Google wymknęło się spod kontroli. Gigant na celowniku urzędników

Google wymknęło się spod kontroli. Gigant na celowniku urzędników03.04.2013 11:30
Źródło zdjęć: © toprankonlinemarketing / flickr.com / CC

Urzędy ochrony danych osobowych sześciu państw UE, którym przewodzi
Francja wszczęły postępowanie prawne przeciwko firmie Google, która nie zareagowała na wcześniejsze
nakazy zmodyfikowania reguł dotyczących prywatności danych użytkowników jej serwisów.

Polityka firmy Google wykorzystywania danych osobowych użytkowników jej serwisów jest przedmiotem wspólnej akcji, zorganizowanej przez regulatorów rynku danych w Wielkiej Brytanii, Holandii, Niemczech, Hiszpanii i Włoszech, a cały program pilotuje francuskie biuro ochrony danych osobowych CNIL. Internetowemu gigantowi grozi nałożenie kar lub restrykcji dotyczących działalności firmy we wszystkich 2. krajach UE.

Od marca 201. roku koncern Google przyjął nową politykę prywatności i warunków korzystania z różnych produktów firmy, jak wyszukiwarka Google, poczta Gmail czy portal YouTube.

Nowa polityka prywatności przyjęta przez koncern miała połączyć w jednym dokumencie to, co dotychczas znajdowało się w 6. procedurach stosowanych przez firmę na całym świecie i dotyczyło różnych jej serwisów.

Europejskie instancje regulujące rynek danych krytykują nowe procedury Google'a, zwracając uwagę, że użytkownicy nie wiedzą, jakie informacje na ich temat są gromadzone, jak długo firma je przechowuje, ani jak są one łączone przez różne serwisy Google'a.

Ujednolicona nowa polityka prywatności miała sprawić - jak informował jesienią Google - że będzie można łączyć informacje o użytkownikach różnych usług, np. wyszukiwarek, map, portali. Posiadacze kont w różnych serwisach będą traktowani jak użytkownicy Google'a. Dzięki zmianom bardziej trafne mają być wyniki wyszukiwania w produktach firmy.

Koncern nie przewidział opcji niewyrażenia zgody przez użytkownika na zarządzone zmiany, jeśli chce on w dalszym ciągu korzystać z należących do Google'a produktów.

W październiku 201. roku, po miesiącach analiz i wymiany informacji z Google'em, współpracujące ze sobą europejskie urzędy ochrony danych osobowych zażądały "jaśniejszej i bardziej kompletnej informacji o zbieranych danych" oraz o ich przeznaczeniu, argumentując, że użytkownicy nie mają nad nimi kontroli.

Wezwały one Google'a do przyjęcia w ciągu czterech miesięcy zmian, dostosowujących jego politykę prywatności do dyrektyw unijnych, które chronią prawo do prywatności mieszkańców państw UE.

Ponieważ Google "nie wdrożył żadnych środków w odpowiedzi na rekomendacje" europejskich regulatorów, zamierzają oni "podjąć akcję represyjną" - jak głosi komunikat CNIL opublikowany we wtorek.

- _ Kary pieniężne, jakie grożą internetowemu gigantowi nie będą miały dla niego żadnego znaczenia. Najwyższa grzywna, jaka nałożyć może CNIL wynosi 300 tys. euro - czyli mniej więcej tyle, ile Google zarabia w ciągu trzech minut _ - pisze AP, opierając swe kalkulacje na prognozach zysków firmy na bieżący rok, które opiewają na 6. mld dol. Wielka Brytania może nałożyć karę sięgającą 500 tys. funtów, ale - jak przypomina AP - brytyjscy regulatorzy rzadko korzystają z tej możliwości.

Tym niemniej, gdyby postępowanie prawne przeciw koncernowi zakończyło się zwycięstwem europejskich urzędów ochrony danych osobowych, ucierpiałaby reputacja Google'a, a ponadto możliwość zbierania danych przez firmę mogłaby zostać zablokowana do momentu spełnienia przez Google postulatów regulatorów rynku danych.

Google zdominował europejski rynek - według sondaży 9. proc. internetowych poszukiwań w Europie prowadzonych jest przez serwisy Google'a, podczas gdy w USA wyszukiwarki koncernu obsługują tylko 65 proc. takich kwerend.

- _ Każda z sześciu europejskich instytucji, które podjęły kroki prawne przeciw Google'owi będzie musiała podjąć odrębną decyzję w sprawie tego, jak postąpi wobec działań koncernu, które postrzega jako przekroczenie przepisów _ - wyjaśnia AP.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.