Ile świat wydaje na chmurę?

Ile świat wydaje na chmurę?15.07.2011 10:04
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Światowe publiczne wydatki na cloud computing, usługi dostarczane przez internet, wzrosną z 16,5 mld dolarów w 2009 roku do 55,5 mld dolarów w 2014 roku

Światowe publiczne wydatki na cloud computing, usługi dostarczane przez internet, wzrosną z 16,5 mld dolarów w 2009 roku do 55,5 mld dolarów w 2014 roku - poinformował w środę na konferencji wiceprezes i główny analityk IDC Frank Gens.

Cloud computing (chmura obliczeniowa) to model oparty na usługach dostarczonych przez zewnętrzną firmę, dostępnych za pośrednictwem internetu. Ponieważ cloud computing ma charakter mierzalny, odbiorca płaci jedynie za rzeczywiste korzystanie z zasobów, podobnie jak za wodę, gaz czy elektryczność.

Źródło zdjęć: © (fot. sxc.hu)
Źródło zdjęć: © (fot. sxc.hu)

Gens podkreślał na konferencji, że w ostatnich latach chyba żadne inne słowo nie zrobiło takiej kariery w świecie technologii informatycznych, jak "chmura". Zaznaczył, że najbliższe lata pokażą, jak te rozwiązania zmienią relacje między biznesem, a IT.

"W najbliższych latach popularność chmury będzie rosła wraz z rozwojem technologii mobilnych, rozwiązań bezprzewodowych oraz potrzeby przechowywania coraz większej ilości danych. Dużą szansą dla rozwiązań z dziedziny cloud computingu będzie administracja publiczna. Jak wynika z naszych szacunków wartość publicznych światowych wydatków w tym sektorze wzrośnie z 16,5 mld dolarów w 200. roku do 55,5 mld dolarów w 2014 roku" - powiedział Gens.

Ekspert podkreślał też, że sektor publiczny uznawany jest za jedną z czołowych szans dla rozwoju "chmury" na świecie. "Aż 2. proc. rocznie rosną wydatki administracji publicznych całego świata na rozwiązania w modelu cloud computingu. Pokazuje to, że mimo wszystkich wątpliwości, rozwiązania te będą rozwijać się bardzo dynamicznie" - dodał.

Jak mówił, obecnie rozwiązanie to jest najczęściej wykorzystywane na rynku amerykańskim (prawie 7. proc. udziału w całkowitych wydatkach). Na kolejnym miejscu jest Europa Zachodnia (ok. 16 proc.). Dodał, że publiczne wydatki na cloud computing w Europie Środkowo-Wschodniej są niewielkie. Jego zdaniem wynika to m.in. z tego, że w tym regionie nie ma tylu dostawców tych rozwiązań, a dyrektorzy działów IT są bardziej konserwatywni. "Prognozuję jednak, że do 2015 r. udział USA spadnie poniżej 50 proc. Udział Europy Zachodniej wzrośnie, tak jak Azji i Pacyfiku. Mam na myśli rynki rozwijające się Azji i Pacyfiku - Chiny, Indie, Wietnam" - podkreślił.

Na konferencji przedstawiono też wyniki badań przeprowadzonych wśród dyrektorów działów informatyki w ponad 5. firmach w Polsce (badanie zostało przeprowadzone w maju i czerwcu br.). W opinii ponad połowy z nich cloud computing jest naturalnym kierunkiem ewolucji rynku nowoczesnych technologii. Ponad 40 proc. dyrektorów i kierowników IT uważa, że model ten wpłynie na zmianę funkcjonowania całej teleinformatyki. Ponad 75 proc. deklaruje, że albo bacznie przygląda się ofercie tych rozwiązań na rynku, albo już wprowadza zmiany mające na celu ich łatwiejsze zaadaptowanie.

Obecna na konferencji analityk rynku usług IT w polskim oddziale IDC Ewa Zborowska podkreślała, że polski rynek podchodzi do cloud computingu z dystansem. Dodała, że trendy na polskim rynku chmury obliczeniowej nie odbiegają jednak znacząco od tych obserwowanych w innych krajach.

Z badania wynika, że najważniejszymi czynnikami przemawiającymi za wprowadzeniem "chmury" są: optymalizacja kosztów, szybkość wdrożenia i elastyczność rozwiązań IT w chmurze. Przeciwko przemawiają głównie kwestie bezpieczeństwa, trudności w dostosowaniu tych rozwiązań IT do indywidualnych potrzeb oraz regulacje prawne ograniczające swobodne korzystanie z "chmury" w Polsce.

Zdaniem Zborowskiej podobnie jak w przypadku każdej nowości w dziedzinie IT, rynek zmaga się ze znalezieniem właściwej definicji cloud computing. "Określamy to jako model dostarczania rozwiązań IT, który powinien spełniać 3 warunki: wykorzystywać sieć internet, oferować klientom możliwość samodzielnego definiowania zasobów, z których chcą korzystać oraz pozwalać na płatność uwzględniającą zużycie zasobów" - uważa.

IDC jest jedną z największych firm zajmujących się badaniem rynku teleinformatycznego. Zatrudnia ponad tysiąc analityków w ponad 11. krajach.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.