Koniec SMS-ów premium. Rząd postanowił, a sieć Play już wdraża

Koniec SMS-ów premium. Rząd postanowił, a sieć Play już wdraża01.04.2018 16:36
Źródło zdjęć: © Pixabay.com

Jedno z najbardziej bulwersujących oszust naszych czasów. Wysyłamy jedną wiadomość, dostajemy całą masę odpowiedzi i za każdą słono płacimy. Państwo w końcu wzięło się za kanciarzy, nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego ucieszy chyba wszystkich posiadaczy komórek.

Każdy mógł się nabrać na tę sztuczkę. Ale z pewnością najbardziej zatroskani byliśmy o tych członków rodziny, którzy rzadziej korzystają z telefonu i internetu, więc są mniej świadomi czyhających pułapek. Zbyt późno, ale jednak rząd zareagował. Nowe przepisy mają nas uchronić przed oszustami i dobijaniem się do działu reklamacji u naszego operatora.

"To bardzo ważny akt, przede wszystkim dla obywateli. Regulujemy w nim dwa główne obszary: pierwszy – dotyczący tzw. smsów premium rate oraz drugi – dotyczący ujednolicenia przepisów, by abonent był chroniony tak, jak pozostali konsumenci", czytamy na stronie Ministerstwa Cyfryzacji.

Co się zmienia dla klienta?

Najważniejszą zmianą dla nas ma być możliwość wprowadzenia nowego progu blokady płątnych SMS-ów. Do tej pory najniższy próg blokady wynosił 35 zł, teraz jest to także 0zł, czyli całkowita blokada płatnych treści. Kolejna zmiana to wprowadzenie zmiany automatycznie po przyjściu takiego SMS-a. Dodatkowo dostaniemy stosowną informację. Do tej pory tylko otrzymywaliśmy tylko powiadomienie, a blokadę naleało wprowadzić ręcznie.

Źródło zdjęć: © www.gov.pl
Źródło zdjęć: © www.gov.pl

Kolejnym zabezpieczeniem jest narzucenie obowiązku, aby wyrazić zgodę na płatne wiadomości. W założeniu Ministerstwa ma to " zwiększyć świadomość abonentów co do charakteru usługi, którą zamawiają".

Bardzo istotny jest także jeden punkt z podsumowania nowelizacji. Wynika z niego jasno, że w kwestii naciągania nas na opłaty państwo w końcu mocno staje po naszej stronie: "Jeśli dojdzie do nadużyć lub niedopełnienia obowiązków, abonent nie będzie mógł być obciążony opłatą".

Pstryczek w naciągaczy

Jednym z elementów SMS-owego oszustwa była swoista ulotność autorów tego procederu. Mogły się tym zajmować np. firmy zarejestrowane w egzotycznych miejscach i dotarcie do nich mogło okazać się niemożliwe. Teraz to może sięzmienić.

Zgłoszenie usługi podwyższonej opłacie musi "zawierać oświadczenie o prawdziwości danych w zgłoszeniu". Mało tego, dostawcy muszą stale aktualizować dane zawarte w rejestrze, aby informować o faktycznie oferowanych na rynku usługach. Wszystko wiążę się z odpowiedzialnością karną.

Źródło zdjęć: © WP.PL
Źródło zdjęć: © WP.PL

Odpowiednie narzędza dane zostają także operatorom. Mogą teraz bez problemu blokować usługi, które nie figurują w powyższym rejestrze. Czy to oznacza całkowity bat na naciągaczy? Raczej nie. Ale dodatkową "broń" dostaje także prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Ministerstwo wymienia, że mocy prezesa będzie: zablokowanie dostępu do numeru lub pobierania opłat za usługi Premium, zaprzestanie świadczenia usługi operatorowi, usunięcie informacji promocyjnych lub reklamowych usług premium oraz wprowadzenie kar za brak blokowania usług. Z takim pakietem kompetencji wydaje się, że rynek naciągaczy może zostać zrównany z ziemia.

Pierwsi chętni

"W Play od 1 kwietnia kończymy z możliwością aktywacji prenumerat" - mówi Marcin Gruszka, rzecznik sieci w cyklicznym programie na YouTubie. Co ciekawe, do tej pory zdarzały się osoby, które całkiem świadome opłat i treści korzystały z takich usług. Będą mogli z nich nadal korzystać, ale od tego miesiąca koneserów prenumerat SMS-owych nie przybędzie - wszyscy nowy użytkownicy mają tę opcję zablokowaną.

Niestety nie precyzuje, czy to oznacza, że blokada dotyczy wyłącznie nowych osób w Playu, czy także dotychczasowych klientów. Czekamy na pisemne oświadczenie - i ruchy innych działających w sieci sieci komórkowych.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.