Jak rozpoznać przyjaciela? To kwestia... zapachu

Jak rozpoznać przyjaciela? To kwestia... zapachu25.06.2022 14:34
Chemia zapachu może sprawić, że z daną osobą szybko się zaprzyjaźnimy
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Jacob Ammentorp Lund

Każdemu z nas zdarzyło się spotkać osobę, z którą niemalże natychmiast nawiązaliśmy świetny kontakt i mieliśmy wrażenie, że to nasz przyjaciel czy tzw. druga połówka. Okazuje się, że za to odczucie może odpowiadać chemia zapachów, ułatwiająca nam szukanie idealnych znajomych.

Opublikowana w serwisie Science praca naukowców z Izraelskiej Fundacji Nauki wskazuje, że ssaki niebędące ludźmi obwąchują się nawzajem, aby zdecydować, kto jest potencjalnym sojusznikiem, a kto wrogiem. Ponieważ ludzie szukają przyjaciół, którzy są do nich podobni, badacze postawili hipotezę, że ludzie również mogą podświadomie wąchać siebie i innych, by znaleźć ewentualnych przyjaciół.

W ramach testów zespół przetestował diady przyjaciół tej samej płci i zebrał zapachy ich ciał. Badacze przeprowadzili 6-miesięczną rekrutację skoncentrowaną na poszukiwaniu znajomych, którzy wspólnie opisali swoje pierwsze spotkanie jako natychmiastową sympatię. Następnie przeprowadzono subiektywne testy węchu, a także próby za pomocą elektronicznego nosa.

Okazało się, że subiektywne oceny uzyskane za pomocą elektronicznego nosa, a także subiektywne oceny uzyskane od obwąchujących się ludzi zbiegały się. To zaś wskazuje, że przyjaciele pachną podobniej niż inne przypadkowe pary.

Na koniec badacze zrekrutowali zupełnie obcych ludzi, wykorzystując elektroniczny nos, przeprowadzili test węchu i zaangażowali grupę testową w niewerbalne interakcje w diadach tej samej płci. Zaobserwowano, że pary, które pachną podobnie, miały więcej pozytywnych interakcji. Innymi słowy, za pomocą elektronicznego nosa badacze byli w stanie przewidzieć potencjalne więzi społeczne i czy dana para będzie się ze sobą porozumiewać, czy też będzie do siebie negatywnie nastawiona.

Naukowcy przypuszczają, że może to być związane z prawdopodobieństwem wspólnych doświadczeń kształtujących zapach ciała, np. mieszkania w tym samym miejscu, jedzenia takich samych potraw i innych, tego rodzaju czynników. To zaś prowadzi do wniosku, że węch jest dominującym bodźcem sensorycznym leżącym u podstaw interakcji społecznych.

Karolina Kowasz, dziennikarz Wirtualnej Polski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.