Jak zwalczać cyfrowe wykluczenie

Jak zwalczać cyfrowe wykluczenie14.06.2007 12:30

Zaprezentowany kilka dni temu przez koncern Intel niskobudżetowy laptop Classmate PC ma przyczynić się do poprawy wskaźnika edukacji w krajach rozwijających się. Projekt firmy będzie zwalczał tzw. cyfrową lukę ramię w ramię z innym tanim laptopem, XO, opracowanym pod auspicjami inicjatywy One Laptop Per Child. Media i obserwatorzy już określili oba rozwiązania mianem konkurentów. Amerykańscy dziennikarze IDG o przyszłości Classmate PC i wyzwaniach stojących przed tym projektem rozmawiali z Seanem Malonym, wiceprezesem zarządzającym i głównym menedżerem sprzedaży i marketingu Intela.

IDG: Czy dla Classmate PC i laptopa OLPC, jako prób zwalczania cyfrowego wykluczenia w krajach rozwijających się, istnieje wystarczająco dużo miejsca?

Sean Maloney: Spędziłem wiele czasu podróżując po krajach rozwijających się i na wstępie chciałbym zaznaczyć, że jest to [cyfrowe wyklucze - red.] naprawdę ogromny problem. Żadna firma go nie rozwiąże, nieważne czy będziemy to my czy OLPC, Asustek, czy HP. Również żadne pojedyncze wysiłki nie rozwiążą tej kwestii. Nawet jeśli wskażesz jedno państwo, powiedzmy - Indie, nie otrzymasz od władz zgodnej opinii co do tego, jak należy zająć się tym problemem.

Odpowiedzią mogła by być ekonomia korzyści skali, czyli to co zawsze robili Tajwańczycy w przeszłości - odnosząc oszałamiający sukces - obniżenie kosztów produkcji, standaryzacja i produkcja masowa.

IDG: A standaryzacja pozwala utrzymać niskie koszty...

Sean Maloney: Tak, standaryzacja ułatwia naprawy, logistykę, upraszcza łańcuchy dystrybucyjne, itd. Nie chodzi wyłącznie o urządzenia, ale także o oprogramowanie edukacyjne, które na nich działa oraz nauczycieli w klasach. A potem ktoś musi lokalnie to wszystko utrzymywać.

Wiele z tych państw [rozwijających się - red.], chce zebrać wszystkie te elementy, a ktoś musi dokonać integracji. To kwestia szersza niż samo urządzenie, bez względu na to, czy jest to Classmate PC czy OLPC.

IDG: Poza edukacją, czy owe tanie laptopy przyczynią się do zwiększenia penetracji komputerami rynków państw rozwijających się?

Sean Maloney: To się dopiero okaże. W ubiegłym roku spędziłem wiele czasu przebywajac w krajach rozwijających się i uderzające wydało mi się, jak wiele notebooków z półki "mid-range" i "high-end" było tam sprzedawanych. Jeśli pojedziesz do Egiptu, Turcji, Ukrainy, Polski, Czech, Brazylii czy Argentyny, wszędzie zobaczysz centra handlowe nastawiające się na sprzedaż komputerów przenośnych. Rok temu podobna sytuacja miała miejsce w Chinach, gdzie na półkach marketów - niegdyś pełnych komputerów stacjonarnych - teraz dominują notebooki. Podobnie rzecz ma się w Indiach.

To zdumiewające, jak wiele notebooków ze średniej półki, produkowanych na Tajwanie lub w Chinach, jest sprzedawanych na rozwijających się rynkach. Ludzie wykazują te same aspiracje, także w kwestii marki. Uważam jednak, że takie urządzenia jak Classmate PC, z małymi wyświetlaczami i klawiaturami, są znacznie lepiej przystosowane do potrzeb dzieci.

IDG: Czy umożliwienie uczniom z państw rozwijających się dostępu do komputerów bądź poprawy umiejętności związanych z ich obsługą, jest kluczem do czegoś większego?

Sean Maloney: Ponad wszystko, chodzi o Sieć. Mam dzieci i jest to prawie nieprzyzwoite - moje dzieci mają dostęp do Sieci, a 2 miliardy dzieci na świecie - nie. Wynikające z tego niedogodności dla osób bez dostępu do Internetu są przytłaczające.

Źródło artykułu:PC World Komputer
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.