Internet 50 Mb/s już wkrótce w Polskich domach? Niekoniecznie.

Internet 50 Mb/s już wkrótce w Polskich domach? Niekoniecznie.16.01.2008 16:30
Źródło zdjęć: © TPSA

Telekomunikacja Polska oficjalnie potwierdziła, że jest gotowa do przeprowadzenia zapowiadanego już dwa miesiące temu testu usługi dostępowej o prędkości do 50 Mb/s. Cieszyć się nią będą mieszkańcy jednego z nowych bloków w Warszawie. Czy już wkrótce każdy będzie mógł skorzystać z superszybkiego dostępu do sieci? Oliver Johnson z firmy badawczej Point Topic twierdzi, że tak szybka usługa to w Polsce raczej pieśń przyszłości.

O planach przeprowadzenia testów superszybkiego dostępu do Internetu prezes Telekomunikacji Polskiej informował podczas forum tygodnika Computerworld już w listopadzie 2007 roku ( zobacz tekst "Dostęp 50 Mb/s niedługo w polskich domach?" - /http://www.pcworld.pl/news/130693.html. Nieoficjalnie mówiło się wtedy, że testy przeprowadzone zostaną w jednym z nowych budynków przy ul. Górczewskiej w Warszawie. Dzisiaj Telekomunikacja Polska oficjalnie potwierdziła, że testy rozpoczną się, kiedy tylko developer przekaże mieszkania klientom.

Program testowy potrwa do końca listopada tego roku. Skorzystać z niego będzie mógł każdy właściciel jednego z 265 mieszkań. Podczas trwania pilotażu będą oni mogli wykupić specjalną wersję usługi _ megapakiet tp _, w ramach której otrzymają dostęp do Internetu ( max 50 Mb/s pobierania i 10 Mb/s wysyłania ), usługę _ videostrada tp _ i wideo na życzenie oraz telefonii internetowej. Za wszystko zapłacą 49 złotych miesięcznie.

Telekomunikacja Polska, w przesyłanym do mediów komunikacie prasowym zapewniła, że jest zainteresowana dalszym rozwojem infrastruktury światłowodowej w Polsce. Nie wiadomo niestety czy i kiedy w ofercie firmy pojawią się podobne do przeprowadzanego pilotażu oferty dla indywidualnych klientów.

Czy rozpoczęcie testów oznacza, że już niedługo będziemy mogli w Telekomunikacji Polskiej wykupić usługę neostrada tp 50 Mb/s? Niekoniecznie. Koszty zbudowania infrastruktury mogą być po prostu zbyt duże. Rozmawiamy o tym z Olivierem Johnsonem z firmy badawczej Point Topic.

PCWK Online: Czy możliwe jest, że w najbliższym czasie tego typu usługi dla indywidualnego klienta będą dostępne?

Oliver Johnson, Point Topic: Zależy to głównie od zaangażowania Telekomunikacji Polskiej. Na pewno jest to możliwe, ale koszty są ważnym czynnikiem, a budowa odpowiedniej infrastruktury nie jest tania. Na dużą skalę - powyżej kilku tysięcy użytkowników - jest to raczej mało prawdopodobne w ciągu najbliższych 2-3 ( może nawet 5 ) lat.

Kiedy więc możemy spodziewać się realnego spopularyzowania się technologii FTTH w Polsce?

Aby stało się to na masową skalę potrzebne są olbrzymie inwestycje. Mało prawdopodobne, aby Telekomunikacja Polska zdecydowała się na takie ruchy bez pomocy administracji państwowej. Dla przykładu: Wielka Brytania ( _ najbardziej rozwinięty rynek internetowy w Europie - przyp. red. _ ) nie będzie miała masowo wykorzystywanej technologii FTTH przed rokiem 2012.

Jaki efekt mogą mieć sieci FTTH na polski rynek usług dostępowych?

Wszystko zależy od regulatora i rządu. Telekomy niechętnie inwestują w infrastrukturę na dużą skalę dopóki nie mają jakiejś formy monopolu, z kolei regulatorzy i rządy ( i Komisja Europejska ) nie patrzą na działania monopolistyczne entuzjastycznie. Mniejsi operatorzy mogliby wykorzystać lukę rynkową i poczynić własne inwestycje w tych segmentach, gdzie łatwo dotrzeć do klienta ( w obszarach o dużej i gęstej populacji, nowych osiedlach, itp. ).

Jak duży może być koszt budowy takiej infrastruktury dla klientów?

Nie znam danych dotyczących Polski, ale na przykład w Wielkiej Brytanii budowa infrastruktury kosztowałaby około 500 funtów na użytkownika, co oznaczałoby całkowity koszt powyżej 10 miliardów funtów. Aby odbić sobie te straty dostawca musiałby naliczać dodatkowo przynajmniej 100-150 funtów rocznie.

Źródło artykułu:PC World Komputer
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.