Laptop rozpozna nie tylko twoją twarz. Będzie wiedział, czy jesteś zły lub szczęśliwy

Laptop rozpozna nie tylko twoją twarz. Będzie wiedział, czy jesteś zły lub szczęśliwy30.07.2017 11:12
Źródło zdjęć: © flickr.com | Steve Jurvetson

Rozpoznawanie twarzy to nienowa technologia. Nawet niektóre laptopy używają jej jako formy identyfikacji użytkownika. Dlaczego zatem nie pójść krok dalej i nie zacząć rozpoznawać emocji? Na to zdecydowała się rosyjska firma NTechLab.

Tę nazwę można kojarzyć z pewnego skandalu, który miał miejsce w zeszłym roku. Aplikacja firmy, FindFace, pozwalała na identyfikację osób na podstawie ich zdjęć w popularnym na wschodzie serwisie społecznościowym VKontakte. Program działał tak skutecznie, że zaczął być używany jako narzędzie stalkingu. Identyfikowane kobiety, działające często w branży erytorycznej, były prześladowane na swoich prywatnych profilach właśnie dzięki FindFace.

Rosjanie zawsze mieli rozmach

Nowa aktualizacja aplikacji idzie krok dalej. Do rozpoznawania twarzy, płci i wieku dodano również identyfikowanie emocji. Dzięki sieciom neuronowym program analizuje twarz i publikuje wynik w postaci zestawu 160 znaków. Firma chwali się, że ich algorytm cechuje się dokładnością na poziomie 93 proc., a oprogramowanie potrafi przeszukać bazę miliarda twarzy w mniej niż sekundę.

Cytowany przez serwis Mashable Michaił Iwanow, szef NTechLab, stwierdził, że myślą przewodnią firmy jest nauka oprogramowania rozpoznawania emocji w ich pracowni. Trenują algorytmy, by na podstawie zdjęcia rozumiały konkretny typ uczuć, a w przypadku błędu poprawiają go. Jak nauczyciel dzieci w szkole.

Nie wiadomo dokładnie, komu firma zamierza sprzedać swoje rozwiązanie. Mashable donosi, że jednym z kontrahentów jest urząd miasta Moskwy, który planuje zaimplementować technologię do około 150 tys. kamer rozmieszczonych w stolicy Rosji.

Technologia służyłaby nie tylko w sektorze ochronnym. Twórca FindFace uważa, że znajdzie zastosowanie w takich sektorach jak finanse, sprzedaż, rozrywka czy branża randkowa. Ivanov podkreśla, że w ten sposób można mierzyć poziom zadowolenia klienta, zrozumieć sposób zachowania kandydata do pracy i jego emocje w procesie rekrutacji, czy analizować zachowanie w hotelach i kasynach.

Rozwój technologii potwierdza, że możemy to robić. Pytanie tylko, czy powinniśmy.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.