IAB: Polski internet w 2006 r.

IAB: Polski internet w 2006 r.26.04.2007 14:30

Organizacja IAB Polska przedstawiła raport podsumowujący rok 2006 w polskim internecie. Pod koniec ubiegłego roku liczba internautów w Polsce wyniosła ok 13,1 mln, co stawia nas na 9 miejscu na tle innych krajów europejskich. Liczba łącz szerokopasmowych ( powyżej 144 kb/s ) wzrosła w stosunku do 2005 r. o 170%. Wydatki na reklamę online, bez barterów i wyszukiwarek, wyniosły 215 mln zł, o 60% więcej niż w roku 2005. Obroty polskiego e-commerce wyniosły ok 5 mld zł.

Raport Interactive Advertising Bureau Polska, organizacji zrzeszającej polską branżę internetową, przedstawia kompleksowy obraz rynku internetowego w Polsce. Traktuje m.in. o dostępie do sieci, konsumentach online, reklamie, czasie korzystania z sieci, wyszukiwarkach, e-commerce oraz Web 2.0.

Dostęp do internetu

Jak wynika z badania Megapanel w Polsce było pod koniec roku 13,1 mln internautów powyżej 7 roku życia. Wskaźnik penetracji internetu w Polsce wynosi 34,4%. W 2006 roku liczba użytkowników internetu najbardziej wzrosła w małych miastach - o 10 pkt. procentowych w stosunku do roku poprzedniego. Jednak sieć jest nadal domeną dużych miast, gdzie poziom penetracji jest najwyższy i wynosi 49%.

Źródło zdjęć: © Udział internetu w media-miksie
Źródło zdjęć: © Udział internetu w media-miksie

Broadband

Pod względem liczby łącz szerokopasmowych polska znajduje się na szarym końcu spośród krajów Unii Europejskiej. Za nami jest jedynie Grecja oraz Słowacja. Według danych Eurostat liczba łącz szerokopasmowych na 100 mieszkańców wynosi w Polsce 3,9, gdy średnia dla UE to 14,8.

Konsumenci online

Polscy internauci to nadal osoby o wyższym statusie majątkowym niż przeciętny i najczęściej dobrze wykształcone. Pośród internautów powyżej 18 roku życia, 22,5% ma wykształcenie wyższe, a 23,3% niepełne wyższe.

Czas korzystania

Przeciętny polski internauta spędzał w sieci w roku 2006 średnio 28 godzin i 23 minuty miesięcznie ( dane za Megapanel PBI/Gemius, grudzień 2006 ). To o 5 godzin więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Jeśli ta dynamika się utrzyma, to w tym roku internauta będzie spędzał w sieci średnio 1 godzinę dziennie.

Reklama online

Dynamika wzrostu rynku reklamy online wyniosła w 2006 r. 59,3%. Wydatki ( bez barterów i reklamy w wyszukiwarkach ) wyniosły 215 mln zł w stosunku do 135 mln zł w 2005 r.

Źródło zdjęć: © Wydatki na reklamę online w Polsce
Źródło zdjęć: © Wydatki na reklamę online w Polsce

Internet miał 3,9% udziału w media-miksie, w porównaniu do 2,7% w poprzednim roku. Na całym świecie wydatki na reklamę online stanowią 5,8% wszystkich wydatków reklamowych.

Źródło zdjęć: © Udział internetu w media-miksie
Źródło zdjęć: © Udział internetu w media-miksie

Coraz bardziej dynamicznie rozwija się rynek ogłoszeń drobnych w sieci. Pod koniec 2006 r. już 5,8 mln osób, czyli 44% internautów korzystało z ogłoszeń drobnych w sieci.

Źródło zdjęć: © Rynek ogłoszeń drobnych w internecie
Źródło zdjęć: © Rynek ogłoszeń drobnych w internecie

Wyszukiwarki

Na polskim rynku niekwestionowanym liderem jest Google, udział wejść z tej wyszukiwarki na witryny objęte badaniem GemiusTraffic wyniósł w IV kwartal 2006 r. 80.9%.

Źródło zdjęć: © Udział w liczbie wejść z silników wyszukiwarek na witryny uwzględnione badaniem GemiusTraffic
Źródło zdjęć: © Udział w liczbie wejść z silników wyszukiwarek na witryny uwzględnione badaniem GemiusTraffic

Wydatki na reklamę w wyszukiwarkach stanowią średnio w Europie ok. 35% wydatków na reklamę online. Rynek sponsorowanego wyszukiwania rośnie w tempie 27% rocznie, wynika z danych Jupiter Research.

Witryny internetowe

Począwszy od lutego 2006 r. liderem pod względem zasięgu jest w Polsce witryna Google.

Największy wzrost zasięgu odnotowała witryna YouTube.com ( de facto również należąca do Google ), która w okresie marzec - grudzeiń 2006 zdobyła prawie 20 punktów procentowych zasięgu, osiągając w grudniu zasięg na poziomie prawie 30%.

Źródło zdjęć: © Wzrost zasięgu YouTube wśród polskich internautów.
Źródło zdjęć: © Wzrost zasięgu YouTube wśród polskich internautów.

E-Commerce

Obroty polskiego rynku e-commerce wyniosły w zeszłym roku ponad 5 mld złotych. Największy w nich udział miałam platforma aukcyjna Allegro, roczna wartość transakcji na Allegro.pl wyniosła 2,5 mld zł i była o 2/3 wyższa niż rok wcześniej.

Źródło zdjęć: © Wartość rynku e-commerce w Polsce
Źródło zdjęć: © Wartość rynku e-commerce w Polsce

Odsetek internautów którzy w 2006 r. dokonywali choć raz zakupów przez internet wyniósł 55% i w porównaniu do roku 2005 wzrósł o 14 punktów procentowych.

Web 2.0

Hasło Web 2.0 zrobiło w 2006 r. prawdziwą furorę. Jak piszą autorzy raportu "dzisiaj nawet sceptycy przyznają, że Web 2.0 nie jest ani wymysłem fanatyków internetowych, ani reklamową przynętą". W raporcie opisane są takie zjawiska jak blogi, dziennikarstwo obywatelskie, czy treści wideo i audio tworzone przez użytkowników.


Po więcej szczegółów odsyłamy do raportu, który można pobrać - http://dc1.sabela.pl/raport_iab_2006.pdf ze stron IAB ( plik PDF, 9,41MB ).

_ Śródtytuły to nazwy poszczególnych rozdziałów raportu. Źródła wszystkich danych liczbowych podanych w tekście można znaleźć w raporcie. _

Źródło artykułu:internetstandard.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.