Mastercard: W ciągu 5 lat selfie zastąpią hasła

Mastercard: W ciągu 5 lat selfie zastąpią hasła06.10.2015 09:27
Źródło zdjęć: © PD

W kategorii rozwiązań potwierdzających tożsamość użytkowników wciąż królują hasła i loginy. Ale MasterCard twierdzi, że tak być nie musi, a przyszłość identyfikacji należy do selfie.

Amerykański gigant systemów płatniczych chwali się opracowaniem nowej usługi o nazwie MasterCard Identity Check. Ma być ona odpowiedzią na zapotrzebowanie użytkowników, którzy według badań często rezygnują ze sfinalizowania transakcji internetowych ponieważ nie pamiętają loginu lub hasła. Rozwiązaniem ma być rozpoznawanie użytkownika wyłącznie na podstawie selfie i autoryzowanie płatności w ten sposób.

Niestety MasterCard nie pochwalił się szczegółami tego, na jakiej podstawie identyfikowane będą punkty charakterystyczne dla każdej twarzy. Nie wiadomo też, w jaki sposób firma zamierza rozwiać obawy związane z prywatnością użytkowników. I, co chyba najważniejsze, nie wiemy, na ile tak naprawdę ten system jest bezpieczny - czy nie da się go łatwo obejść dysponując chociażby zdjęciem uprawnionej osoby. Wszystkie te wątpliwości nie przeszkadzają przedstawicielom MasterCard twierdzić, że „w ciągu trzech do pięciu lat hasła zostaną wyparte”, a ich rozwiązanie ma się do tego przyczynić.

- Chcemy identyfikować ludzi na podstawie tego, kim są, a nie tego, co pamiętają - powiedział przedstawiciel MasterCard, Ajay Bhalla, w rozmowie z CNN Money.

Wiemy za to, że Identity Check stanie się częścią smartfonowej aplikacji Mastercard. Jej użytkownicy będą mieli możliwość autoryzowania transakcji właśnie za pomocą selfie, albo - alternatywnie - odciskiem palca, jeżeli telefon dysponuje odpowiednim czytnikiem. To drugie rozwiązanie wydaje się zresztą znacznie sensowniejsze i bezpieczniejsze.

Co ciekawe, najnowsze wypowiedzi przedstawicieli MasterCard przeczą temu, o czym firma mówiła w lipcu. Wtedy, zapowiadając Indentity Check, informowano, że nowy system nie ma zastąpić aktualnie używanych zabezpieczeń, a stać się ich dodatkową warstwą. Użytkownik nie miałby więc robić sobie zdjęcia _ zamiast _ podawania hasła, a _ poza tym _. Miało się to przysłużyć zwiększeniu bezpieczeństwa transakcji i zmniejszeniu liczby oszust.

To więc jeszcze jedno pytanie, które na razie pozostaje bez odpowiedzi - czy dla operatora transakcji ważniejsze będzie bezpieczeństwo czy wygoda użytkowników. O tym będziemy się musieli jeszcze przekonać. MasterCard Identity Check ma zostać udostępnione amerykańskim klientom korporacyjnym już w przyszłym roku. Światowa premiera rozwiązania ma odbyć się w roku 2017.

Zobacz także: Przez 8 lat codziennie robił sobie zdjęcie

Polecamy na stronach Giznet.pl: NASA: Na Marsie jest woda w stanie ciekłym

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.