Jak się robi badania exit poll?

Jak się robi badania exit poll?28.05.2015 14:23
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Nie jest niczym zaskakującym, że otaczamy się nowymi technologiami prawie wszędzie. Kojarzą się nam one głównie z pracą albo rozrywką, ale są już również w takich dziedzinach jak badania społeczno-polityczne, na przykład badania exit poll w tegorocznych wyborach prezydenckich. Zazwyczaj po oddaniu głosu, oglądamy wieczory wyborcze w telewizji, żeby sprawdzić, czy nasz faworyt wygrał. Właśnie wtedy naszą pierwszą ciekawość zaspokajają wyniki badania exit poll. Czy wiesz, jak takie badanie przebiega? W jaki sposób od razu po zamknięciu lokali wyborczych znamy wstępne wyniki wyborów?

W tegorocznych wyborach prezydenckich badanie exit poll realizował Ipsos na zlecenie stacji telewizyjnych TVP1. TVN24 i Polsat News, zarówno w I, jak i w II turze. W obsłudze technicznej badania Ipsos wspierają Orange i Digital Virgo. Sondaż exit poll zrealizowany podczas obu tur wyborów prezydenckich pokazał po raz kolejny wysoką trafność prognozy firmy Ipsos (ok. 1 punkt procentowy odchylenia w stosunku do oficjalnych wyników). Sprawdźmy, na czym polega wspomniane badanie oraz jak wygląda cały proces dostarczania danych.

W skrócie można byłoby powiedzieć, że badanie exit poll jest specjalnym sondażem przeprowadzanym w trakcie wyborów, w którym wyborcy wychodzący z lokali wyborczych odpowiadają na pytanie, na kogo głosowali. Dane od ankieterów są przekazywane do pracowni badawczej, a z niej finalnie do telewizji (czyli do instytucji zamawiających badania). Tak to wygląda w uproszczonej formie, a jak wygląda w szczegółach?

Ipsos prowadzi badanie przed 50. losowo wybranymi lokalami wyborczymi, które zapewniają reprezentatywną próbę wyborców. Ankieterzy Ipsos proszą osoby, które oddały głos o wypełnienie krótkiej ankiety, która zawiera główne pytanie, na kogo został oddany głos oraz dodatkowe pytania dotyczące wcześniejszych wyborów. Poza tym zbierane są podstawowe dane demograficzne ankietowanego wyborcy (np. płeć, wiek, zawód, wielkość miejscowości). Następnie ankieterzy Ipsos korzystając z aplikacji przygotowanej przez Orange przesyłają ankiety w postaci SMS-ów na numer obsługiwany przez Digital Virgo. Digital Virgo agreguje dane spływające od ankieterów, przetwarza je wstępnie i dostarcza do pracowni badawczej Ipsos.

Ipsos analizuje otrzymywane dane spływające spod ankietowanych komisji wyborczych, aby wieczorem po zakończeniu ciszy wyborczej udostępnić stacjom telewizyjnym szacunkowe wyniki głosowania. Zawierają one informacje o procentowym poparciu dla poszczególnych kandydatów na prezydenta Polski i frekwencji wyborczej. Kluczowe jest w tym momencie niezawodne działanie wszystkich aplikacji, tak aby dostarczyć wyniki na czas.

Źródło artykułu:WP Tech
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.