Jak się robi wyborcze badania exit poll? Technologia od kuchni

Jak się robi wyborcze badania exit poll? Technologia od kuchni22.10.2015 15:49
Źródło zdjęć: © PAP

Zanim pojawią się oficjalne wyniki zatwierdzone przez PKW, wcześniej zostaną ogłoszone w mediach wyniki badania exit poll. Takie badania towarzyszą nam już od paru lat, przy okazji najróżniejszych wyborów i pozwalają poznać wyniki zbliżone do tych ostatecznych. W Polsce aktualnie badanie exit poll przeprowadza Ipsos z technicznym wsparciem Digital Virgo. Zanim oddamy swój głos i możliwe, że spotkamy się z ankieterem wychodząc z lokalu wyborczego, warto dowiedzieć się nieco więcej o samym badaniu - szczególnie w kontekście nowych technologii.

Badanie exit poll znane jest nam od prawie 5. lat. Po raz pierwszy przeprowadzono je w 1967 r. w Holandii. Od tamtej pory metodologia nie uległa zmianie - nadal przeprowadza się ankietę z respondentem wychodzącym z lokalu wyborczego, jednak rozwijająca się technologia przyspieszyła transmisję i przetwarzanie danych. Nasza rodzima historia tego badania jest nieco krótsza.

- W Polsce badania exit poll pojawiły się już przy pierwszych wolnych wyborach i przez ostatnie 2. lat praktycznie przy wszystkich wyborach były realizowane - mówi Paweł Predko, Operations Director w Ipsos. Badanie jest popularne w Europie (nie tylko w UE) oraz w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie.

- Od około 197. r. kiedy to przeprowadzono pierwsze badanie exit poll praktycznie na całym świecie jest ono obecne przy głosowaniu. Zdecydowany wzrost popularności i znaczenia tych badań dokonał się dzięki rozwojowi technologii zbierania i transmisji danych - komentuje Paweł Predko.

Dzięki nowym technologiom jesteśmy w stanie zebrać i przeanalizować dane z ankiet oraz zaprezentować wyniki w mediach kilka-kilkanaście minut po wrzuceniu przez respondenta karty wyborczej do urny. Rozwiązania ery new-tech wpłynęły także na poprawę możliwości analizy i walidacji zbieranych danych.

- Dodatkowo nowe technologie usprawniły cały proces weryfikacji danych oraz komunikacji pomiędzy ankieterami w terenie, przy lokalach wyborczych a centralą firmy. Stała się możliwa szybka i skuteczna komunikacja oraz eliminacja błędów w trakcie badania. Jest to niezwykle ważny czynnik przy tego typu projektach, gdyż to, co wyróżnia również badanie wyborcze exit poll, to brak możliwości jego powtórzenia. - tłumaczy Paweł Predko.

Nowe technologie dotyczą przede wszystkim aplikacji, której używają ankieterzy do wprowadzenia i transmisji ankiet. Jak dodaje Paweł Predko, są to także "całe systemy gromadzenia i przetwarzania ankiet, systemy backupowe umożliwiające wprowadzanie ankiet również poprzez serwis WWW czy też systemy walidacji i automatycznego raportowania". Wszystkie te elementy tworzą system, który w dniu wyborów dostarcza bieżącej informacji wszystkim kluczowym osobom nt. postępów w realizacji badania, wyników lub ewentualnych problemów.

Nazwa exit poll nawiązuje do metodologii badania, tzn. jest to badanie przeprowadzane z osobami wychodzącymi z lokalu. Przyjęło się, że exit poll dotyczy wyborów/głosowań (bo wtedy najczęściej jest przeprowadzane, a dane są podawane w mediach ogólnopolskich), jednak wspomniane badanie można przeprowadzać również w sklepach, galeriach handlowych albo punktach usługowych - w celu zbadania profili klientów albo zachowań konsumenckich.

Badanie zajmuje parę minut. Polega ono na zliczaniu osób wychodzących z lokalu wyborczego i losowym (np. co 1. osobę) ankietowaniu. W praktyce oznacza to zaproszenie osoby do badania, wręczenie anonimowej ankiety papierowej wzorowanej na karcie do głosowania, którą respondent po samodzielnym wypełnieniu wrzuca do pudełka (urny).

- Tak zebrane ankiety są przez ankietera przesyłane/transmitowane za pomocą specjalnej aplikacji zainstalowanej na karcie SIM do centrali. Dane są gromadzone i przetwarzane przez udostępniane instytucji badawczej - tłumaczy Paweł Predko.

Na podstawie przesłanych danych szacowane są wyniki badania. Cały proces odbywa się w trybie ciągłym. - Mniej więcej z częstotliwością pięciu minut jesteśmy w stanie analizować aktualne wyniki głosowania. - wyjaśnia przedstawiciel Ipsos. Ważnym elementem badania exit poll jest fakt przeprowadzania wywiadów z osobami, które były w lokalu wyborczym.

- Badanie nie dotyczy zatem deklaracji: czy ktoś zamierza lub nie uczestniczyć w głosowaniu oraz jak będzie głosował. Dotyczy rzeczywistej sytuacji, w której osoba tuż po głosowaniu (wrzuceniu karty do głosowania w lokalu wyborczym) opusza lokal i w naszym badaniu powtarza tę samą czynność- precyzuje Paweł Predko.

Badanie exit poll podaje wyniki zbliżone do oficjalnych, podawanych po paru dniach przez PKW. - Skuteczność exit poll w badaniach wyborczych to przede wszystkim jakość oszacowania wyników i ich zgodność z wynikami oficjalnymi. W naszych badaniach zakładamy, że średni błąd nie powinien przekroczyć 2 pkt. proc. Badania exit poll w Polsce charakteryzują się niezwykle dobrymi rezultatami i są jednymi z lepszych na świecie pod tym względem. - dodaje Paweł Predko.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.