Mamy coraz więcej smartfonówi szybkiego internetu w Polsce

Mamy coraz więcej smartfonówi szybkiego internetu w Polsce10.12.2014 11:27
Źródło zdjęć: © SXC.hu

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej przeprowadził badania ankietowe dotyczące korzystania z usług telekomunikacyjnych oraz analizę preferencji konsumentów rynku telekomunikacyjnego w latach 2011-2014.

Tegoroczne badania były prowadzone w październiku i obejmowały klientów indywidualnych, w tym grupę klientów powyżej 5. roku życia i klientów instytucjonalnych.

W ramach badań respondenci wyrazili swoje opinie na temat rynku telekomunikacyjnego i jego funkcjonowania, jakości usług, jak również określili, z których usług korzystają najczęściej. Badania potwierdziły widoczne trendy: znaczny wzrost popularności smartfonów i telefonii mobilnej. Można więc wysnuć wniosek, że polscy konsumenci są coraz bardziej aktywnymi, mobilnymi i nowoczesnymi członkami e-społeczeństwa, do którego dołącza coraz młodsza grupa użytkowników.

Badaniu poddane zostały trzy główne segmenty rynku: dostęp do Internetu (zarówno stacjonarny jak i mobilny), telefonia ruchoma i telefonia stacjonarna. Ważnym wskaźnikiem jest spadek zainteresowania konsumentów Internetem o najniższej przepływności, na rzecz połączeń szybszych i lepszych jakościowo. To optymistyczna wskazówka świadcząca o tym, że polski konsument staje się coraz bardziej świadomy i wymagający, a wszelkie prognozy dotyczące wielkości przesyłu danych w sieciach mają realne szanse się sprawdzić. –. podkreśla Prezes UKE.

Klienci indywidualni

Najbardziej popularną usługą wśród klientów indywidualnych jest nadal telefonia ruchoma. 88. respondentów wskazało na korzystanie z tej usługi w 2014 r. Zdecydowanie najrzadziej respondenci korzystali z telefonii stacjonarnej. Jedynie 23% osób wskazało na posiadanie takiej usługi. Ponad połowa badanych miała dostęp do Internetu (58%).

Deklarowane koszty ponoszone za każdą z usług nieznacznie się różnią, jednak nie przekraczają granicy 5. zł. Średnia opłata za Internet stacjonarny i mobilny w 2014 r. wyniosła 53 zł. Użytkownicy telefonów komórkowych ponosili koszty od 35 zł (na kartę) do 58 zł (abonament). Miesięczne wydatki na telefon stacjonarny wynosiły średnio 51 zł.

Z usług wiązanych korzystało w 201. r. 16% respondentów. 76% z nich miało zakupiony pakiet dwóch usług, a 21% – trzech. Jedynie 1% badanych posiadało połączenie czterech lub więcej usług. Najczęściej występującym pakietem usług telekomunikacyjnych było połączenie telewizji z Internetem stacjonarnym.

Wśród pozytywnych zmian na rynku telekomunikacyjnym klienci indywidualni w 201. r. wymieniali najczęściej obniżki cen (25%) i rozwój nowych technologii (25%). Trzecią pod względem popularności odpowiedzią była opcja „wzrost ilości ofert jakie klienci mogą wybrać, szerszy/lepszy zakres tych ofert” (19%).

Od 201. r. zwiększa się grono osób, które nie dostrzegają na rynku żadnych negatywnych zjawisk. W 2014 r. ponad połowa respondentów uznała, że nie widzi niekorzystnych procesów i wydarzeń w dziedzinie telekomunikacji. 20% respondentów wskazało jako negatywne zjawisko na rynku wysokie ceny a jedynie 11% na małą konkurencję. Niezrozumiałość i skomplikowanie procedur wskazał blisko co dziesiąty badany.

Klienci indywidualni powyżej 50 roku życia

W 201. r. z usługi telefonii ruchomej korzystało 89% klientów indywidualnych powyżej 50 roku życia. Blisko połowa (48%) respondentów wskazała również, że posiada dostęp do Internetu. Najrzadziej wykorzystywaną usługą w tej grupie wiekowej w badanym okresie był telefon stacjonarny. Penetracja tą usługą była jednak wyższa niż w populacji ogólnej i wyniosła 40%.

Większość badanych korzystało w 201. r. z telefonii stacjonarnej z przyzwyczajenia (48%). Duża grupa osób (37%) w wieku ponad 50 lat posiadała tę usługę, gdyż znajomi i rodzina znają ich numer stacjonarny. 39% użytkowników telefonów w stałej lokalizacji nie zrezygnowałoby z takiego telefonu na rzecz telefonii ruchomej.

