Konkurenci Microsoftu domagają się zmian w oknie wyboru przeglądarki

Konkurenci Microsoftu domagają się zmian w oknie wyboru przeglądarki05.11.2009 15:19

W postępowaniu antymonopolowym Komisji Europejskiej przeciwko Microsoftowi w sprawie łączenia Internet Explorera z systemem operacyjnym Windows nasila się opór konkurentów koncernu software'owego

Według artykułu "The New York Timesa" Google, Mozilla i Opera nie są w pełni zadowoleni z zaproponowanego przez Microsoft okna wyboru, które pomaga w instalacji alternatywnych przeglądarek internetowych. Wszystkie strony postępowania wysłały do Komisji Europejskiej wnioski, w których wyrażają swoje zastrzeżenia.

Źródło zdjęć: © (fot. heise-online)
Źródło zdjęć: © (fot. heise-online)

Proces został wszczęty po skardze norweskiego producenta przeglądarki Opera. Komisja Europejska naciska na to, aby w systemie Windows istniało więcej możliwości wyboru przeglądarki. Połączenie Internet Explorera z systemem Windows może utrudniać swobodę konkurencji. Na początku października Komisja przychylnie przyjęła propozycję Microsoftu, aby użytkownikom Windows w momencie uruchomienia nowego systemu przedstawiane było okno wyboru wewnątrz Internet Explorera, za pomocą którego użytkownik za jednym kliknięciem mógłby zainstalować alternatywne przeglądarki.

Teraz konkurenci domagają się zmian, które zagwarantują, że Microsoft nie będzie miał wpływu na wybór dokonany przez użytkownika - mówi dyrektor ds. technicznych Opery Software Hakon Wium Lie cytowany przez "The New York Timesa". Jak twierdzi dziennik, Opera żąda neutralnego okna bez logo Microsoftu, a do tego z jednego z rogów tej swoistej kartki wyborczej ma zniknąć nazwa i znak jednego z kandydatów. Poza tym Opera chce, aby przy instalacji konkurencyjnej przeglądarki w systemie Windows wyłączone zostało standardowe ostrzeżenie, które ukazuje się, kiedy użytkownik chce załadować oprogramowanie niepochodzące od Microsoftu. Operze nie podoba się także, że według pierwotnych planów wpływ okna wyboru miałby zostać zanalizowany dopiero po dwóch latach w wyniku ankiety wśród użytkowników.

Jak twierdzi "The New York Times", Mozilla również jest niezadowolona z ukształtowania okna wyboru przeglądarki internetowej, albowiem alternatywne programy miałyby być pokazywane w oknie Internet Explorera. Alfabetyczne uporządkowanie od lewej do prawej według nazw producenta przyznaje Apple najbardziej wysuniętą na lewo, a zarazem najlepszą pozycję - zauważa pracowniczka Mozilli Jenny Boriss w blogu. Zamiast tego byłoby lepiej, gdyby przeglądarki były posortowane losowo, można by też zastosować tutaj hierarchię wynikającą z udziałów w rynku.

Nie jest jasne, czy uwagi pani Boriss wpłyną także wraz z oficjalnym stanowiskiem Mozilli do Komisji Europejskiej. Artykuł nie zajmuje się ewentualnymi zastrzeżeniami Google'a. Komisja Europejska w październiku przyjęła propozycję Microsoftu i zamierza w tej sprawie przeprowadzić testy rynkowe. Poza tym konkurenci Microsoftu zostaną również poproszeni o sugestie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.