Jak Facebook na nas eksperymentuje

Jak Facebook na nas eksperymentuje15.06.2012 10:01
Źródło zdjęć: © Gizmodo.pl

Często zdarza się, że Facebooka porównuje się do istniejących państw. „Jeśli potraktować 900 milionów sieci społecznościowej jako obywateli, Facebook byłby trzecim najludniejszym państwem świata.” Byłby też państwem, które wie wszystko o swoich mieszkańcach. A czasem na nich eksperymentuje.

Facebook wie wszystko. Prywatne rozmowy, zdjęcia, nowe związki, gdzie, z kim itd. Oczywiście nie wiedziałby tego, gdybyśmy sami nie nakarmili go tymi danymi, ale to już inna sprawa. Z biegiem lat zebrała się z tego pokaźna baza danych dotycząca ludzkiego zachowania, która musi być obiektem marzeń wielu socjologów.

Dwanaście osób ma to szczęście, że płaci się im za ich analizowanie. Jest to wewnętrzny Data Science Team Facebooka, którego szefem jest trzydziestopięcioletni Cameron Marlow (nazwisko jak najbardziej odpowiednie do zgłębiania mrocznych sekretów ludzkiej duszy –. polecam "Jądro ciemności"). Wykorzystują oni analizy matematyczne oraz socjologię do zdobywania danych, które mają posłużyć do rozwoju portalu. Podczas gdy inne analizy sporządzane codziennie przez inne działy Facebooka dotyczą aktywności użytkowników, zespół Marlowe ma swobodny dostęp do wszystkich informacji, jakie znajdują się na serwerach firmy. W ciągu najbliższego roku ilość ludzi naukowców zatrudnionych w Data Science Team ma się podwoić.

Nic dziwnego. Ostatnimi czasy pracujący tam naukowcy przestali jedynie obserwować i analizować zachowanie użytkowników Facebooka. Teraz, korzystając ze swojej wyjątkowej pozycji, zamieniają się w eksperymentatorów. Dla przykładu zespół przeprowadził ostatnio eksperyment zaproponowany przez Eytan Bakshy’ego, który chciał sprawdzić, czy znajomi na Facebooku tworzą swego rodzaju echo, powielające i wzmacniające informacje, o których już gdzieś słyszeli. W ciągu siedmiu tygodni trwania eksperymentu 7. milionów losowych linków zostało oznaczonych przez eksperymentatorów. Później przy 219 milionach losowych okazji Facebook nie wyświetlił tych linków użytkownikom. W ten sposób stworzono grupę kontrolną, która pozwoliła określić jak często ludzie promują te same linki ponieważ z kilku źródeł dotarła do nich ta sama informacja.

W wyniku tego eksperymentu okazało się, że nasi najbliżsi znajomi są pod dużym wpływem informacji, którymi się dzielimy, jednak ogólnie ich wpływ na rozprzestrzenianie się informacji jest tłamszony przez dalsze kontakty. Innym przykładem były badania na temat tego, jaki rodzaj aktywności na Facebooku pozwala odczuć ludziom największe wsparcie znajomych. Zdaniem Marlowa jego zespół stara się zrozumieć co dzieje się w społeczeństwie; rezultaty ich badań są publikowane:

- _ Naszym celem nie jest zmiana sposobu komunikacji w społeczeństwie _- mówi Marlow. - _ Naszym celem jest jego zrozumienie, dzięki czemu moglibyśmy dostosować naszą platformę by dać ludziom to czego pragną. _

Brzmi pięknie, ale Facebook jest jednak spółką nastawioną na zysk. Jeżeli Data Science Team odkryje jakąś prawidłowość, która pozwoli na zwiększenie przychodu, kierownictwo nie zawaha się go wykorzystać. Choć Marlow może pochwalić się dyplomem z MIT Media Lab, nie jest już całkowicie niezależnym naukowcem, tylko pracownikiem Facebooka. Nie zmienia to faktu, że jego zespół ma niezwykłą możliwość pracy na ogromnej bazie danych.

Data Science Team zapowiada więcej eksperymentów, które doprowadzić mają do lepszego zrozumienia tego, w jaki sposób się komunikujemy. Mam tylko nadzieję, że nie przeszkadza wam rola królika doświadczalnego. Czy chcemy czy nie –. weźmiemy w nich udział.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.