  1. badanych nie korzystało z komputera. Jako przyczynę takiego stanu rzeczy wymieniali oni głównie brak umiejętności obsługi (58%) oraz brak potrzeby korzystania (51%). Podobne powody wskazywali respondenci w przypadku niekorzystania z Internetu. 30% badanych uznało, że nie posiada odpowiednich umiejętności, a 26%, że Internet nie jest im potrzebny.

Podobnie jak klienci indywidualni, klienci instytucjonalni korzystają najczęściej z telefonii ruchomej. W 201. r. 89% firm poddanych badaniu wskazało na posiadanie tej usługi. Również Internet cieszył się dużą popularnością wśród instytucji. 80% z nich deklarowało korzystanie z takiej usługi. Ponad 50% firm posiadało także telefon stacjonarny.

Opłaty za korzystanie z usług wahały się w zależności od wielkości firmy (zatrudnienia). Za Internet stacjonarny firmy musiały w 201. r. zapłacić od 85 zł (1-9 pracowników) do 216 zł (50 i więcej pracowników). Usługa telefonii stacjonarnej wiązała się z jeszcze wyższymi kosztami. Najmniejsze przedsiębiorstwa ponosiły wydatki na poziomie 150 zł, a największe 916 zł. Najwyższe koszty generowała jednak telefonia ruchoma. Opłaty za tę usługę wahały się od 187 zł (przedsiębiorstwa zatrudniające 1-9 pracowników) do aż 1261 zł (przedsiębiorstwa zatrudniające 50 i więcej pracowników).

Jedna trzecia badanych firm jako pozytywne zjawisko na rynku określiła rozwój nowych technologii. Na plus oceniane były także m.in. poprawa jakości oferowanych usług (24%) oraz obniżki cen (23%). 22. respondentów jako negatywne zjawisko wymieniało wysokie ceny, 10% małą skuteczność reklamacji, a jedynie 9% małą konkurencję.

Jakie są preferencje konsumentów?

Z roku na rok zmniejsza się liczba osób korzystających z Internetu o najniższej przepływności. W 201. r. usługę internetową o prędkości do 1,99 Mb/s posiadał tylko 1% badanych użytkowników sieci. W roku 2011 r. ich udział wynosił 26%.

Internet stacjonarny jest nadal zdecydowanie bardziej popularną formą dostępu do sieci niż Internet mobilny. 72. użytkowników korzystało z takiej usługi w 2014 r. W ostatnim roku zwiększył się jednak odsetek osób korzystających z Internetu mobilnego. Był on wyższy o 5 pp. niż w roku ubiegłym i wyniósł 27%.

Od 201. r. rośnie liczba osób, które nie zrezygnują z telefonu w stałej lokalizacji na rzecz telefonii ruchomej. W 2014 r. stanowili oni 45% wszystkich użytkowników telefonii stacjonarnej. Był to wynik o 20 pp. wyższy niż w 2012 r.

Przez ostatnie cztery lata częstotliwość korzystania z dostępu do sieci kształtowała się na zbliżonym poziomie. Codziennie z takiej usługi korzystało w 201. r. 43% internautów. W przypadku Internetu mobilnego znacznie wzrosła liczba osób posiadających usługi nielimitowane. W 2014 r. z Internetu bez limitów korzystało 27% osób. Był to wynik aż o 12 pp. wyższy niż przed rokiem. Telefonia ruchoma pozostaje najpopularniejszą usługą telekomunikacyjną. W 2014 r. korzystało z niej 88% badanych.

W przeciągu ostatnich czterech lat znacznie wzrósł odsetek osób posiadających telefon typu „smartfon”. W 201. r. stanowili oni 11,7% wszystkich użytkowników telefonów komórkowych. W 2014 r. ich udział wzrósł do 44%.

Od 201. r. zwiększa się odsetek osób korzystających z usług telefonicznych w roamingu. 63% badanych, którzy wyjeżdżali za granicę, stwierdziło w 2014 r., że korzystali z tego typu usługi. W 2012 r. odsetek ten był niższy o 9 pp.

Na przestrzeni ostatnich czterech lat widoczna jest tendencja spadkowa popularności usług telefonii stacjonarnej. W 201. r. prawie 39% badanych posiadało taką usługę. Po trzech latach odsetek ten spadł do poziomu 23%. Stopniowo zwiększa się odsetek osób gotowych zamienić tradycyjną telefonię stacjonarną na rzecz telefonii stacjonarnej w technologii VoIP. W roku 2014 gotowość do takiej zmiany wyraziło 9% użytkowników telefonów w stałej lokalizacji, o 3 pp. więcej niż w 2012 r.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.