Full HD 3D to przeszłość, teraz pora na 4K!

Full HD 3D to przeszłość, teraz pora na 4K!15.04.2013 11:24
Źródło zdjęć: © WP.PL

Telewizja nowej generacji nazywana Ultra HD ma czterokrotnie większą rozdzielczość, niż jakakolwiek obecnie wykorzystywana High Definition TV. Jednak wprowadzenie nowego formatu nadawania sprawia ogromne problemy techniczne, a przede wszystkim stawia pytanie - kto tego tak naprawdę potrzebuje?

Producenci, po tym jak boom na telewizję 3. zaczął wygasać, szukają nowego rynkowego przeboju, który zmusiłby konsumentów do skorzystania z kart kredytowych. Jak na razie wydaje się, że takim hitem może się okazać nowa technologia nazywana Ultra High-Definition, oferująca czterokrotnie większą rozdzielczość, niż zapewniają najbardziej zaawansowane odbiorniki HD "1080p".

Bez wątpienia, obraz prezentowany w Ultra HD jest olśniewający - niestety można się o tym przekonać oglądając nieliczne filmy, nakręcone kamerami 4. wykorzystującymi nową technologię, takie jak Prometeusz, czy Hobbit.

Za wcześnie jest na stwierdzenie, czy 4. okaże się takim przebojem, jak 3D. Nowy format, podobnie jak telewizja trójwymiarowa, został stworzony w studiach Hollywood. Wprowadzana technologia ma rozdzielczość 3996 x 2160 pikseli, a więc jest czterokrotnie większa od dotychczas stosowanej.

Komu potrzebna jest technologia 4K?

Pytaniem, na które należy odpowiedzieć, jest to, czy konsumenci w ogóle potrzebują telewizji o "kosmicznej" wyrazistości? Rozdzielczość odbiorników HD, pracujących w trybie 1080p, nie jest odpowiednio wykorzystywana, ponieważ większość widzów siedzi zbyt daleko od telewizora, tracąc w ten sposób możliwość dostrzeżenia wielu szczegółów.

Przeprowadzone w USA badania pokazują, że przeciętny Smith siedzi w odległości około 2,7 metra od telewizora, co praktycznie uniemożliwia skorzystanie z "cudów" nowoczesnej technologii. Naukowcy uważają, że ze względu na ograniczenia związane z ostrością ludzkiego wzroku, powinniśmy utrzymywać dystans nie większy, niż 1,8 szerokości ekranu, co pozwala rozróżnić wyświetlane szczegóły.

Zgodnie z tymi wyliczeniami, osoba siedząca wspomniane 2,7 metra od telewizora powinna patrzeć na 70-calowy ekran, aby w pełni docenić zalety wysokiej rozdzielczości. W przypadku mniejszych telewizorów, wyświetlane szczegóły tracą swoją ostrość. Pozostaje więc tylko zakupić odbiornik w rozmiarze obrazów Matejki, wymierzyć 3 metry i cieszyć się nową technologią.

Z drugiej strony, obecny trend wskazuje na sprzedaż coraz większych telewizorów, co pośrednio mogłoby przemawiać za zastosowaniem Ultra HD. Już teraz obraz HD z 2 milionami pikseli sprawia, że dopiero 80-calowy ekran może pokazać zalety współczesnej technologii. W takim razie jakich rozmiarów musiałby być odbiornik Ultra HD z 8 milionami pikseli?

Film w jakości 4K musiałby być przesyłany z prędkością 1 gigabajta na sekundę Zakładając, że odbiorca ma środki finansowe i miejsce na 80-calowy (minimum) telewizor, to natychmiast pojawia się następny problem - gdzie znaleźć programy nadawane w jakości 4K?

Jakie problemy techniczne niesie telewizja Ultra HD?

Przeciętny film to blisko 21. tysięcy klatek (24 klatki na sekundę), z których każda zawiera ponad 8 milionów pikseli (1 piksel - 24 bity), co daje blisko 5,6 terabajtów do przesłania. Nawet kompresując dane, pozostaje gigantyczna ilość do transmisji, wymagając bardzo poważnych infrastrukturalnych inwestycji związanych z rozbudową istniejącej sieci telekomunikacyjnej, na którą nadawców zwyczajnie nie stać. Podobne ograniczenia istnieją w przypadku internetu - film w jakości 4K musiałby być przesyłany z prędkością 1 gigabajta na sekundę, a tak szybkie łącze to rzadkość w przeciętnych gospodarstw domowych.

Alternatywą może być dystrybucja filmów w jakości 4. za pośrednictwem płyt Blu-Ray, tak jak sprzedaje się zwykłe filmy w formacie2K, lub transmisja przez serwisy online, takie jak YouTube, czy iTunes. Jednak nowy standard wymagałby trzech lub czterech warstw na dysku Blu-Ray, a nawet wtedy wymagałoby to lepszych metod kompresji, niż stosowane obecnie H.264.

Podstawowym problemem w przypadku standardu Ultra HD jest więc znalezienie nowego sposobu kompresji danych. Ostatni krzyk mody w tej dziedzinie to High Efficiency Video Coding (HEVC), które umożliwia transmisję dwukrotnie większej liczby danych, niż H.264. zachowując jednocześnie wysoką jakość obrazu. Nawet jeśli nowa metoda okaże się wydajna w odniesieniu do 4K, to potrzeba wielu lat na jej powszechne zastosowanie.

Kiedy doczekamy się rewolucji?

Na przykład koncern Sony zamierza montować w odbiornikach Ultra HD serwery, umożliwiające odbiór filmów w formacie 4K. Na razie taka zabawka jest przeznaczona dla zamożnych klientów (8. calowy telewizor Ultra HD kosztuje 25 tys. dolarów), a co najważniejsze, nie wiadomo, jak zostanie przyjęta na rynku.

Warto pamiętać, że pierwsza emisja programu w HDTV odbyła się w 199. roku. Musiało upłynąć 12 lat, aby nowy format trafił pod strzechy. Gdyby założyć takie tempo rozwoju, to Ultra HD stanie się powszechne na rynku nie wcześniej, niż w 2025 roku. Tymczasem oprócz rozdzielczości 4K, dostępna jest już technologia 8K - kiedy tak szczegółowe obrazy zobaczymy w naszych telewizorach, tego nie wie chyba nikt.

Artur Olejniczak

AO/GB/GB

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.