Jedna trzecia kupujących w sieci padła ofiarą. Przed świętami szczególnie niebezpiecznie

Jedna trzecia kupujących w sieci padła ofiarą. Przed świętami szczególnie niebezpiecznie20.12.2018 16:42
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons CC0

Zakupy online mają stanowić jedną z najpopularniejszych aktywności w internecie, ustępując miejsca jedynie poczcie e-mail. Największą w roku okazję do zakupów stwarza okres kupowania prezentów na grudniowe Święta, a później styczniowe wyprzedaże. A na takie okresy czekają oszuści.

Szał zakupowy trwa w najlepsze. Warto jednak pamiętać, że w tym sezonie najwięcej mogą zyskać cyberprzestępcy polujący na dane uwierzytelniające transakcje bankowe lub konta umożliwiające zakupy online. I chociaż, jak wynika z raportu Kaspersky Lab, większość osób (93 proc.) ma świadomość cyberzagrożeń finansowych, 32 proc. doświadczyło sytuacji, w której dane uwierzytelniające transakcje finansowe wpadły w niepowołane ręce.

Mimo wygody, jaką oferują zakupy online, niektóre osoby nadal mają obawy odnośnie poziomu zabezpieczeń swoich płatności internetowych. Niestety, obawy te są w pełni uzasadnione. Spośród 32 proc. badanych osób, które padły ofiarą naruszenia bezpieczeństwa danych finansowych, jedna czwarta (26 proc.) nigdy nie odzyskała swoich pieniędzy. Wśród czynników, które mogą potencjalnie zagrażać naszym finansom, znajduje się problem z kontrolowaniem danych uwierzytelniających płatności po tym, jak zostały użyte na innych platformach handlu elektronicznego, oraz różnorodność dostępnych sposobów płatności.

Kupujący uważają, że mają problem z kontrolowaniem wszystkich swoich informacji dotyczących płatności online. Ponad połowa osób (54 proc.) najbardziej obawia się tego, że cyberprzestępcy mogą uzyskać dostęp do ich finansowych danych uwierzytelniających. Jednak jedna trzecia (36 proc.) respondentów zapomniała lub nawet nie próbowała zapamiętać stron internetowych oraz aplikacji, w których udostępniła swoje dane finansowe.

Próbując ułatwić sobie znalezienie oraz zapamiętanie swoich danych uwierzytelniających płatności, jedna na pięć osób (20%) przechowuje je na urządzeniach. W ten sposób można ułatwić sobie wprowadzanie danych uwierzytelniających podczas dokonywania zakupów online i nie martwić się, że nie będzie się ich pamiętało. Gdyby jednak urządzenie zostało zgubione lub skradzione, użytkownik mógłby utracić nie tylko swoje dane osobowe, ale również pieniądze, ponieważ znajdując dane uwierzytelniające w notatkach smartfona, niepowołana osoba mogłaby uzyskać dostęp do konta bankowego.

Bogaty wybór metod płatności cyfrowych daje kupującym możliwość wybrania preferowanego sposobu nabywania towarów lub usług. Najczęściej wybierane metody to wciąż karty płatnicze, bezpośrednie przelewy z kont bankowych oraz e-portfele, np. PayPal. Jednocześnie rośnie popularność innych metod płatności. Częste zakupy pozwalają zbierać punkty za pośrednictwem programów lojalnościowych oraz wykorzystywać je podczas kolejnych odwiedzin danego sklepu do zakupu kolejnych towarów. A dzięki smartfonom i smartwatchom klienci nie muszą nawet nosić przy sobie portfela, fizycznych pieniędzy czy nawet kart. To przyczyniło się do wzrostu popularności bezdotykowych płatności za pośrednictwem systemów takich jak PayPass, Google Pay czy Apple Pay, z których regularnie korzysta jedna trzecia kupujących (31 proc.).

Zobacz też: Cybersejf. Zbierają ogrom informacji o tobie. Oto jak możesz to ograniczyć

Koniec roku i okres świąteczny to czas kupowania prezentów dla rodziny i przyjaciół. Jednak nikt nie chce, aby utrata pieniędzy na skutek niezabezpieczonych transakcji lub oszustwa online zniszczyła radość tych wyjątkowych chwil – mówi Marina Titowa, dyrektor ds. marketingu produktów konsumenckich, Kaspersky Lab. Powinniśmy zatem zwracać uwagę na nasze dane finansowe oraz płatności online, starając się nie podawać danych uwierzytelniających na podejrzanych stronach internetowych czy dokonywać płatności z niezabezpieczonych urządzeń.

Aby zapewnić sobie bezpieczne zakupy online, Kaspersky Lab zaleca stosowanie rozwiązania cyberbezpieczeństwa, które potrafi chronić transakcje internetowe i zabezpieczyć konta służące do dokonywania zakupów. Przykładami takich produktów są:
• Kaspersky Total Security – rozwiązanie wyposażone w moduł "Bezpieczne pieniądze", które chroni dane finansowe poprzez otwieranie bezpiecznej przeglądarki przy każdych zakupach online.
• Kaspersky Password Manager – narzędzie pomagające chronić życie prywatne, łącznie z danymi finansowymi. Zapewnia kupującym bezpieczny dostęp do ich haseł, kodów PIN oraz kluczowych danych uwierzytelniających, w każdym miejscu i na każdym urządzeniu – zapewniając szybką i bezpieczną realizację płatności.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.