Koniec z pamiętaniem hasła do banku? Nowa technologia po raz pierwszy w Polsce

Koniec z pamiętaniem hasła do banku? Nowa technologia po raz pierwszy w Polsce17.07.2014 10:34
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Bankowość głosowa może być alternatywą dla loginów i haseł dostępów. Oparte na biometrycznej identyfikacji głosu rozwiązania pozwalają w łatwiejszy sposób korzystać z bankowości mobilnej, a dodatkowo eliminują zagrożenia związane z wykradnięciem haseł. To jeden z przykładów innowacji, które zwiększają zarówno komfort użytkowników, jak i ich bezpieczeństwo.

Posługiwanie się wszechobecnymi hasłami i loginami staje się coraz bardziej uciążliwe. Z racji tego, że nie jest możliwe zapamiętanie ich wszystkich, muszą być gdzieś przechowywane. A to z kolei wiąże się z ryzykiem ich kradzieży, którego nie ma w przypadku bankowości głosowej.

– Jako jeden z pierwszych banków w Europie daliśmy możliwość obsługi aplikacji głosem. Co więcej, aplikacja również potrafi odpowiedzieć głosem. Jest to szczególnie użyteczne w tych sytuacjach, kiedy „normalne” dotarcie do informacji wymaga wielu czynności. Na przykład, jeżeli chcę się dowiedzieć, ile wydałem w zeszłym tygodniu. Wtedy standardowo musiałbym wejść w historię transakcji, odfiltrować ją według dat i zsumować poszczególne transakcje. W aplikacji wystarczy zadać jedno pytanie, np. „Ile wydałem w zeszłym tygodniu?” lub powiedzieć „Wydatki w ostatnim tygodniu…” i system sam sumuje i podaje konkretne dane. Mogę także zapytać o podstawowe informacje, np. ile mam na koncie. Dla bezpieczeństwa dostępne środki są pokazywane tylko na ekranie, one nie są odczytywane na głos – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marcin Kusznier, menadżer projektów bankowości mobilnej w Meritum Bank.

Rosnąca dostępność usług sterowanych głosowo sprawia, że coraz częściej mówi się o bankowości głosowej. Wykorzystuje ona technologie biometrycznej identyfikacji głosu, który – podobnie do linii papilarnych – jest unikalny dla każdego użytkownika. System rozpoznaje nagrane wcześniej wypowiedzi klienta i porównuje z nimi polecenia wydawane przez telefon.

W przypadku części innowacyjnych usług klienci zyskują większy komfort, ale kosztem niższego bezpieczeństwa. Rozwiązania oparte na biometrii głosowej wychodzą poza tę alternatywę, gdyż eliminują część czynników ryzyka, jakie wiążą się z typowymi sposobami komunikacji z bankiem. W przypadku loginów i haseł dostępu lub haseł jednorazowych istnieje zawsze ryzyko pozyskania tych wrażliwych danych przez osoby trzecie, zarówno w wyniku fizycznego włamania, jak i poprzez złośliwe oprogramowanie. Aplikacja z głosowym dostępem do banku zabezpiecza przed takimi sytuacjami i pozwala dokładnie monitorować wszelkie zlecenia i transakcje.

Technologie głosowego dostępu są już na tyle rozwinięte, że gwarantują wysoką skuteczność w postaci zaakceptowanych zleceń także w sytuacji, gdy głos klienta jest nieco zniekształcony, np. ze względu na warunki atmosferyczne lub chorobę. Systemy oparte na biometrii głosowej potrafią także wykrywać próby oszustw w postaci nagrań z playbacku. Wysokie bezpieczeństwo bankowości mobilnej potwierdza także jej rosnąca popularność w Europie Zachodniej i akceptacja przez instytucje finansowe.

– Z pomocą przychodzi nam najnowsza rekomendacja Europejskiego Forum ds. Bezpieczeństwa Płatności Detalicznych, która dopuszcza wykorzystanie – jako jednego z elementów zabezpieczeń – cech biometrycznych klienta. W praktyce oznacza to, że nie trzeba będzie pamiętać kodu PIN, wystarczy coś, co każdy z nas ma unikatowego, czyli np. nasz głos – wskazuje Marcin Kusznier.

Bankowość mobilna może całkowicie zastąpić tradycyjny kanał dostępu poprzez telefon, który wymaga pamiętania loginów i haseł. Ponadto, połączenie może zabrać dość dużo czasu, a samo podawanie haseł na głos może być ryzykowny w niektórych sytuacjach. W przypadku bankowości mobilnej, wystarczy wypowiedzieć bezpieczne zdanie-komendę typu „zrób przelew na Facebook”.

Źródło zdjęć: © (fot. Vladimir Gerasimov - Fotolia.com)
Źródło zdjęć: © (fot. Vladimir Gerasimov - Fotolia.com)

– Technologie mobilne umożliwiają także komunikację między różnymi systemami. Wykorzystaliśmy to, projektując nowy rodzaj przelewu. Nie znając numeru rachunku odbiorcy, mogę wysłać przelew za pośrednictwem SMS-a, wiadomości e-mail lub Facebooka – mówi menedżer w Meritum Bank.

Innym przykładem zleceń dostępnych głosowo jest m.in. przelew walutowy i rachunek e-Kantor. Klient może spytać o aktualne kursy walut oraz zlecić głosem wykonanie przelewu walutowego. Obsługa głosowa w Meritum Bank obejmuje już kilkadziesiąt różnych funkcji, a bank stara się, by obejmowały one jak największą liczbę i rodzaje transakcji.

Jak wyjaśnia Kusznier, bankowość głosowa to jedna z funkcjonalności aplikacji mobilnej w Meritum Banku.

– Projektując aplikację, przyjęliśmy założenie maksymalnego wykorzystania możliwości, jakie oferują technologie mobilne, po to, by bankowość mobilna była maksymalnie bezpieczna i użyteczna dla klientów banku. Przykładowo, dzięki geolokalizacji nasz klient ma możliwość sprawdzenia na mapie, gdzie dokładnie była zlecona dana transakcja – mówi menedżer w Meritum Bank.

Źródło artykułu:Newseria
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.