Google chce likwidacji adresów stron internetowych

Google chce likwidacji adresów stron internetowych06.09.2018 09:07
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Adresy stron internetowych, czyli adresy URL (Uniform Resource Locators) są jednym z kluczowych elementów "eksploracji" internetu. Towarzyszą nam od zawsze i trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie bez nich. Jednak Google chce się ich pozbyć.

Zdaniem Adrienne Porter Felt, inżynier odpowiedzialnej za przeglądarkę Google'a – Chrome, adresy URL są niezrozumiałe dla zwykłego użytkownika, wprowadzają zamieszanie, a ostatnio są coraz częściej wykorzystywane do przeprowadzania ataków hakerskich. Przestępcy używają popularnych "skracaczy" linków, aby skłonić użytkowników, do wejścia na ich niebezpieczne strony, które podszywają się pod inne.

Z tego powodu Google chce zmienić sposób, w jaki adresy URL są wyświetlane i jak działają. Na razie inżynierowie Chrome'a mają kilka pomysłów, jak zastąpić obecne adresy, ale nie wiedzą jeszcze, który wybiorą i który będzie najbardziej komfortowy. Jednak opracowanie alternatywy dla URL-i jest jednym z ich priorytetów.

Wygląda na to, że adresy URL padły ofiarą problemu, który same kiedyś rozwiązały. URL są bowiem ładniejszymi i bardziej zrozumiałymi dla ludzi "nakładkami" adresów IP stron internetowych. Dzięki nim zamiast wpisywać np. numer IP witryny Wirtualnej Polski (212.77.100.101) wystarczy wpisać wp.pl.

Z adresami stron jest jeszcze inny problem, który wykorzystują cyberprzestępcy. To tzw. typosquatting - podszywanie się pod znaną domenę przez zamianę jednego elementu adresu. Np. adres www.googie.com nie jest poprawny. Literę "l" zamieniono na "i", czego zwykle internauta nie zauważy i wejdzie na fałszywą stronę. A tam już będzie czekało na niego złośliwe oprogramowanie.

Niezależnie od tego, z jakim nowym pomysłem wyjdzie Google, jedno jest pewne. Pomysł ten będzie kontrowersyjny i nie spodoba się dużej części internautów. Adresy URL są tak kluczowym elementem przeglądania internetu, że "wykorzenienie ich" z naszej świadomości i przyzwyczajeń na pewno nie będzie bezbolesne.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.