz częściej rezygnują" – czytamy w uzasadnieniu.

Dziś Judith zdobyła tyle rozgłosu i środków finansowych (poza nagrodą rzecz jasna), że jest już w końcowej fazie tworzenia prototypów i rozwoju oprogramowania na Uniwersytecie Kalifornijskim w Irvine. A stąd już tylko krok do badań z udziałem ludzi oraz badań klinicznych.

Projekt The Blue Box
Projekt The Blue Box

Ale przykładów jest więcej. W 2011 r. konkurs wygrał projekt KwickScreen, specjalistyczny parawan medyczny chroniący pacjentów przed zakażeniami. Jego autor prowadzi dziś 70-osobową firmę, która zaopatruje w parawany wszystkie placówki służby zdrowia w Wielkiej Brytanii oraz 240 szpitali na całym świecie.

Z kolei założycielki firmy Soa Pen, zajmującej się produkcją kolorowego mydła w sztyfcie, zachęcającego dzieci do dezynfekcji rąk trafiły na prestiżową listę 30 Under 30 magazynu Forbes.

Niewykluczone, że kolejne laureatki i laureaci konkursu mieszkają w Polsce. Dlatego firma rozszerzyć Nagrodę Jamesa Dysona o nasz kraj.

- Z niecierpliwością czekam na otwarcie zapisów w Polsce w 2021 roku, dzięki czemu wesprzemy przyszłe polskie talenty z dziedziny projektowania i inżynierii. Aż 65 proc. zwycięzców międzynarodowych finałów komercjalizuje swoje pomysły, co jest ogromnym sukcesem, biorąc pod uwagę, że 90 proc. startupów upada. Czekam na innowacyjne wynalazki, które wykraczają poza schematy i kwestionują szablonowe myślenie – mówi James Dyson, założyciel firmy Dyson i jej główny inżynier.

Zapisy ruszyły 17 marca i potrwają do 30 czerwca. Najpierw zgłoszone projekty są oceniane na poziomie krajowym przez niezależne jury. W każdym kraju biorącym udział w konkursie zostaje wyłoniony jeden projekt zwycięski i dwa wyróżnione. Spośród zwycięzców krajowych zespół inżynierów firmy Dyson dokonuje selekcji 20 zgłoszeń, które przejdą do ścisłego finału. Sir James Dyson osobiście rozpatruje te 20 zgłoszeń, a następnie przyznaje Główną Międzynarodową Nagrodę oraz wyróżnienia na poziomie międzynarodowym, jak również Międzynarodową Nagrodę w kategorii Zrównoważony Rozwój. Cały regulamin konkursu znajduje się tutaj.

Jest o co walczyć. Zwycięzca krajowy otrzyma 10 tys. zł., dwaj wicemistrzowie międzynarodowi zgarną 25 tys. zł., natomiast główną nagrodę jest 152 tys. zł.

W konkursie mogą wziąć udział osoby, które posiadają lub w ciągu ostatnich czterech lat przynajmniej przez jeden semestr posiadały status studenta studiów I lub II stopnia na kierunku związanym z inżynierią lub projektowaniem. Studia te muszą być prowadzone przez uczelnię wyższą znajdującą się w kraju lub regionie, gdzie odbywa się konkurs o Nagrodę Jamesa Dysona. Zgłoszenia może także dokonać zespół.

Artykuł sponsorowany
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.