Każdy gest ma znaczenie. Dowiedz się, jak iść w zielone, wybierając ofertę komórkową

Każdy gest ma znaczenie. Dowiedz się, jak iść w zielone, wybierając ofertę komórkową03.11.2021 10:21
Firma Orange postawiła sobie ważne cele klimatyczne i wpisała je w swoją strategię
Źródło zdjęć: © Unsplash.com | Nikola Jovanovic
Partner artykułu: Orange Flex

Sposobów na to, jak można lepiej zadbać o środowisko, jest mnóstwo. Nawet drobne codzienne wybory każdego z nas składają się na wielkie dzieło ochrony naszej planety. Masz świadomość swoich zielonych nawyków, gdy segregujesz śmieci czy oszczędzasz energię elektryczną. Ale czy zdajesz sobie sprawę z tego, że nawet wybór operatora komórkowego może mieć znaczenie dla klimatu?

Jak wynika z najnowszego raportu IPCC (Intergovernmental Panel on ClimateChange – Międzyrządowy Zespół ds. Zmian Klimatu), zmiany, które zaszły w klimacie Ziemi, są rozległe i gwałtowne. Zmiany te to efekt działań ludzkości, przez co klimat w ostatnich kilkudziesięciu latach ogrzewa się najszybciej od przynajmniej 2 tysięcy lat. Naukowcy twierdzą jednogłośnie, że to człowiek odpowiada za zmiany klimatu. Działalność jednostek, ale przede wszystkim całych państw oraz korporacji, doprowadziła do wzrostu temperatury na naszej planecie, co spowodowało gwałtowne zmiany klimatyczne.

Żeby powstrzymać globalne ocieplenie, konieczne jest wdrożenie i realizowanie planów osiągnięcia zeroemisyjności. Jak przekonują autorzy raportu IPCC – można jeszcze zapobiec katastrofie klimatycznej, ale nie ma czasu na rozmyślanie, trzeba działać tu i teraz.

A ty – jak dbasz o klimat?

Świadomość ekologiczna Polaków jest coraz większa – i to jest dobra informacja. Z badań przeprowadzonych dla Blue Media wynika, że już co druga osoba uznaje, że sytuacja ekologiczna na świecie jest zła i trzeba podjąć w tej sprawie natychmiastowe działania. Według trzech czwartych badanych kryzys klimatyczny jest obecny tu i teraz, a jako przyczynę większość podaje przede wszystkim nadmierny konsumpcjonizm, skutkujący m.in. produkcją ogromnej ilości odpadów oraz emisją gazów cieplarnianych. A jak to wygląda w praktyce? Okazuje się, że tylko 40% z nas gotowych jest płacić więcej za produkty ekologiczne, a dla co czwartego Polaka wciąż podstawowym środkiem komunikacji jest samochód.

Jest lepiej niż kilka lat temu, ale wciąż pozostaje wiele do zrobienia. Jeśli czytasz ten tekst, prawdopodobnie należysz do grupy osób, które już teraz wdrażają lub chcą wdrożyć zachowania i zmieniać nawyki z myślą o naszej planecie. Być może rezygnujesz z samochodu na rzecz roweru lub transportu publicznego, prawdopodobnie segregujesz śmieci, możliwe, że masz zainstalowane w domu elektrooszczędne urządzenia i oświetlenie.

Ale czy masz świadomość, że wybór usług i produktów, z których korzystasz, lub marek, jakie wspierasz, również ma znaczenie dla środowiska?

Duże firmy coraz mocniej angażują się w działania, dzięki którym minimalizują wpływ swoich produktów i usług na środowisko i klimat. Oferują rozwiązania, dzięki którym klienci mogą również zadbać o naszą planetę. Takie działania realizuje m.in. firma Orange, która postawiła sobie ważne cele klimatyczne i wpisała je w swoją strategię. Firma inwestuje w odnawialne źródła energii, które do 2025 roku mają stanowić co najmniej 60% w strukturze energetycznej. Nadrzędnym celem firmy jest osiągniecie neutralności klimatycznej netto do 2040 roku (czyli 10 lat wcześniej, niż zadeklarowała UE).

