King Stallion - nowy śmigłowiec amerykańskich Marines

King Stallion - nowy śmigłowiec amerykańskich Marines08.05.2014 15:17
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Być może nie różni się zewnętrznie od swego poprzednika, ale wojskowi piloci siedzący za sterami twierdzą, że potrafi od niego znacznie więcej. Firma Sikorsky zademonstrowała swoją najnowszą maszynę - śmigłowiec CH-53K zwany King Stallion, mający zastąpić drogie i skomplikowane w eksploatacji CH-53E, używane przez amerykańskich Marines.

Pierwsze CH-53. mają pojawić się wyposażeniu piechoty morskiej w 2019 r. i - podobnie jak CH-53E - trafią do amerykańskich okrętów desantowych. Marines mają ich otrzymać ok. 200, zastępując stopniowo poprzedni model, wycofywany w tempie 15 śmigłowców rocznie.

*Czym wyróżnia się King Stallion? *
Posiada trzy cyfrowo sterowane silniki GE Aviation T40. o mocy 7500 koni mechanicznych, gwarantujące o 57 proc. większą moc, niż w przypadku poprzednika, spalając przy tym o 20 proc. mniej paliwa. Poza tym ma kompozytową konstrukcję, nowe łopaty wirnika oraz system cyfrowego sterowania lotem "fly-by-wire", kontrolowany z zaopatrzonego w wielofunkcyjne wyświetlacze „szklanego kokpitu cyfrowego”. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom nowy śmigłowiec potrafi przenosić 12-tonowe ładunki na odległość ok. 185 km, niezależnie od warunków zewnętrznych. Jednocześnie uproszczeniu uległa obsługa, wskutek wykorzystania nowoczesnych systemów diagnostycznych, uproszczonej konstrukcji oraz systemowi wymiennych elementów.

Krótka historia śmigłowców CH-53

Projekt pierwszego śmigłowca z rodziny CH-5. został opracowany w 1962 r., a pierwsze egzemplarze trafiły do armii cztery lata później. Niektóre modele wykorzystywano do rozbrajania min, inne do operacji specjalnych i wojskowych misji ratunkowych.
Jednak w 196. r. dowództwo Marines zgłosiło zapotrzebowanie na śmigłowiec o niemal dwukrotnie większych możliwościach transportowych niż najbardziej zaawansowana wówczas wersja CH-53D. Jego następca miał znaleźć się na okrętach desantowych. W ten sposób powstał CH-53E, który po raz pierwszy wzbił się w powietrze w 1974 r. Na kolejny model przyszło czekać 40 lat.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.