Internetowi klienci coraz bardziej wybredni. Lubią "ładne" sklepy

Internetowi klienci coraz bardziej wybredni. Lubią "ładne" sklepy21.11.2019 17:11
Źródło zdjęć: © Interaktywnie.com

Aż 38% osób, które kupują w internecie porzuca stronę internetową, jeśli uzna, że jest... brzydka. Witryna, która ma sprzedawać, musi być przejrzysta i łatwa w nawigacji, a proces zakupu intuicyjny i możliwie szybki - wynika z najnowszego raportu Interaktywnie.com, portalu o marketingu.

Raport: "Sklepy internetowe' 2019" można za darmo w pdf pobrać tutaj.

Tak zwane "doświadczenie użytkownika" (ang. user experience, w skrócie: UX) odgrywa kluczową rolę w sukcesie sprzedażowym skplepu internetowego. Logika, jaka rządzi funkcjonowaniem strony, przejścia i wyraźne oznaczenia miejsc interakcji, informacje zwrotne, atrakcyjna strona produktowa, łatwy w obsłudze i dostosowany do lokalnych preferencji użytkowników system płatności, a także szereg kwestii związanych z tzw. ostatnią milą, to determinanty sprzedaży w sieci.

Dobre wrażenia użytkownika staje się kluczowe dla biznesu, a firmy świadomie inwestujące w UX już dostrzegają, że zapewnia on korzyści w postaci np. niższego kosztu pozyskania klientów, ich obsługi, utrzymania, a co za tym idzie - większe szanse na zdobycie i utrzymanie pozycji rynkowej.

Z badań wynika też, że średnio każdy dolar zainwestowany w UX przynosi 100 dolarów zysku - czytamy w Interaktywnie.com.

Rozwój rynku e-commerce sprawił, że wystartowanie z własną działalnością biznesową stało się prostsze niż kiedykolwiek. Z jednej strony mamy zintegrowane, niemalże "pudełkowe" i darmowe rozwiązania, takie jak np. Wordpress w połączeniu z Woocommerce, z drugiej w pełni konfigurowalne systemy, takie jak Magento i Magento Enterprise. Próg wejścia w taąż działalność jest więc stosunkowo niski, a koszty rosną proporcjonalnie do wielkości biznesu, co bardzo ułatwia decyzję o wydawaniu kolejnych pieniędzy na rozwój platformy sprzedażowej.

Wybór oprogramowania do prowadzenia sklepu internetowego, mimo że na tym działania związane z user experience bynajmniej się nie kończą, to więc podstawa rozpoczęcia e-biznesu. Eksperci uczulają jednak, aby zawsze dostosować je do swoich, indywidualnych potrzeb. W przypadku Woocommerce z powodzeniem wystarczy współpraca albo nawet konsultacje z freelancerem specjalizującym się w temacie. Ich koszt zależeć będzie od skali zmian wprowadzanych na stronie, ale - przy mniejszych projektach - może zamknąć się już w kilku tysiącach złotych. W przypadku większych sklepów, których zadaniem będzie obsługiwanie dużego ruchu, bez pomocy agencji lub dedykowanego software house'a się nie obejdzie, a wtedy koszt też będzie odpowiednio większy. Zwłaszcza na początku działalności, kiedy korzystamy z Wordpressa, łatwo jednak ulec złudzeniu, że wszystko można zrobić samodzielnie, tymczasem, odpowiednia konfiguracja nawet najprostszego sklepu, wymaga kompetencji, a co ważne nie wybacza błędów.

W erze omnichannel naiwnością byłoby założenie, że ścieżka zakupowa klienta zaczyna się w witrynie sprzedawcy. Jej pierwszym etapem jest bowiem pierwsza interakcja z marką, a ta może mieć miejsce w wyszukiwarce, w mediach społecznościowych, w innym medium lub w realu.

O e-sklepie należy myśleć nie tyle jak o stronie internetowej, ale jak o marce, a o sprzedaży, jak o budowaniu relacji. By je zbudować, nie obędzie się jednak bez analizy danych. Trzeba bowiem zaoferować klientowi to, czego potrzebuje, a żeby to zrobić bezbłędnie, trzeba oprzeć się na konkretnych danych, a nie na własnej intuicji.

Warto więc analizować dane płynące z Google Analytics, wewnętrznych CRM-ów, systemów sprzedażowych czy systemów marketing automation. Dzięki danym można dowiedzieć się, skąd przychodzą klienci i odpowiednio alokować budżety reklamowe, jakie produkty cieszą się największym zainteresowaniem, ile wizyt kończy się finalizacją transakcji i w którym momencie klienci najczęściej rezygnują i stopniowo eliminować wszystkie wyboje stojące na drodze do konwersji.

Nawet najwspanialsza witryna jest bowiem bezużyteczna,jeśli nie prowadzi do zakupów.

Więcej w raporcie Interaktywnie.com "Sklepy internetowej' 2019" do pobrania tutaj.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.