Jedna z najdziwniejszych konstrukcji ZSRR - Tupolev A-3

Jedna z najdziwniejszych konstrukcji ZSRR - Tupolev A-317.02.2016 17:31

Radzieccy inżynierowie słynęli z tworzenia konstrukcji, które daleko wybiegały poza ówcześnie projektowane maszyny - niezależnie czy były to samoloty, statki czy też pociągi. Jednym z przykładów takiego pomysłu jest Tupolev A-3. Pojazd, który nadawał się do jazdy po śniegu, mógł pływać i poruszać się po podmokłych łąkach i bagnach. Co ciekawe, zbudowano go w sposób, który bardziej przypomina samolot niż jakikolwiek inny pojazd.

Oficjalnie pojazd powstał po to, aby ułatwić poruszanie się na trudno dostępnych terenach Syberii. Druga wersja –. mniej oficjalna – mówi o tym, że A-3 powstał w celu szybkiego dotarcia do radzieckich kosmonautów, gdyby wylądowali w innym miejscu, niż to zostało wyliczone. I rzeczywiście, pojazdy weszły do służby wojskowej. Pracowały np. na rzecz armii NRD, gdzie służyły do ratowania pilotów z trudno dostępnych terenów. Ich głównym zadaniem było jednak dostarczanie poczty, leków i niezbędnego zaopatrzenia wszędzie tam, gdzie transport kołowy i lotniczy był utrudniony. Służyły też do ratowania życia ludzkiego i przewożenia chorych do szpitali.

Źródło zdjęć: © Jeden z wyremontowanych współcześnie egzemplarzy A-3 (fot. Brandon Adams / Wikimedia / CC)
Źródło zdjęć: © Jeden z wyremontowanych współcześnie egzemplarzy A-3 (fot. Brandon Adams / Wikimedia / CC)

Pomysł na Tupoleva A-3 był dość prosty. Jako inspirację wykorzystano 100-letni wynalazek –. napędzane silnikiem sanie. Jednak od sań z przyczepionym do nich napędem była daleka droga do pełnoprawnego, komfortowego środka transportu. Projektem zajął się sam Andriej Tupolev, założyciel i główny konstruktor biura projektowego nazwanego jego nazwiskiem. Biuro zasłynęło licznymi projektami samolotów, znanych i cenionych na całym świecie. Prace projektowe rozpoczęto w roku 1961. Po wielu próbach zdecydowano się na stworzeniu mocnej konstrukcji, zbudowanej w sporej części z wytrzymałego, lotniczego duraluminium, a która przypominałaby amfibię. Napęd stanowił silnik umieszczony poza pojazdem o konstrukcji śmigła pchającego. Pierwsze egzemplarze zjechały z taśmy produkcyjnej w roku 1964, a ich produkcję kontynuowano aż do roku 1980.

Części kadłuba zbudowano z metalowych płyt o grubości 2mm. Podobnie jak w przypadku statków, tak i tutaj podzielono go na oddzielne sekcje, które umożliwiały bezpieczną jazdę nawet w przypadku uszkodzenia jednej z nich. Spód kadłuba zbudowano z podwójnego poszycia –. wzmocnionej stali oraz dodatkowych, zewnętrznych warstw wykonanych z tworzyw sztucznych o bardzo niskim współczynniku tarcia. Całość zaprojektowano w taki sposób, aby uzyskać maksymalnie prostą i opływową konstrukcję, która uniemożliwiałaby zaklinowanie się w nim np. części roślin nad którymi poruszał się A-3. Specjalnie ukształtowany dziób wtłaczał pod pojazd ogromne ilości powietrza, które dzięki różnicy ciśnień sprawiało, że cała konstrukcja unosiła się lekko nad lodem i śniegiem. Wytworzona w ten sposób siła nośna sprawia, że pojazd powyżej prędkości 50 km/h wywierał aż o 1/3 mniejszy nacisk na podłoże. W spodniej części zamontowano również trzy płozy wykonane ze stali nierdzewnej, które zapewniały stabilny tor jazdy na lodzie. Jako pojazd
pasażerski Tupolev mógł przewieźć pięciu pasażerów. W konfiguracji towarowej wnętrze mieściło tylko jedną osobę. Jego ładowność nie była zbyt imponująca i przypominała możliwości samochodów osobowych. Podróżując na lądzie, A-3 mógł zabrać ładunek o masie 650 kg, a poruszając się w wodzie około 300 kg.

Za napęd odpowiadał pięciocylindrowy silnik AI-14. generujący moc na poziomie 260 koni mechanicznych. Napędzał on potężne śmigło pchające, obok którego znajdowały się stery kierunku. Konstrukcja mogła rozpędzić się do całkiem dużych prędkości. Na lądzie pojazd osiągał maksymalną prędkość 120 km/h, a w wodzie 65 km/h. Jego wysoka dzielność sprawiała, że mógł się on poruszać nie tylko po głębokich akwenach i równym śniegu. Pojazd równie dobrze radził sobie w wodzie o głębokości zaledwie 5-10 cm, jak i na porośniętych zaroślami łąkami – ich wysokość nie mogła jednak przekroczyć jednego metra.

Łącznie wyprodukowano 80. sztuk Tupoleva A-3, z czego większość w zakładach mieszczących się na Ukrainie. Oryginalność oraz spore możliwości pojazdu sprawia, że obecnie wyremontowane A-3 osiągają zawrotne ceny. Ostatnio sprzedane egzemplarze wyceniono na 740 tys. złotych i 1 mln. złotych.

LP

Źródło artykułu:WP Tech
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.