Japoński okręt podwodny zderzył się ze statkiem handlowym. Są ranni

Japoński okręt podwodny zderzył się ze statkiem handlowym. Są ranni10.02.2021 12:18
Kolizja na Oceanie Spokojnym. Japoński okręt podwodny zderzył się ze statkiem handlowym
Źródło zdjęć: © YouTube

Japońskie media poinformowały o zderzeniu okrętu podwodnego klasy Soryu ze statkiem handlowym podczas próby wynurzenia. Doniesienia potwierdził główny sekretarz rządu Japonii Katsunobu Kato. W wyniku kolizji ranne zostały trzy osoby.

Główny sekretarz rządu Japonii Katsunobu Kato potwierdził doniesienia mediów o kolizji, do której doszło na Oceanie Spokojnym u zachodniego wybrzeża wyspy Sikoku. 8 lutego około 10:58 czasu lokalnego, wynurzający się okręt podwodny typu Soryu należący do Japońskich Morskich Sił Samoobrony, zderzył się z masowcem Ocean Artemis, pływającym pod banderą Hongkongu.

W wyniku kolizji doszło do uszkodzeń prawego dziobowego steru zanurzania, znajdującego się na obudowie kiosku, a także urządzeń podnośnych, w tym masztu łączności i radaru nawigacyjnego. Ster został praktycznie złamany po uderzeniu w kadłub statku. Lokalne media poinformowały o trzech rannych członkach załogi okrętu.

Zdaniem ekspertów, zderzenie mogło być spowodowane błędem ludzkim, w tym niedokładnym sprawdzeniem otoczenia za pomocą systemu hydrolokacyjnego przed podjęciem manewru wynurzania.

Zobacz: Globalne ocieplenie kontra alkohol. Ulubione trunki zagrożone [Wideo]

Jak informują japońskie media, statek handlowy nie ucierpiał w zderzeniu. O komentarz w sprawie poproszono m.in. Bradleya Martina, byłego kapitana Amerykańskiej Marynarki Wojennej. Po obejrzeniu zdjęć okrętu podwodnego stwierdził on, że uszkodzeń "nie można nazwać niewielkimi".

- Okręt nie może się zanurzyć i komunikować - podkreślił Martin.

Okręt podwodny typu Soryu

Okręt, który brał udział w kolizji, wszedł do służby w 2009 roku. Jest największą jednostką podwodną w japońskiej flocie. Jej wymiary to 84×9,1×8,5 m. Wyporność okrętu na powierzchni wynosi 2 900 ton, a w zanurzeniu 4 200 ton.

Okręt napędzany jest przez 2 generatory Diesla, 2 silniki Stirlinga (konfiguracja AIP) oraz 2 silniki elektryczne. Jego prędkość na powierzchni wynosi 13 węzłów, z kolei w zanurzeniu - 20 węzłów.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.