To m.in. dzięki zasilaniu energią odnawialną ze zbudowanych na potrzeby Orange farm wiatrowych w Wielkopolsce Orange Flex jest pierwszą w Polsce usługą telekomunikacyjną neutralną klimatycznie.

Działania realizowane w ramach Orange Flex wpisują się w podejście #OrangeGoesGreen, którego celem jest minimalizowanie wpływu firmy na klimat i środowisko. Zapewne zastanawiasz się, co to znaczy, że usługa telekomunikacyjna jest neutralna klimatycznie. Przyjrzyjmy się pokrótce temu, jakie kroki podejmuje Orange Flex w trosce o środowisko.

Orange Flex jest pierwszą w Polsce usługą telekomunikacyjną neutralną klimatycznie, Źródło zdjęć: © Unsplash.com | Cody Board
Orange Flex jest pierwszą w Polsce usługą telekomunikacyjną neutralną klimatycznie
Źródło zdjęć: © Unsplash.com | Cody Board

Usługa telekomunikacyjna neutralna klimatycznie

Czym właściwie jest neutralność klimatyczna? Jest to maksymalne ograniczenie emisji gazów cieplarnianych we wszystkich gałęziach działalności człowieka: przemyśle, energetyce czy transporcie oraz neutralizacja pozostałych emisji, których nie udało się zredukować. Pierwszy krok to zrozumienie, skąd pochodzą emisje. W przypadku Orange Flex policzono (zgodnie z międzynarodowymi wytycznymi), że korzystanie z usług telekomunikacyjnych przez jednego użytkownika oznacza emisję 3,273 kg CO2e miesięcznie. Z tego ponad 90% śladu węglowego wynika ze zużycia energii elektrycznej. W ramach działań redukujących ślad węglowych już od czerwca 2021 roku całość energii zużywanej na potrzeby usługi pochodzi ze źródeł odnawialnych, czyli dwóch farm wiatrowych, pracujących dla Orange w Wielkopolsce.

Pozostały ślad węglowy, którego nie udało się ograniczyć, Orange Flex skompensował poprzez zakup kredytów węglowych, czyli udziałów w certyfikowanym, międzynarodowym projekcie, który gwarantuje usunięcie z atmosfery konkretnej ilości gazów cieplarnianych. Flex postawił na wsparcie projektu przekształcającego zdegradowane obszary w Kolumbii w bioróżnorodne lasy.

Oprócz tych działań Flex realizuje inne projekty ograniczające wpływ na środowisko, o których można przeczytać na stronie usługi. Dzięki nim wszystkim Orange Flex jest pierwszą w Polsce usługą telekomunikacyjną neutralną klimatycznie.

Myśl globalnie – działaj lokalnie, czyli Twoje GB mają moc

Od początku października użytkownicy Orange Flex po raz kolejny mogą zaangażować się w akcję EKO GB. Wystarczy mieć aktywny numer w Orange Flex, żeby móc regularnie przekazywać swoje niewykorzystane gigabajty, a Orange zamieni je na bioróżnorodny las. Przelicznik jest bardzo prosty. Każde 30 z GB to 1 m2 lasu zasadzonego we współpracy z Fundacją Las na Zawsze. W nowej odsłonie projektu użytkownicy będą mogli wspierać akcję przez cały rok. W pierwszej edycji, która miała miejsce wiosną tego roku, zebrano w sumie 300 000 GB, które pozwoliły posadzić 10 000 m2 lasu w miejscowości Męcikał na Kaszubach. Obecnie zbierane gigabajty umożliwią wiosenne nasadzania.

Dlaczego lasy są tak ważne, jeżeli chodzi o przeciwdziałanie zmianom klimatycznym? Drzewa to naturalny pochłaniacz dwutlenku węgla. Jeden hektar młodego lasu może pochłonąć nawet 7 ton dwutlenku węgla w ciągu roku. Zatem im więcej silnych i bioróżnorodnych lasów powstanie, tym więcej gazów cieplarnianych zostanie pochłoniętych.

