Koronawirus a odwołany lot. Sprawdź, jakie są twoje prawa

Koronawirus a odwołany lot. Sprawdź, jakie są twoje prawa02.03.2020 16:25
Źródło zdjęć: © East News | MARK RALSTON/AFP/East News

Koronawirus opanowuje coraz więcej krajów, a do wielu z nich linie lotnicze odwołują loty. Co w takiej sytuacji - czy możemy spodziewać się odszkodowania? Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania przygotowała adwokat Kamila Szczygieł współpracująca z GIVT.

Włochy, Chiny, Korea Południowa, Iran, Japonia, Tajlandia, Wietnam, Singapur i Tajwan to kraje, do których zaleca się nie wyjeżdżać podczas trwania epidemii koronawirusa z powodu wysokiego ryzyka zakażenia.

W konsekwencji, linie lotnicze odwołują loty do wskazanych wyżej miejsc, bądź na bieżąco informują o rozwoju sytuacji bez podejmowania drastycznych kroków, co wówczas skutkuje tym, że sami decydujemy się nie lecieć. Co w przypadku, gdy lot zostanie odwołany?

Prawa pasażera w sytuacji zakłócenia lotu z powodu koronawirusa

Linia lotnicza odwołała mój lot w związku z wybuchem epidemii koronawirusa. Czy mam prawo do odszkodowania?
Wybuch epidemii jest sytuacją nadzwyczajną zwalniającą przewoźnika od wypłaty odszkodowania za odwołany lot w oparciu o Rozporządzenie (WE)261/2004, pasażerowie mają jednak prawo do zwrotu pieniędzy za bilet. W tym celu zalecamy bezpośredni kontakt z linią lotniczą.

Lot jest opóźniony z powodu problemu związanego z koronawirusem. Jakie są moje prawa?
W przypadku, gdy opóźnienie spowodowane jest wystąpieniem okoliczności nadzwyczajnych, które nie są zależne od linii lotniczej, odszkodowanie za lot nie przysługuje. Przeciwnie jest w sytuacji, gdy lot jest opóźniony ze względu na błąd operacyjny linii lotniczej, taki jaki brak samolotu, opóźnienie poprzedniego samolotu czy brak załogi. Wówczas pasażer jest uprawniony do rekompensaty pieniężnej w postaci nawet 600 €. Kwota zależy od długości lotu.

Zobacz też: Koronawirus. "Chodzenie w maseczce nie ma sensu. Jest szkodliwe"

Linia lotnicza odmówiła mi wejścia na pokład, ponieważ jestem chory, ale nie jestem nosicielem koronawirusa. Czy mogę starać się o odszkodowanie?
Każdy przypadek powinien być oceniany indywidualnie. Jeżeli chory pasażer stwarza realne zagrożenie zdrowia dla reszty pasażerów i załogi, przewoźnik ma prawo odmówić wejścia na pokład, co tym samym wyłącza prawo do odszkodowania.

Chcę zrezygnować z rezerwacji lotu do miejsca zagrożonego koronawirusem. Czy stracę pieniądze wydane na bilet?
Zależne jest to od Ogólnych Warunków Przewozu i regulaminu danej linii lotniczej, a także dostępności bezpłatnej zmiany/zwrotu biletu z powodu aktualnego wybuchu epidemii. Koniecznie musisz zapoznać się z warunkami, które potwierdziłeś rezerwując bilet lotniczy, skontaktuj się również bezpośrednio z przewoźnikiem, aby dowiedzieć się czy linia lotnicza wprowadziła indywidualną politykę w związku z zagrożeniem epidemią.

Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

W przypadku, gdy lot był zakłócony, jednak nie z powodu epidemii, pasażerowie mają szereg praw zdefiniowanych w Rozporządzeniu (WE) 261/2004. Określa ono dodatkowe przesłanki, które determinują, czy pasażerom może przysługiwać rekompensata w wysokości 250 €, 400 € lub 600 €. Dodatkowo każdorazowo należy dokonać oceny czy wystąpiła okoliczność zwalniająca przewoźnika z wypłaty odszkodowania. Aby dowiedzieć się więcej, zalecamy zapoznanie się z prawami pasażerów.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.