SSD coraz bardziej popularne
W drugiej połowie 2012 roku cena 1 GB pamięci na dyskach SSD spadnie do około 1 USD/ Automatycznie napędzi to sprzedaż dysków SSD.
15.02.2012 | aktual.: 15.02.2012 15:48
Na tym tle zaskakujące wydają się dane internetowego sklepu Agito.pl, z których wynika, że polscy użytkownicy już teraz chętniej wybierają nośniki SDD, niż tradycyjne dyski twarde. Choć informacje te nie są reprezentatywne dla całego polskiego rynku, to mogą być pierwszym sygnałem świadczącym o tym, że rewolucja w segmencie nośników może nastąpić szybciej, niż mogłoby się wydawać analitykom i obserwatorom rynku IT.
O tym, że rok 201. będzie należeć do dysków SSD, może świadczyć lista pięciu najchętniej kupowanych nośników w Agito.pl w czwartym kwartale 2011 roku. Pierwsze miejsce zajął model OCZ Agility 3 (60 GB) SSD, a następnie: Seagate Barracuda ST500DM002 (500 GB), OCZ Agility 3 (120 GB) SSD, WD Caviar GP (500 GB) oraz OCZ Vertex 3 (120 GB) SSD. Jak widać, wśród pięciu najczęściej kupowanych modeli znalazły się aż trzy nośniki w technologii flash.
Katalizatorem dla rosnącej popularności nośników flash była między innymi ubiegłoroczna powódź w Tajlandii (do tego kraju należy jedna trzecia światowego rynku HDD). Żywioł zniszczył znaczną część linii produkcyjnych, co spowodowało problemy z dostępnością tradycyjnych dysków i wyraźny wzrost cen tych produktów w ostatnich miesiącach 201. roku. W ten sposób zmalały różnice cenowe pomiędzy nośnikami mechanicznymi a modelami w technologii flash.
Z kolei w przypadku kwestii technicznych, rosnąca popularność dysków SSD wynika głównie z szybkości działania i cichej pracy. Specjaliści zwracają także uwagę na stosunkowo niski pobór energii, dzięki czemu nośniki flash stanowią świetny wybór dla posiadaczy notebooków ze względu na dłuższą pracę na baterii. Z kolei tradycyjne dyski twarde nadal pozostają bezkonkurencyjne w kategorii kosztów za 1 GB pamięci. Są zatem polecane zwłaszcza tym użytkownikom, którym zależy przede wszystkim na jak największej pojemności w możliwie niskiej cenie.