IFPI: piractwo wciąż uszczupla nasze zyski

IFPI: piractwo wciąż uszczupla nasze zyski22.01.2010 15:00
Źródło zdjęć: © IDG.pl

Międzynarodowa Federacja Przemysłu Fonograficznego przedstawiła najnowsze wydanie corocznego opracowania Digital Music Report, w którym opisuje trendy na rynku muzycznym. Wnioski, jakie płyną z lektury DMR 2010, nie są specjalnie przełomowe - sprzedaż cyfrowej muzyki rośnie, ale mimo to ogólne przychody producentów maleją w wyniku internetowego piractwa.

Jak wynika z informacji zawartych w raporcie IFPI, ponad 2. % z łącznych przychodów wytwórni fonograficznych przyniosły im w ubiegłym roku cyfrowe kanały dystrybucyjne: np. muzyczne e-sklepy czy usługi świadczone przez operatorów telefonii komórkowej.
Federacja z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w kolejnych krajach wprowadzane są rozwiązania legislacyjne, mające ograniczyć piractwo na poziomie dostawców Internetu. W 200. r. przepisy antypirackie wprowadzono we Francji, Korei Południowej czy na Tajwanie, kolejne państwa uzupełnią tę stawkę w 2010 r. (mowa o Wielkiej Brytanii i Nowej Zelandii). Tempo wdrażania takich rozwiązań musi być jednak szybsze - przekonuje IFPI.
Najważniejszym źródłem zysków w segmencie cyfrowej muzyki pozostaje dystrybucja przez sklepy muzyczne. Sprzedaż pojedynczych plików wzrosła w ubiegłym roku o 1. %, natomiast pełnych albumów - o 20 %. Przyczyn dalszego wzrostu popularności e-sklepów z muzyką należy szukać m.in. w rozszerzeniu ich oferty o muzykę niezabezpieczoną systemami DRM i bardziej przyjaznej klientom polityce cenowej.
Na marginesie trzeba dodać, że w Polsce e-sklepy nie cieszą się taką popularnością. Dowodem tego jest chociażby zamknięcie dwóch takich serwisów w ostatnim czasie - z końcem 200. r. zamknięto OnetPlejer i Melo.pl (sklep Interii).

Rynek leci na łeb

Inne dane, przedstawione w raporcie, nie są już dla branży fonograficznej tak optymistyczne. Nawet pomimo wzrostu przychodów ze sprzedaży muzyki cyfrowej o 94. % od 2004 r. ogólna wartość sprzedaży spadła w pierwszej połowie 2009 r. o 12 % (mowa o fizycznych nośnikach i plikach cyfrowych liczonych razem). Dane za cały ubiegły rok będą raczej wyglądać podobnie.
Winne oczywiście jest piractwo oraz jego skala - IFPI przywołuje dwie analizy, sporządzone w 200. r. przez firmy analityczne Jupiter Research i Harris Interactive, odnoszące się do piractwa. Wynika z nich, że jeden na pięciu internautów w Europie udostępnia w Sieci pliki muzyczne.
Piractwo przyczynia się wg Federacji do "zmiany klimatu" w obrębie przemysłu rozrywkowego - daje się coraz mocniej we znaki producentom muzycznym, filmowym, telewizyjnym oraz wydawcom książek. Dlatego niezbędna jest właściwa odpowiedź na ten proceder, polegająca na sformalizowaniu współpracy dostawców Internetu i właścicieli praw autorskich.

Fan muzyki może się zaopatrywać w nagrania ze źródeł, jakie jeszcze kilka lat temu były nie dostępne - podkreśla John Kennedy, szef IFPI, mając na myśli np. e-sklepy czy usługi subskrypcyjne operatorów.

"Byłoby wspaniale ogłosić, że te innowacje zostały przyczyniły się do rozwoju rynku, większych inwestycji w artystów, zwiększenia liczby miejsc pracy. Niestety tak nie jest. Cyfrowe piractwo pozostaje olbrzymią barierą w rozwoju rynku i podkopuje nakłady inwestycyjne w lokalną muzykę. Załamanie sprzedaży i inwestycji we Francji, Hiszpanii i Brazylii, państwach o tradycyjnie tętniących życiem kulturach muzycznych, jest tego dowodem i stanowi ostrzeżenie dla reszty świata" - przekonuje Kennedy.

Raport IFPI sugeruje, że w latach 2004 - 2009 sprzedaż nagrań lokalnych muzyków (jeśli brać pod uwagę twórców z list popularności "Top 50" w danym kraju) spadła w Hiszpanii o 65 %. We Francji spadek ten w okresie 2003 - 2009 wyniósł 65 %, a w Brazylii między 2005 a 2008 r. - o 80 %.

Źródło artykułu:idg.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.