Papier i plastik tylko w ostateczności

Czy 8 tysięcy kartek to dużo czy mało? Jeśli spojrzymy na to z perspektywy naszej planety – to tyle, ile można wyprodukować z jednego drzewa. Jeśli zaś z perspektywy "pocztowo-księgowej", to tyle, by móc wystawić ok. 2 tysięcy faktur. Niewiele, biorąc pod uwagę, że tylko w Polsce mamy zarejestrowane ponad 2 mln aktywnych działalności gospodarczych… Szybka matematyka i okazuje się, że takie, z pozoru nieistotne, działanie kosztuje naszą planetę naprawdę dużo.

Na szczęście operatorzy telefoniczni starają się odchodzić od papierowych faktur. W Orange Flex w ogóle nie ma papieru – nie ma papierowych umów, nie ma faktur. Wszystko załatwiasz cyfrowo, w aplikacji. A jeśli już jest konieczność użycia papieru, na przykład przy opakowaniach kart SIM, jest to papier pochodzący z surowców pozyskanych w zrównoważony sposób. Atrament używany do nadruków jest natomiast pochodzenia roślinnego.

Pozostaje jeszcze plastik, którego nie zawsze da się uniknąć. W Orange Flex ogranicza się zużycie tego materiału, jak tylko jest to możliwe. Blister, w który pakowana jest karta SIM, zmniejszono o połowę, co oznacza 50% mniej plastiku. Jako użytkownik Orange Flex możesz wybrać wirtualną kartę eSIM, rezygnując z tradycyjnej, plastikowej formy. Można ją w prosty sposób pobrać i aktywować w telefonie, nie ma potrzeby użycia plastiku oraz nie trzeba korzystać z usługi kuriera. Do tego, przechodząc do Orange Flex, możesz cieszyć się usługami już w kilka minut po rejestracji.

Całość energii zużywanej przez Orange Flex pochodzi ze źródeł odnawialnych, Źródło zdjęć: © Unsplash.com | mohammad alizade
Całość energii zużywanej przez Orange Flex pochodzi ze źródeł odnawialnych
Źródło zdjęć: © Unsplash.com | mohammad alizade

Drugie życie smartfona

Szacuje się, że w szufladach Polaków zalegać może nawet ponad 4 miliony zużytych telefonów komórkowych. Zwykle zmieniamy telefon co dwa–trzy lata, mimo że nadal działa i właściwie nie ma powodu, by z niego rezygnować. Jednak – idąc za chęcią posiadania nowszego, "lepszego" smartfona – kupujemy kolejne urządzenie, a stare chowamy "na wszelki wypadek". To bardzo niekorzystne dla środowiska – wyprodukowanie jednego smartfona o wadze 120 g pochłania aż 70 kg surowców – w tym metali i minerałów. Tymczasem zużyte telefony są źródłem materiałów, które po odzyskaniu można powtórnie wykorzystać. Dlatego stare, zużyte telefony należy przekazywać do recyklingu. A takie, które są jeszcze sprawne lub nadają się do naprawy, powinny trafić do ponownego użytku.

W każdym salonie Orange można zostawić swój stary telefon do recyklingu. Operator odkupuje również starsze modele smartfonów, dzięki czemu otrzymują one szansę na drugie życie. Po wycenie możesz też otrzymać bon, który zrealizujesz w salonach Orange. Warto też zastanowić się nad zakupem odnowionego telefonu, które oferuje operator.

Mało plus mało równa dużo

Oszczędzasz prąd, wodę, ograniczasz jazdę samochodem na rzecz "zielonych" form transportu. Segregujesz śmieci, oddajesz do recyclingu zużyty sprzęt elektroniczny. Każdego dnia robisz coś, dzięki czemu planeta ma szansę, by dobrze służyć kolejnym pokoleniom. Części z nas może się wydawać, że jednostka ma tu niewiele do osiągnięcia. Ale właśnie dzięki takim, nawet niewielkim gestom nadal mamy szansę, aby walczyć ze zmianami klimatu. Działania indywidualne są ważne, ale nie zwalniają z odpowiedzialności klimatycznej rządów czy firm. To one odpowiedzialne są za największą część emisji gazów cieplarnianych do atmosfery.

Partner artykułu: Orange Flex
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.