Koalicja organizacji ochrony konsumentów chce chronić użytkowników portali społecznościowych

Koalicja organizacji ochrony konsumentów chce chronić użytkowników portali społecznościowych11.05.2010 16:08

Organizacje ochrony konsumentów z UE i Stanów Zjednoczonych przyjęły wspólną rezolucję, w której domagają się lepszej ochrony danych w sieciach społecznościowych. Miliony użytkowników tych serwisów ryzykują sferą prywatności i nie mogą w odpowiedni sposób kontrolować informacji osobowych – czytamy w dokumencie koalicji Trans Atlantic Consumer Dialogue (TACD).

Organizacje ochrony konsumentów z UE i Stanów Zjednoczonych przyjęły wspólną rezolucję, w której domagają się lepszej ochrony danych w sieciach społecznościowych. Miliony użytkowników tych serwisów ryzykują sferą prywatności i nie mogą w odpowiedni sposób kontrolować informacji osobowych – czytamy w dokumencie koalicji Trans Atlantic Consumer Dialogue (TACD)
.

Zrzeszenia apelują nie tylko do operatorów sieci społecznościowych, aby ci "odrobili zadanie domowe" w dziedzinie bezpieczeństwa danych, ale też zarzuca rządom i ustawodawcom w Stanach Zjednoczonych i w Europie, że nie zajmują się wystarczająco skutecznie ochroną członków społeczności online.

Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)
Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)

"Sieci społecznościowe stanowią wirtualny dom dla milionów ludzi" – oświadczyła Susan Grant z Consumer Federation of America (CFA)
. "Mamy jednak do czynienia z inwazją marketerów, którzy przekopują się przez dane osobowe i chcą zarabiać pieniądze na informacjach, które nie są przeznaczone dla osób postronnych" –. twierdzi dyrektor ds. ochrony konsumentów.

Organizacjom konsumenckim nie wystarczy to, że Facebook przyłączył się do konwencji Safe Harbor, zapewniającej europejskim klientom amerykańskich firm zasadniczo taki sam poziom ochrony danych jak w przypadku firm ze Starego Kontynentu. Obecnie nie może być mowy o "bezpiecznym porcie", który zobowiązują się stworzyć sieci społecznościowe. Mając na uwadze praktyki Facebooka, można sądzić, że mamy raczej do czynienia z "somalijskim wybrzeżem".

Członkowie TACD domagają się zakazu uzależniania dostępu do sieci społecznościowych od zgody na wykorzystywanie danych użytkowników. Operatorom należy zakazać zbierania informacji i wykorzystywania ich do celów reklamowych o charakterze osobistym bez wyraźnej zgody internauty. Mają oni być zobowiązani do ochrony danych o użytkownikach przed dostępem ze strony podmiotów trzecich i do lepszego informowania użytkowników o zagrożeniach związanych z ochroną danych osobowych. Twórcy aplikacji mają otrzymywać jedynie te informacje osobowe, które są bezwarunkowo potrzebne do działania ich programów. Jeśli dane użytkownika trafią w niepowołane ręce, właściciele platformy mają być za to pociągani do odpowiedzialności. Sieci muszą spełniać żądania użytkowników dotyczące usuwania i korekty ich informacji. Poza tym należy zagwarantować internautom możliwość swobodnego przenoszenia zdjęć i innych danych z jednej sieci do drugiej.

Organizacje konsumenckie są szczególnie zaniepokojone ochroną młodzieży. Autorzy rezolucji apelują do rządów, aby wprowadziły ogólny zakaz spersonalizowanej reklamy skierowanej do dzieci i nieletnich w wieku poniżej 16 lat. Poza tym należy zagwarantować, że młodocianym nie będą przedstawiane produkty, które nie odpowiadają ich wiekowi. W ogólnej perspektywie niezbędne jest wzmocnienie koordynacji działań transatlantyckich między agencjami kontrolnymi. Organizacje chcą także, aby sieci społecznościowe zintensyfikowały swoje wysiłki samoregulacyjne i wyznaczyły własne branżowe standardy.

wydanie internetowe www.heise-online.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.