Jak płacić w internecie? Bezpieczne i proste opcje dla kupujących online

Jak płacić w internecie? Bezpieczne i proste opcje dla kupujących online22.03.2020 13:18
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com

Wraz ze wzrostem zainteresowania zakupami internetowymi, mamy coraz więcej możliwości realizowania płatności w sieci. Wyjaśniamy, jak można płacić za zakupy i usługi w internecie i na co zwrócić uwagę, by transakcja przebiegła bezpiecznie.

Robiąc zakupy przez internet, do wyboru mamy zwykle kilka opcji płatności za zamawiane towary. Dla wielu osób najpewniejszą opcją jest możliwość zapłacenia przy odbiorze – gotówką lub kartą. Niestety nie zawsze sklep umożliwia taką opcję. W takim wypadku możemy skorzystać z:

  • Przelewów online
  • Płatności kartą płatniczą lub kredytową
  • Płatności BLIK-iem
  • Płatności ratalnej

Szybkie przelewy online

Szybkie przelewy online są realizowane przez operatora płatności internetowej, do której należą m.in. Przelewy24 czy PayU. Po wybraniu tej opcji najczęściej generowany jest link do konkretnej transakcji i zostajemy przekierowani na stronę wyboru banku. Następnie logujemy się na stronę naszego banku i realizujemy przelew – wszystkie dane do płatności zostaną automatycznie pobrane, a pieniądze zostaną przekazane przez operatora do sklepu.

Ta metoda jest bardzo bezpieczna i szybka – pieniądze trafiają na konto sprzedającego w kilka minut, dzięki czemu sprzedawca może rozpocząć szybką realizację zamówienia. Ta opcja cieszy się dużą popularnością wśród kupujących.

Zobacz też: Ekspert: e-handel w Polsce ciągle raczkuje

Płatności kartą płatniczą lub kredytową

Płatności kartą są chyba najczęściej stosowaną formą płatności na całym świecie, nie tylko w sieci. Kiedy kupujemy przez internet, najbezpieczniej jest wybrać płatność kartą realizowaną przez zaufanego operatora płatności internetowych. To właśnie z nimi współpracują największe sklepy internetowe, co gwarantuje bezpieczeństwo transakcji.

Karta kredytowa lub płatnicza ułatwia dokonywanie transakcji w obcych walutach, ponieważ wiele systemów oferuje usługę DCC (Dynamic Currency Conversion), czyli wybór waluty, w której zostanie obciążone konto płacącego. Nie musimy dodatkowo płacić za przewalutowanie, chociaż nie mamy gwarancji najkorzystniejszego kursu.

Karty płatnicze dobrze sprawdzają się również w przypadku opłacania abonamentów i subskrypcji, ponieważ należność jest automatycznie pobierana z naszego konta, jeśli wyrazimy na to zgodę. W tym wypadku nie musimy pamiętać o comiesięcznej regulacji zobowiązań za takie usługi, jak Netflix, Spotify czy HBO Go.

Płatności BLIK

To stosunkowo nowa forma płatności, która szybko zyskuje na popularności. Transakcja opiera się na wpisaniu sześciocyfrowego kodu, który generowany jest w aplikacji lub na stronie banku. Następnie płatność musi zostać potwierdzona, np. w aplikacji bankowości mobilnej. Więcej na ten temat przeczytacie w osobnym artykule poświęconym usłudze BLIK.

Zakupy na raty w sieci

Coraz więcej sklepów oferuje możliwość rozłożenia płatności za towary na raty, a większość z nich współpracuje z bankami, by ułatwić klientom załatwienie formalności. W większości przypadków wystarczy kilkanaście minut, aby otrzymać decyzję kredytową, a wszystkie formalności załatwiane są przez internet.

Decydując się na uregulowanie płatności z góry za zakupy w internecie, możemy wybierać spośród wygodnych i bezpiecznych form płatności. Zachęcamy do decydowania się na płatności online realizowane przez zaufanych operatorów, którzy gwarantują bezpieczeństwo transakcji i naszych danych. Należy wystrzegać się klikania w linki nieznanego pochodzenia. Zachęcamy, by z uwagą i rzetelnością czytać informacje podawane na stronie płatności.

Przypominamy również, że banki nigdy nie wymagają podawania pełnego numeru PESEL, dowodu osobistego czy paszportu w celu potwierdzenia płatności online. Należy zwrócić szczególną uwagę na próby wyłudzenia takich danych przez przestępców. Oszuści często atakują m.in. na portalach społecznościowych, podszywając się pod naszych znajomych, prosząc o przelanie im pieniędzy. O przykładach takich oszustw oraz jak się przed nimi chronić przeczytacie tutaj.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.