Lidl rozdaje Samsunga Galaxy S9 oraz iPhone’a X? Uważaj. "To pułapka"

Lidl rozdaje Samsunga Galaxy S9 oraz iPhone’a X? Uważaj. "To pułapka"18.09.2019 09:41
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons CC BY-SA

Oszuści postanowili wykorzystać markę Lidl. Wysyłają fałszywe wiadomości, w których informują o loterii z atrakcyjnymi nagrodami. Zadanie jest proste, ale podjęcie wyzwania może się bardzo źle skończyć.

O nowym zagrożeniu informuje firma ESET. Oszuści wysyłają maila, który przypomina wiadomość od marki Lidl. Fałszywy sklep sugeruje, że adres został wylosowany, a jego właściciel może zgarnąć atrakcyjne nagrody: Samsung Galaxy S9 oraz iPhone X. Wystarczy tylko się "potwierdzić".

Każdy, kto połknie haczyk, trafia na podstawioną stronę Lidla. Schemat oszustwa jest klasyczny. Należy wypełnić ankietę, podając informacje na swój temat: imię, nazwisko, adres domowy, e-mail czy numer telefonu. Nie to jest jednak najgorsze.

Żeby zgarnąć "nagrodę", rzekomy zwycięzca musi opłacić przesyłkę. Suma nie jest wygórowana, raptem 9 zł. Trzeba więc dokonać opłaty za pomocą własnej karty płatniczej, podając jej numery. Te rzecz jasna trafiają do oszustów.

Zobacz też: 4 dolary – tyle są warte informacje o tobie i twoich długach

Na szczęście w większości sklepów transakcje trzeba jeszcze potwierdzać w aplikacji czy kodem SMS. Ale niektóre takiej blokady nie mają, więc teoretycznie przestępcy będą w stanie dokonać zapłaty. Niewykluczone, że będą starali się przechwycić kod SMS, próbując innego oszustwa.

Jak nie dać się nabrać? Zwracać uwagę na szczegóły.

- Mail z prośbą rzekomej weryfikacji jest formą ataku phishingowego. Swoją formą graficzną – użyciem logotypu oraz sloganem "Więcej na radość z życia!" – przypomina oficjalną komunikację sklepu. Różni się od niej detalami – jako nadawca widnieje podejrzany adres info@mail2.anaurk.info, z kolei treść, choć zawiera polskie znaki, jest napisana dość niedbale – tłumaczy Kamil Sadkowski, starszy analityk zagrożeń z ESET.

Trzeba mieć również świadomość, że duże firmy organizując konkursy informują o tym na swoich stronach. Jeśli nie mamy pewności, czy nagroda jest możliwa, skontaktujmy się z daną marką. Pamiętajmy też, że szanujące i rozpoznawalne marki nie organizowałyby konkursu, w którym to laureaci płaciliby za przesyłkę. Byłoby to niepoważne.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.