Fast food uczy amerykanów, czym jest neutralność sieci. Przykład z burgerami idealnie im wytłumaczył

Fast food uczy amerykanów, czym jest neutralność sieci. Przykład z burgerami idealnie im wytłumaczył26.01.2018 13:45
Źródło zdjęć: © youtube.com

Neutralność sieci to temat trudny do wytłumaczenia. Część społeczeństwa może nawet nie rozumieć, jak właściwie działa internet i czym jest. Burger King postanowił zrobić akcję, której celem było pokazanie, czym jest neutralność sieci, i dlaczego powinna być dla nas ważna.

Eksperyment społeczny w Burger Kingu w dosyć prosty sposób obrazował sytuację. Na materiale wideo widać, jak na ten sam Whooper klienci musieli czekać odpowiedni czas. Fast food określił to jako MBPS - making burger per second, czyli tworzenie burgerów na sekundę. Przy normalnym MBPS klienci musieli zaczekać zdecydowanie dłużej, niż w przypadku szybkiego MBPS. Musieli zapłacić 2,5 razy więcej, ale czekali krócej. Przy hyperfast MBPS klienci otrzymywali kanapkę w tempie natychmiastowym, czyli takim jak normalnie powinni, tylko że płacili za nią 5 razy więcej.

W grudniu FCC uchyliło zasady neutralności sieci, które były regulowane, aby zapewniać wszystkim równy dostęp do internetu. Otworzyło to drzwi dla dostawców usług, by potencjalnie pobierać opłaty za lepszą prędkość internetu oraz usługi o różnej jakości. Firmy dostarczające połączenie mogą w tym momencie wybierać, co zobaczą ich klienci w sieci.

Źródło zdjęć: © Burger King
Źródło zdjęć: © Burger King

"Uważamy, że internet powinien być jak restauracje Burger King, miejscem, w którym wszyscy klienci są równi, i nie nadaje się priorytetów" - mówi Fernando Machado, globalny dyrektor ds. marketingu firmy.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.