Firmy zmuszone ujawnić, że padły ofiarą cyberprzestępców

Firmy zmuszone ujawnić, że padły ofiarą cyberprzestępców29.10.2013 09:26
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

73 proc. przedsiębiorców musi ujawnić informacje o incydentach naruszenia
cyberbezpieczeństwa ze względu na ewentualne szkody, jakie mogą ponieść ich klienci - wynika z
badań przeprowadzonych przez Kaspersky Lab i B2B International.

Badania "Global IT Security Risks Survey" zostały przeprowadzone wśród przedstawicieli biznesu na całym świecie.

Jak wynika z raportu, średnio 4. proc. firm, które doświadczyły wycieku danych, musi poinformować o takim zdarzeniu klientów, bo w wyniku takiego zdarzenia potencjalnie mogliby oni ucierpieć.

  1. proc. powiadomiło swoich partnerów biznesowych, 33 proc. - dostawców, a 27 proc. - zgłosiło tego rodzaju fakt organom, takim jak policja czy instytucje zajmujące się bezpieczeństwem informatycznym.

Naruszenie zasad bezpieczeństwa informatycznego w firmach, coraz częściej oznacza wyciek danych dotyczących klientów, patentów czy innych ważnych dla funkcjonowania placówki danych. Informacje takie cyberprzestępcy zdobywają coraz częściej przeprowadzając ataki ukierunkowane. Są to ataki o ściśle określonym celu, którym może być określona cała organizacja lub firma (bank, producent zaawansowanego oprogramowanie itp.) czy konkretna osoba piastująca w firmie ważne stanowisko dające jej dostąp do istotnych dla funkcjonowania firmy danych.

Z raportu "Zagrożenia bezpieczeństwa w internecie" za rok 201. przygotowanego przez firmę Symantec wynika, że w ubiegłym roku 31 proc. ataków ukierunkowanych było skierowanych do firm liczących do 250 pracowników (w 2011 roku było takich ataków 18 proc.). Głównym celem stały się firmy z sektora produkcji przemysłowej oraz finansów, ubezpieczeń i nieruchomości. Cyberprzestępcy najczęściej atakowali działy badawcze tych firm, zajmujące się rozwijaniem technologii (27 proc. ataków) oraz działy sprzedaży (24 proc. ataków).

Eksperci podkreślają, że ataki ukierunkowane są znacznie trudniejsze do wykrycia, bo wykorzystywane w nich programy są niezwykle skomplikowane i bardzo trudno określić na czyje zlecenie atak został przeprowadzony, a także, kto przygotował złośliwe oprogramowanie.

Dlatego zdaniem specjalistów zajmujących się bezpieczeństwem informatycznym, aby utrudnić atak cyberprzestępców należy na komputerach firmowych regularnie aktualizować oprogramowanie, korzystać z rozbudowanych programów antywirusowych, które nie tylko wykryją próby instalacji złośliwego oprogramowania, ale także będą m.in. chronić służbową pocztę elektroniczną i analizować połączenia internetowe.

Istotne jest także wypracowanie zasad związanych z korzystaniem przez pracowników z prywatnych tabletów, laptopów czy telefonów komórkowych do wykonywania zadań służbowych.

Eksperci podkreślają także, że bardzo ważnym czynnikiem zwiększającym bezpieczeństwo informatyczne firm jest edukacja pracowników związana cyberzagrożeniami.

Źródło: PAP, SW, WP.PL

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.