Kolejowy absurd może zniknąć. Wszystko dzięki RODO

Kolejowy absurd może zniknąć. Wszystko dzięki RODO05.06.2018 12:11
Źródło zdjęć: © WP.PL

Wielu narzekało na wejście w życie RODO, ze względu na uciążliwe przychodzące maile. Niedługo mogą się pojawić pierwsze korzyści. Skorzystają na tym pasażerowie.

Kupując internetowy bilet PKP Intercity podczas kontroli musimy… pokazać dokumenty. W ten sposób potwierdzamy, że to my jesteśmy właścicielami biletu. Z jednej strony to logiczne, bo np. ktoś mógł włamać się na naszą skrzynkę pocztową, pobrać bilet i go sfałszować. Z drugiej - tradycyjny bilet, kupiony w kasie, też można ukraść i nikt tego nie weryfikuje.

Portal rynek-kolejowy.pl cytuje wypowiedź wiceministra Andrzeja Bittela, który tłumaczy, że w ten sposób przewoźnik zabezpiecza się przed nadużyciami, "np. przejazdu kilku osób na podstawie tego samego biletu, co naraża przewoźnika na potencjalną utratę wpływów z prowadzonej działalności". Tyle że konduktorzy sprawdzają bilety elektronicznie, więc gdyby ktoś wielokrotnie jechał na tym samym bilecie, system wykryłby oszusta.

Wyciągnięcie dokumentu może nie jest specjalnie uciążliwe, ale "internetowi" pasażerowie mogą czuć się dotknięci specjalnym traktowaniem. Nie jest to błahy problem, bowiem sprawą zainteresowali się nawet parlamentarzyści. Okazuje się, że dużo zmienić może RODO.

"Dziennik Gazeta Prawna" ujawnia, że jedna z pierwszych skarg złożonych na podstawie nowych przepisów dotyczy właśnie praktyki kontroli biletów kupionych przez internet - pisze rynek-kolejowy.pl.

- Taka praktyka jest zwyczajnie uciążliwa dla podróżnych: pasażer z biletem z sieci musi mieć dowód osobisty, a pasażer z biletem z kasy nie. Nieraz byłem świadkiem scen, gdy pasażerowie spoza Polski nie byli w stanie zrozumieć, kto – konduktor ma przecież na sobie mundur – i dlaczego ich legitymuje, skoro mają bilet – mówi "DGP" autor skargi dr Paweł Litwiński, adwokat i ekspert z zakresu przepisów o ochronie danych osobowych.

Jego zdaniem podawanie danych nie jest konieczne przy kontroli biletów. A RODO zakłada przecież zasadę minimalizacji danych - czyli przetwarzania danych osobowych tylko wtedy, gdy jest to niezbędne dla osiągnięcia celu, w jakim zostały zebrane. Zdaniem dr. Pawła Litwińskiego, skoro przy kasie nie podajemy swoich danych, to również nie powinniśmy tego robić kupując bilet na stronie internetowej.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.