InPost nie wysyła etykiet w taki sposób. Uważaj, korzystając z Paczkomatów

InPost nie wysyła etykiet w taki sposób. Uważaj, korzystając z Paczkomatów19.04.2021 16:55
Oszuści opracowali nową metodę
Źródło zdjęć: © Getty Images

Internetowi oszuści wymyślili nową metodę wykorzystywania niewiedzy klientów firmy InPost. Ofiarami stają się osoby wystawiające na internetowych aukcjach przedmioty na sprzedaż. Oszust podszywa się pod zainteresowanego kupującego, a później manipuluje rozmową i organizacją dostawy tak, by otrzymać przesyłkę, ale nie musieć zapłacić za przedmiot.

Jak zwykle w takich przypadkach, głównym źródłem problemu okazuje się łatwowierność i niewiedza sprzedających. Udając zainteresowanie ofertą, oszust kontaktuje się ze sprzedawcą sugerując, że chętnie kupi przedmiot, ale za pobraniem. By nie być kłopotliwym, sam oferuje, że zapłaci i zorganizuje przesyłkę za pośrednictwem firmy InPost i wyśle sprzedającemu gotową etykietę do naklejenia na paczkę – opisuje problem Zaufana Trzecia Strona na zlecenie przewoźnika.

Oszust istotnie zamawia dostawę na stronie InPost i wysyła etykietę do sprzedającego, redagując wiadomość tak, by ten sądził, iż wysłał go automat przewoźnika. W załączniku rzeczywiście znajduje się etykieta gotowa do naklejenia na paczkę. Problem polega na tym, że jest spreparowana, a sprzedający, który chce ją nadać, na tym etapie nie bardzo jest w stanie to zweryfikować.

Fałszywy e-mail i spreparowana etykieta w załączniku, Źródło zdjęć: © Zaufana Trzecia Strona
Fałszywy e-mail i spreparowana etykieta w załączniku
Źródło zdjęć: © Zaufana Trzecia Strona

Okazuje się bowiem, że nieuczciwy kupujący zadaje sobie trud zamówienia dwóch niemal identycznych przesyłek, ale tylko jedna z nich jest pobraniowa. Przed wysłaniem fałszywej etykiety do sprzedającego, kupujący podmienia kod kreskowy na etykietach. W ten sposób do załącznika wiadomości trafia etykieta opisana jako pobraniowa, ale z kodem kreskowym do przesyłki bez dodatkowych opłat.

Zobacz też:

W efekcie sprzedający jest przekonany, że faktycznie wysyła do kupującego paczkę, za którą ten zapłaci przy odbiorze. W praktyce jednak odbiorca odbierze paczkę z Paczkomatu bez opłat, bo kod na etykiecie dotyczył paczki bez pobrania. Jak podaje Zaufana Trzecia Strona, niekiedy oszuści nie wysilają się nawet na tyle, by podmieniać kody kreskowe i wysyłają sprzedającym etykiety bez zaznaczonego pola “pobranie”, a ci przez brak czujności i tak wysyłają paczki przygotowane w ten sposób.

Aby nie paść ofiarą podobnego oszustwa, w każdym przypadku warto samodzielnie zadbać o odpowiednie przygotowanie przesyłki pobraniowej. W przypadku InPostu i Paczkomatów, podczas zamawiania usługi za pobraniem wymaga to od zlecającego poświęcenia tylko kilku dodatkowych sekund podczas wypełniania formularza. Lepiej poświęcić ten czas na właściwe przygotowanie etykiety, by mieć pewność, że nie została spreparowana.

Źródło artykułu:WP Tech
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.