Koronawirus. Nie trzeba się obawiać, internet w Polsce jest bezpieczny

Koronawirus. Nie trzeba się obawiać, internet w Polsce jest bezpieczny19.03.2020 14:45
Źródło zdjęć: © Pixabay.com

Epidemia koronawirusa doprowadziła wiele firm do przerzucenia się na pracę zdalną. To spowodowało znaczne zwiększenie ruchu w sieci. Czy internet się nam "skończy"? Sprawdziliśmy - nie ma jednak powodów do obaw.

Pierwszego dnia pracy zdalnej, czyli w poniedziałek 16 marca, wielu Polakom dało się odczuć problemy z usługami internetowymi, wykorzystywanymi do pracy zdalnej. Były to m.in. kłopoty z aplikacjami do komunikacji jak Microsoft Teams czy Slack. Pojawiły się wówczas obawy, że sieć internetowa może nie wytrzymać zwiększonego natężenia. Zwłaszcza jeśli dodać do tego sieciowe usługi rozrywkowe, z których korzystamy.

Koronawirus. Więcej siedzimy w internecie

Wszyscy dostawcy internetu, zarówno komórkowi, jak i kablowi, notują wzrost natężenia transferu danych od momentu wydania zaleceń pozostania w domach. Najmniejsze wzrost zanotował Plus (10 proc.) a największy Play (40 proc.)

Źródło zdjęć: © WP.PL
Źródło zdjęć: © WP.PL

Źródło: Dane własne operatorów sieci

Nie trzeba się jednak obawiać, sieć internetowa w Polsce ma się dobrze i może przyjąć jeszcze większe transfery danych. Chociaż wzrost natężenia jest widoczny i sięga nawet kilkudziesięciu procent, to i tak nie dorównuje wieczornym szczytom, gdy Polacy wracają do domu z pracy i siadają do komputerów i smartfonów w normalne dni. Takie informacje przekazali nam dostawcy internetu w Polsce.

- Stale monitorujemy ruch na naszej sieci i zaobserwowaliśmy jego wzrost o ok. 25 proc. W sposób znaczący zwiększył się ruch w ciągu dnia, zwłaszcza w godzinach porannych, które jak dotąd nasi klienci spędzali w pracy, nie korzystając z sieci - mówi nam prezes Inea, Michał Bartkowiak. - Ze względu na obecny sposób wykorzystania usług, wzrost dotyczy również wysyłania danych, ale tak naprawdę sytuację tę traktujemy jako bardzo dobry test naszej sieci światłowodowej. Obserwujemy tę sytuację ze sporym zaciekawieniem i czekamy na dalszy jej rozwój.

Koronawirus. Jeszcze więcej rozmawiamy przez telefon

Wzrosty wykorzystania internetu, chociaż znaczące, mają się nijak do tego, o ile więcej rozmawiamy przez telefon. Tutaj "zwyżki" sięgają od 30 do 50 procent. Z czterech głównych, polskich operatorów komórkowych aż trzech zanotowało wzrost liczby połączeń głosowych o 50 procent.

Źródło zdjęć: © WP.PL
Źródło zdjęć: © WP.PL

Źródło: Dane wewnętrzne operatorów komórkowych

- Porównując weekendy 7/8 marca i 14/15 marca ruch głosowy w sieci Orange Polska wzrósł o 50 proc. - mówi nam Wojciech Jabczyński, rzecznik sieci Orange. - W Orange Polska nie spodziewamy się problemów z obciążeniem sieci, która jest przygotowana na sytuacje związane z takim większym ruchem.

Wzrosty nawet o 1200 procent

Zwiększone natężenie rozmów i transferu danych dotyka wszystkich. Mark Zuckerberg powiedział na konferencji telefonicznej, że użytkownicy WhatsAppa wykonują dzienne tyle połączeń głosowych, co w najbardziej natężony moment w roku, czyli w Sylwestra.

Natomiast Exatel zanotował wzrost połączeń głosowych o 1200 procent. Exatel to polski operator internetowy i telefoniczny świadczący m.in. usługi dla administracji i służby zdrowia. Oprócz tego oferuje usługi internetowe też zwykłym firmom i użytkownikom.

- Efekty kwarantanny i uruchomienia przez wiele firm czy instytucji pracy zdalnej są widoczne w naszej sieci na kilku płaszczyznach - mówi nam Piotr Mierzwiński, rzecznik Exatela. - Po pierwsze w liczbie przechodzącej przez naszą sieć danych. Patrząc tylko na pierwszą połowę marca widać nawet trzycyfrowe wzrosty ruchu, niekiedy sięgające nawet 682%. Oznacza to, że przez naszą sieć przechodzi nawet kilkaset gigabitów danych na sekundę więcej niż "w normalnym okresie".

- Znaczący jest także wzrost w usługach głosowych - informuje Mierzwiński. - Praca na odległość wymaga stałego kontaktu, również telefonicznego. W efekcie zapotrzebowanie na ruch głosowy rośnie miejscami nawet o 1200%. Teraz osiąga wartości ponad 11 mln minut dziennie i nadal rośnie, a to już dawno niespotykany trend na europejskim rynku.

W czasie kryzysy najważniejsza jest dla nas komunikacja

Wzrost liczby i długości połączeń głosowych w czasie epidemii koronawirusa i ograniczonego kontaktu jasno pokazuje, co jest dla Polaków najważniejsze: komunikacja. Pokazują to też trendy na liście najpopularniejszych aplikacji na smartfony. W pierwszej dziesiątce aplikacji zdobywających popularność aż siedem to aplikacje do komunikacji.

Aby pomóc w walce z epidemią koronawirusa, należy przestrzegać zaleceń WHO i Ministerstwa Zdrowia. Bez potrzeby nie wychodzić z domu, unikać zgromadzeń, zachować odległość 1,5 metra od innych osób i często myć ręce.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.