Firma, która wie o tobie wszystko. Ty nie wiesz o niej nic

Firma, która wie o tobie wszystko. Ty nie wiesz o niej nic20.06.2012 10:48
Źródło zdjęć: © Gizmodo.pl

Kiedy myślimy o prywatności w Sieci, automatycznie przychodzą nam na myśli firmy takie jak Google czy Facebook. Ale są też takie organizacje, o których istnieniu nie wiemy, a które bezustannie zbierają dane na nasz temat. Ponieważ to się opłaca.

Jedną z nich jest Acxiom Corporation, firma, której początki sięgają roku 1969. kiedy to jej założyciel Charles Ward postanowił pomóc amerykańskiej partii demokratycznej w dotarciu do jak największej liczby wyborców. Założył więc firmę Demographics Inc., która przy pomocy książek telefonicznych i jednego komputera sporządzała listy wyborców, do których miała dotrzeć poczta.

Czterdzieści lat później, już po zmianie nazwy na Acxiom Corporation, jej 2. tysiące serwerów po cichu zbierają i analizują dane milionów klientów. W jej bazie danych znajdują się informacje o zachowaniu, preferencjach i zakupach 500 milionów osób na całym świecie. Firma zarządza bazami danych klientów 47 firm z listy Fortune 100. Dane znajdujące się na ich serwerach posłużyły także do zidentyfikowania 11 z 19 zamachowców z 11 września. Ma także oddział w Polsce. W XXI wieku informacja to siła, a Acxiom Corporation zajmuje się właśnie zbieraniem informacji.

W jaki sposób? Po tym jak odpowiednie ciasteczko trafi do przeglądarki, Acxiom jest w stanie podążać za użytkownikiem w sieci i zbierać informacje o jego zachowaniu. Po tym jak klient trafi do ich bazy danych, wewnętrzny system o nazwie PersonicX przyporządkowuje go do jednej z 7. kategorii zachowań. Kiedy przykładowy klient wróci na stronę firmy obsługiwanej przez Acxiom, system rozpozna go i, w zależności od jego profilu socioekonomicznego, dostosuje wyświetlane informacje by zwiększyć prawdopodobieństwo dokonania zakupu. Przykładowo system może dać małą zniżkę, albo zaproponować darmową wysyłkę.

Takie podejście jest bardzo skuteczne, nie dziwi więc, że Acxiom zanotował w zeszłym roku 1,1. miliarda dolarów przychodu i ponad 77 milionów dolarów czystego zysku. A biorąc pod uwagę, że Acxiom Corporation podkupuje utalentowanych pracowników takim gigantom jak Microsoft czy Google, można spodziewać się, że w przyszłości firma będzie wiedziała o nas jeszcze więcej.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.