Gotówka odchodzi do lamusa. Płacenie telefonem przyszłością transakcji bezgotówkowych

Gotówka odchodzi do lamusa. Płacenie telefonem przyszłością transakcji bezgotówkowych02.11.2017 10:50
Źródło zdjęć: © Pixabay.com

Pieniądz papierowy jako środek płatniczy coraz trudniej znosi próbę czasu. Coraz częściej dokonujemy transakcji za pośrednictwem kart zbliżeniowych oraz aplikacji mobilnych. Czy zatem koniec pieniądza jest nieuchronny?

Pieniądz papierowy jako środek płatniczy coraz trudniej znosi próbę czasu. Coraz częściej dokonujemy transakcji za pośrednictwem kart zbliżeniowych oraz aplikacji mobilnych. Czy zatem koniec pieniądza jest nieuchronny?

Debata na ten temat trwa już od jakiegoś czasu. Ekonomiści mają dziś większą wiedzę od Fenicjan, którzy wymyślili ten – zdawałoby się – niezawodny środek płatniczy. Przewidują, że niebawem przestaniemy wydawać analogową walutę. Świat idzie do przodu i cyfryzuje się, więc noszenie wypchanego portfela będzie zanadto uciążliwe. I niepotrzebne, skoro już teraz idziemy na zakupy z kartą, coraz bardziej przekonując się też do płacenia za pomocą aplikacji mobilnych. To dziecinnie proste, szybkie i poręczne. Naszym portfelem jest telefon komórkowy.

Europa woli płacić bezgotówkowo

Transakcje bezgotówkowe nie są w Europie nowym zjawiskiem. W Norwegii tylko 6 proc. społeczeństwa płaci w sklepie gotówką. I to tylko z przyzwyczajenia, bo w taki sposób zakupów dokonują głównie osoby ze starszego pokolenia.

W Belgii również panuje podobny trend. Rząd zachęca obywateli do rezygnacji z płacenia w tradycyjny sposób. Skutecznie, bo niemal 93 proc. społeczeństwa nie używa w sklepach zwykłych pieniędzy. Niewiele gorzej wypadają Francuzi. 92 proc. populacji woli płacić bez korzystania z gotówki. To samo może powiedzieć o sobie aż 89 proc. Brytyjczyków. Ale i tak najbardziej postępowi wydają się Duńczycy. Jedna trzecia obywateli nie pieniędzy nie nosi w portfelu, lecz również kart płatniczych; po prostu korzysta z wygodnych aplikacji mobilnych w telefonie. Czy karty, tak jak monety i banknoty, staną się niebawem bezużyteczne?

Źródło zdjęć: © Fotolia
Źródło zdjęć: © Fotolia

Wskazują na to opinie ekspertów także w Polsce. Stąd rok temu pomysł Ministerstwa Finansów na obniżenie limitów dopuszczalnych transakcji gotówkowych między przedsiębiorcami z 15 tys. euro do 15 tys. zł. Ekonomiści nie mają złudzeń. Najpierw banknoty i monety zostaną wyparte przez karty płatnicze i kredytowe – co już w wielu miejscach się stało. A te z kolei zostaną zastąpione przez aplikacje mobilne i przelewy internetowe. Wedle prognoz Norwegia w 2020 roku będzie dokonywała operacji handlowych tylko za pomocą transakcji bezgotówkowych. Czy to samo czeka Polskę?

Co trzeci Polak korzysta z bankowości mobilnej

Z pewnością tak, ale trudno wyrokować, kiedy to nastąpi. Z ubiegłorocznych danych Narodowego Banku Polskiego na temat korzystania z usług bankowych i płatności w Polsce wynika, że 63 proc. naszych rodaków płaci w sklepie gotówką, 33 proc. kartą, a reszta przelewem. Z bankowości internetowej korzysta natomiast trzy czwarte Polaków. Co trzeci – z mobilnej.

W pierwszym kwartale tego roku w naszych portfelach było 37,7 mln kart płatniczych (głównie debetowych), co oznacza wzrost o 862 tys. w porównaniu do grudnia 2016 r. Ale zarazem coraz więcej osób przekonuje się do jeszcze prostszej i wygodniejszej formy płacenia za towary i usługi. Aż 80 proc. posiadaczy smartfonów i tabletów dokonuje transakcji właśnie za pomocą tych urządzeń. A Polska jest w czołowej piątce krajów, które najszybciej przyswajają nowoczesne formy płatności.

Tę rewolucję przyspieszają banki, które umożliwiają klientom wykorzystywanie prywatnego smartfona jako portfela. Jedyne co trzeba zrobić, to pobrać wcześniej odpowiednią aplikację i w sklepie zbliżyć telefon do terminala płatniczego. Nie ma wygodniejszej formy robienia zakupów.

Płać i rób przelewy… kciukiem

Dobrą ofertę dla klientów ma Bank Pekao S.A., który udostępnił do płacenia aplikację mobilną PeoPay. Umożliwia szybkie, bezpieczne i wygodne korzystanie z systemu. Logowanie, przelewy i płatności w internecie można wykonać, potwierdzając zgodność z odciskiem palca (do limitu wynoszącego 200 zł). Albo przy pomocy innych metod autoryzacji, wybierając czterocyfrowy PIN bądź bądź inną metodę autoryzacji (hasło, token, aplikację).

Główny ekran aplikacji jest intuicyjny i czytelny. Zapewnia szybki dostęp do trzech podstawowych funkcji - salda rachunku, ostatnich transakcji oraz historii przelewów. Interfejs PeoPay w przejrzysty sposób grupuje miesięczne wydatki w formie graficznego podsumowania.

Źródło zdjęć: © Pekao
Źródło zdjęć: © Pekao

Część transakcyjna aplikacji daje możliwość robienia przelewów, zakładania i rezygnowania z lokat, spłacania kart kredytowych czy rozkładania ich na raty. A także korzystania z Klik Gotówki.

- Znając naszego klienta, możemy przygotować propozycję kredytu specjalnie dla niego. Stąd oferta Klik Gotówki, która na koncie może znaleźć się w kilkanaście sekund. Klient nie musi chodzić do oddziału, dzwonić na infolinię. W nowej aplikacji PeoPay suwakami określa kwotę oraz okres spłaty. Np. przy pomocy odcisku palca akceptuje pożyczkę i prawie natychmiast pieniądze ma na rachunku. To najszybsze i najbardziej wygodne rozwiązanie – mówi Bartosz Zborowski, Dyrektor Biura Produktów Strategicznych Banku Pekao S.A.

W aplikacji PeoPay znajdziemy też kilka unikatowych rozwiązań. Przykładem jest wykorzystanie biometrii telefonu do zatwierdzania transakcji. Przykładając palec do czytnika linii papilarnych, zatwierdzamy przelewy i płatności w sklepie internetowym do kwoty 200 zł. Wybierając zakupy on-line w telefonie, nie musimy się już logować do bankowości elektronicznej czy przepisywać danych karty. Zatwierdzenie płatności wykonamy bezpośrednio na urządzeniu mobilnym. Będąc zagranicą, przy pomocy PeoPay zapłacimy we wszystkich terminalach zbliżeniowych. Co więcej, jeśli w aplikacji włączymy konta w walucie (EUR, USD, GBP, CHF), to przybliżając telefon do terminala, aplikacja rozpozna właściwą walutę transakcji i pobierze pieniądze z konta walutowego.

Partnerem materiału jest Pekao S.A.

Więcej o PeoPay dowiesz się tutaj.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.