Jak się robi badania exit poll?

Jak się robi badania exit poll?

Jak się robi badania exit poll?
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
28.05.2015 14:23

Nie jest niczym zaskakującym, że otaczamy się nowymi technologiami prawie wszędzie. Kojarzą się nam one głównie z pracą albo rozrywką, ale są już również w takich dziedzinach jak badania społeczno-polityczne, na przykład badania exit poll w tegorocznych wyborach prezydenckich. Zazwyczaj po oddaniu głosu, oglądamy wieczory wyborcze w telewizji, żeby sprawdzić, czy nasz faworyt wygrał. Właśnie wtedy naszą pierwszą ciekawość zaspokajają wyniki badania exit poll. Czy wiesz, jak takie badanie przebiega? W jaki sposób od razu po zamknięciu lokali wyborczych znamy wstępne wyniki wyborów?

W tegorocznych wyborach prezydenckich badanie exit poll realizował Ipsos na zlecenie stacji telewizyjnych TVP1. TVN24 i Polsat News, zarówno w I, jak i w II turze. W obsłudze technicznej badania Ipsos wspierają Orange i Digital Virgo. Sondaż exit poll zrealizowany podczas obu tur wyborów prezydenckich pokazał po raz kolejny wysoką trafność prognozy firmy Ipsos (ok. 1 punkt procentowy odchylenia w stosunku do oficjalnych wyników). Sprawdźmy, na czym polega wspomniane badanie oraz jak wygląda cały proces dostarczania danych.

W skrócie można byłoby powiedzieć, że badanie exit poll jest specjalnym sondażem przeprowadzanym w trakcie wyborów, w którym wyborcy wychodzący z lokali wyborczych odpowiadają na pytanie, na kogo głosowali. Dane od ankieterów są przekazywane do pracowni badawczej, a z niej finalnie do telewizji (czyli do instytucji zamawiających badania). Tak to wygląda w uproszczonej formie, a jak wygląda w szczegółach?

Ipsos prowadzi badanie przed 50. losowo wybranymi lokalami wyborczymi, które zapewniają reprezentatywną próbę wyborców. Ankieterzy Ipsos proszą osoby, które oddały głos o wypełnienie krótkiej ankiety, która zawiera główne pytanie, na kogo został oddany głos oraz dodatkowe pytania dotyczące wcześniejszych wyborów. Poza tym zbierane są podstawowe dane demograficzne ankietowanego wyborcy (np. płeć, wiek, zawód, wielkość miejscowości). Następnie ankieterzy Ipsos korzystając z aplikacji przygotowanej przez Orange przesyłają ankiety w postaci SMS-ów na numer obsługiwany przez Digital Virgo. Digital Virgo agreguje dane spływające od ankieterów, przetwarza je wstępnie i dostarcza do pracowni badawczej Ipsos.

Ipsos analizuje otrzymywane dane spływające spod ankietowanych komisji wyborczych, aby wieczorem po zakończeniu ciszy wyborczej udostępnić stacjom telewizyjnym szacunkowe wyniki głosowania. Zawierają one informacje o procentowym poparciu dla poszczególnych kandydatów na prezydenta Polski i frekwencji wyborczej. Kluczowe jest w tym momencie niezawodne działanie wszystkich aplikacji, tak aby dostarczyć wyniki na czas.

Źródło artykułu:WP Tech
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)