Jak wysyłać skuteczne maile z reklamami? Raport Interaktywnie.com

Jak wysyłać skuteczne maile z reklamami? Raport Interaktywnie.com31.07.2018 12:55
Źródło zdjęć: © Interaktywnie.com

Jeden złoty zaiwestowany w email marketing przekłada się średnio na 50 złotych przychodu - wynika z najnowszego raportu Interaktywnie.com, branżowego portalu o marketingu.

Czy email marketing faktycznie sprzedaje? Oczywiście, i to nie tylko rzeczy, ale również idee. Pod warunkiem jednak, że kampania nie jest przypadkowa i masowa. Jak więc zaplanować ją zgodnie z najlepszymi praktykami?

Z raportu Interaktywnie.com wynika, że - oczywiście - uniwersalnej recepty nie ma, ale i na uśrednione dane trzeba patrzeć przez pryzmat zarówno własnej branży, jak i preferencji dotychczasowych użytkowników. Przykład?

- Standardowo przyzwyczailiśmy się zakładać, że najlepsze wyniki notują mailingi wysyłane we wtorki i czwartki, a wcale nie oznacza to, że weekendów należy bezwzględnie unikać - twierdzi Tomasz Bonek, redaktor naczelny i prezes zarządu Interaktywnie.com. - W branży B2B owszem - radzą autorzy raportu, ale już w B2C niekoniecznie. Oczywiście, statystyki dotyczące niedziel i sobót nie są raczej zachęcające, ale warto zauważyć, że właśnie wtedy dużo łatwiej można się wyróżnić, co w połączeniu np. z ofertą specjalną, może przełożyć się ostatecznie na wyższą sprzedaż.

Jak segmentować bazę mailingową?

Komunikat musi być dopasowany do określonej grupy docelowej, a kluczem do właściwego dopasowania jest wiedza na temat preferencji klientów. Im więcej danych, tym lepiej, choć nawet ich największa liczba nie zwalnia z obowiązku testowania komunikatów i własnych założeń - począwszy od tych, które dyktują nam czas wysyłki, po te, które definiują jej formę.

Istotą segmentacji jest poprawa wyników wysyłek dzięki trafnemu wytypowaniu danych z bazy i dopasowaniu ich do założeń kampanii mailingowej. Przykładowo, wysyłając kampanie dla sprzętu AGD/RTV w akcji “promocja weekendowa”, wybierzemy m.in osoby będące w wieku produkcyjnym, wykazujące zainteresowanie w podobnych kampaniach, których aktywność odnotowano w weekendy. Komunikacja do takiej grupy będzie bardziej skuteczna niż do grupy bez segmentacji, ponieważ mieści się w obrębie potwierdzonych preferencji wytypowanych odbiorców.

We właściwej segmentacji bazy istotne są dane historyczne. Na podstawie analizy wyników kampanii, można bowiem opracowywać reguły i stworzyć profile użytkowników, które następnie uzupełniane są w toku kolejnych badań. - W tym procesie brane są pod uwagę wskaźniki zaangażowania takie jak otwarcia oraz kliknięcia - dodaje ekspertka z Email Partners. - Dzięki temu typujemy grupy odbiorców ze względu na preferowaną przez nich porę otwarć oraz dzień wysyłki. W ten sposób otrzymujemy segmentację ze względu na aktywność użytkowników w obrębie dni tygodnia.

Jak zaplanować czas wysyłki?

Ze statystyk realizowanych przez nas kampanii reklamowych w ciągu ostatnich 6 miesięcy wynika, że odbiorcy najchętniej otwierają i klikają w mailingi reklamowe w godzinach porannych od 8 do 9 rano oraz wieczornych - między godziną 18 a 20. Jak pisze Interaktywnie.com, jednakże przy planowaniu kampanii mailingowej, należy wziąć pod uwagę specyfikę grupy docelowej, do której ma być ona kierowana. Jeżeli stanowić ją będą kontakty z branży B2B, bardziej efektywna będzie wysyłka w godzinach porannych. W przypadku kampanii mailingowej kierowanej do odbiorców indywidualnych lepsze mogą się okazać godziny wieczorne ze względu na mniejsze nasycenie skrzynek emailowych ilością wysyłanych w tych godzinach wiadomości.

Jak skłonić klienta do zakupu?

Zanim przejdziemy do odpowiedzi na pytanie, jak skłonić klienta do zakupu, trzeba skutecznie "przebić" się do skrzynki odbiorczej, a potem skłonić do otwarcia emaila. W tym pierwszym pomoże odpowiedni szablon, który dbając o odpowiednie proporcje tekstu i obrazków, pozwoli uniknąć SPAM-u, w tym drugim - właściwie skomponowany temat. Ten, podobnie jak tytuł artykułu, powinien wzbudzać zainteresowanie, zapowiadać korzyści lub zawierać przydatne informacje, a co najważniejsze - spełniać wszystkie obietnice.

Jednym ze sposobów na odpowiedni dobór tematu jest zastosowanie zasady 4U. Powinien on wskazywać na takie elementy, jak: urgent (pilne), unique (unikalne), ultra-specific (bardzo dokładne) i useful (przydatne). Temat: "Nowość-botki" nie wskazuje na nic konkretnego, a - jeśli zastosowalibyśmy zasadę 4U mógłby brzmieć: "Ela - tylko dziś do 23:59 -20% rabatu na nowe botki! Specjalnie dla Ciebie!

Pamiętajmy również, że odbiorca poświęci tylko kilka sekund na zapoznanie się z otrzymaną treścią reklamową, dlatego kreacja oraz wszystkie zastosowane teksty powinny go kierować do wykonania akcji, na jakiej zależy nam najbardziej.

Jakich błędów unikać w prowadzeniu działań email marketingowych?

  1. Nie wysyłaj bez zgody użytkownia! Pierwszym z nich jest wysyłka kampanii mimo braku zgody na wysyłanie informacji marketingowych lub handlowych. Nie dość, że w takim wypadku firma łamie prawo, to traci zaufanie w oczach odbiorców.
  1. Dostosuj kreację do urządzeń przenośnych Drugim błędem jest brak dostosowania wiadomości do urządzeń mobilnych. Z raportu Email marketing w liczbach wynika, że w Polsce aż 31,6% emaili jest otwieranych na urządzeniach mobilnych. Dopasowanie szablonów wiadomości do smartfonów to absolutna konieczność.
  1. Przetestuj kampanię Jednym z najczęstszych błędów jest brak testów. Marketerzy często nie sprawdzają wszystkich elementów swoich kampanii przed wysyłką. A należy się przyjrzeć, czy segmenty są dobrze dobrane, czy ALT-y znalazły się pod grafikami, czy w temacie lub treści nie ma literówek i błędów językowych oraz czy linki prowadzą tam, gdzie powinny.
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.